Braskamin, hur mycket besparing?

Men får som alla vet bara installera braskamin för myseldning, men å andra sidan kan man mysa rätt ofta på dygnet :wink:

Låt säga att jag kan få tag i väldigt billig ved (mamma har skog). Hur många kWh om året kan man spara om man eldar i en braskamin lite flitigt?

1 gillning

Oj, måste ju finnas extremt många “det beror på” i detta fall.

Braskaminer svalnar oftast rätt snabbt efter avslutad eldning, så även om man eldar “flitigt” (så mycket man kan) är den fortfarande overksam när man sover/är på jobbet/inte hemma. Man kanske kan se till att den är varm 1/3 av dygnet?
Även om effektiviteten kan vara bra, så värmer man oftast bara ett rum med en kamin.

Med de utgångspunkterna blir nog besparingen ganska skral tyvärr. Säg att det rummet utgör 1/6 av ditt hus, och 1/3 av det rummets värmebehov kan tillgodoses med kaminen, så kanske det är en rimlig uppskattning? Alltså att 1/18 del av energin till uppvärmning kan du spara om du eldar allt du kan i braskaminen. Men som sagt, många “beror på” här.

Prata med en sotare innan du beställer en braskamin och skorsten. Både kaminer och skorstenar för myseldning är ofta begränsade i hur mycket man får elda i dom. Känner till ett fall i stan där ett hus brann upp pga för hårt/utdraget myseldande.

Jag köpte hus för snart 10 år sedan och stötte då på olika hus med direktverkande el som “förstärks” med luft-luftvärmepump och någon sorts kamin. Ett av dessa hus hade anmärkningsvärt låg värmekostnad. Han som bodde där hade byggt egna “kanaler” för att få värmespridning mellan olika rum i huset. Kostnaden var så låg att man undrade hur det kunde vara möjligt. Min slutsats var att han som bott där varit pensionär och ägnat sig åt att elda i kaminen mer eller mindre på heltid. Jag köpte inte det huset och det var nog lika bra det. Risken för att åka på konstiga överraskningar verkade uppenbar.

2 gillningar

Om man eldar i braskamin får man varmare i huset men det är inte säkert att en värmepump varvar ner så mycket för det. Ofta styrs den av utetemperaturen och då ställer man in värmekurvan utifrån det och försöker hitta en bra balans.

Vad värmepumpen kan reagera på är väl om temp.diffen mellan framledning och retur minskar pga braskaminen. Frågan är hur mycket det gör i praktiken?

Eldar man regelbundet kan man förstås ställa om värmekurvan på värmepumpen men då lär också innetemperaturen variera mellan eldningarna.

Eller också har jag missuppfattat något …

Nej det har du nog inte, det är ytterligare en aspekt att värmesystemet måste kunna reagera på den extra tillförda värmen. Har man direktverkande el med termostat på varje radiator så kan det kanske fungera. Men en värmepump som styr på utetemp kommer knappt märka att du eldar, med resultatet att du får jättevarmt i det rummet. Man kan ju stänga av radiatorerna i det rummet ett tag innan man börjar elda, men börjar bli mycket jobb…

Många värmepumpar har inomhusgivare som kan finjustera kurvan lite, men i vårt fall sitter den några rum bort från braskaminen, så det händer tyvärr inte så mycket.
Sitter den istället för nära finns risken att det blir omvänt, att den reglerar ner för mycket så att det blir kallt i resten av huset.

På min Nibe kan man ställa in en faktor från 1-6 (har jag för mig) hur mycket inomhusgivaren får påverka framledningstemperaturen. Jag har den satt på 3, vilket innebär att en grads diff mellan börvärde och ärvärde (inomhustemperatur) påverkar framledningstemperaturen med 3 grader. 2 graders diff påverkar framledningstemperaturen med 6 grader etc.

Blir det skyhöga elpriser i år kommer jag nog justera ned kurvan på värmepumpen lite manuellt i samband med eldning.

Men att hålla på och elda är väl bara att be om att få cancer? Är det verkligen värt att byta hälsa mot pengar så?

Moderna kaminer brukar ju släppa ut förbränningsångorna på andra sätt än ut i rummet? Man behöver väl inte klättra upp på taket och inhalera från skorstenen? :wink:

3 gillningar

Jo, men det ger alla grannar inom 1 km radie cancer, och ev luft som går in i ditt hus innehåller det ju med.

Därför är det så viktigt att elda rätt. Det finns nog mycket som brister på den punkten. Ser du ingen rök från skorstenen är du rätt på det.

Visst kan det finnas en hälsokomponent. Svårt att säga hur stor den är i så fall. Kanske är det så att alla plastmaterial som vi hela tiden omger oss med i vardagen är en mycket större risk. Jag vet inte mer än att allt ackumuleras förstås.

Det intressanta är att majoriteten som dör av vedeldning gör det pga fjärrvärmeverken och inte från eldning i husshåll.

Kanske vore bra att vi förbjuder fjärrvärmen helt i Sverige då den bevisligen är dålig för hälsan.

4 gillningar

Hur vet du det?

Tittar du på antalet döda eller sjuka i förhållande till mängd producerad energi får du kanske en annan bild. Allt det här är så svårt att mäta så ibland får man helt enkelt bara välja vad man vill tro på.

Jag själv har inte belägg för att tro vare sig det ena eller andra.

Rekommenderar artikeln och dess referens

1 gillning

:crazy_face:

1 gillning

Oj, vilket rökdon har du tänt på?

1 gillning

Lägger in det i denna tråden med
:wood: :fire:

1 gillning