Det förekommer att utsläpp från eldning leder till olägenhet för personer som bor i direkt närhet till hushåll där eldning sker. Det förekommer särskilt i tätbebyggda områden där utsläpp från skorstenar kan sprida sig i området och i värsta fall så att föroreningar kan leta sig in i andra hus via ventilation eller smutsa ner fasader och annat. Det är den som eldar som är skyldig att se till att eldningen inte stör någon annan.
Om du blir störd av röken från din grannes eldning ska du alltid börja med att prata med grannen om saken. Om problemen fortfarande kvarstår och ni inte kan komma fram till en lösning kan du i så fall vända dig till kommunen. Kommunens miljönämnd kan ställa krav på åtgärder för att begränsa störningarna från vedeldningen, enligt miljöbalkens 26:e kapitel. I vissa besvärliga fall kan det leda till totalförbud för annat än trivseleldning. Några vägledande domar i mark- och miljööverdomstolen har definierat att trivseleldning innebär eldning upp till fyra timmar per tillfälle och högst två gånger per vecka.
Ni som eldar extra mycket med ved nu pga Magda-priser på el, följer ni praxis om eldning upp till fyra timmar per tillfälle och högst två gånger per vecka? Även om alla skulle följa detta i ett villaområde så kan det ju ändå bli mycket totalt sett. Är vi tillbaka till att ha “smog” i Sverige pga en havererad energipolitik?
Ja då är det max eldning klar den veckan enligt praxis. Den centrala frågan här är väl inte hur man hittar kryphål för att komma ifrån sitt ansvar om “Det är den som eldar som är skyldig att se till att eldningen inte stör någon annan”, utan om man just tar sitt ansvar.
Skulle väl säga att det räknas som att elda när kedjerekationen är igång och bränslet fortsätter brinna utan att du behöver tillföra mer energi manuellt.
Om kedjereaktionen fortfarande är igång har du eldat under hela den tiden. Det blir då det totala timmarna, om det slocknar, dvs kedjereaktionen dör ut pga avsaknad av bränsle och du tänder igen. Då har du eldat 2 gånger.
Är inte jätteinsatt, tror olika träslag har olika punkter för när kedjereaktionen startar. Skulle säga att det inte handlar om temperatur utan reaktionen i sig
Om det glöder är reaktionen fortfarande aktiv, så det torde räknas.
så länge det finns bränsle eldar du, om du kör bil men tanken nästan är tom, kör du bil då?
Känns ganska basic faktiskt
Skillnaden mellan brand och explosion är derivatan, dvs hastigheten som någonting brinner. Så du kanske har ett kryphål där om du har en sprängsäker kamin, tror inte det finns några regler för hus mycket man får explodera i sin kamin?
Så länge detta är uppfyllt, så anser jag att man tar sitt ansvar… Sen kan man jobba på att hålla nere eldningstiden, eller hålla uppe grannvänskapen… Upp till var och en att avgöra vilket som är bäst!
Mycket är svårt i detta. För mig. För dig kanske det är annorlunda.
Då kan du t.ex. berätta för mig vad som menas med att elda? Temperatur, lågor osv. Måste jag släcka elden om den fortfarande glöder efter fyra timmar. Eller är det bara om det är en låga som det brinner?
Är en vecka månd-sönd? Så då får jag elda fyra dagar i rad (lörd, sönd, månd, tisd)?
Är det per hushåll det gäller? Vem kan lagföras?
Specificera reglerna tydligt så ska jag följa dem.
Regeln är att man inte ska störa sina grannar. Tumregeln används av miljödomstolen för att avgöra om du stör mer än vad man kan förvänta sig i ett tättbebyggt bostadsområde.
Om din granne knackar på och klagar så har du antagligen eldat för ofta.
(Fast egentligen är det lite konstigt att man bara går på vad som märks, för cancerrisken går ju upp även om grannarna bara uppfattar det som “myslukt”)
Solido4 , jag rekommenderar dig att läsa domarna ifrån MÖD. De kommer troligen ha förtydligat mer än 4h/2X per vecka.
Men tar man avstamp i hur lagstiftningen är tänkt att fungera, dvs minska olägenhet är det detta som är grunden för kraven för eldning. Du får inte generera olägenhet, men om den olägenheten är liten och begränsas till 4h/2X per vecka är det mycket lättare för dig att slippa sanktioner.
Den får dock inte utgöra någon hälsorisk.
Det betyder att tillsyningsmyndigheten bryr sig inte om det stormeldas, glöder eller efterglöder i din kamin. Och därför finns inga exakta riktlinjer utan det är ett fall till fall bedömning. Olika handläggare kan fatta olika beslut. Är du inte nöjd, kan du alltid överklaga men det kommer nog inte leda någonstans då det redan är gjort iom domslut från MÖD.
Vi kommer eventuellt få en skärpning av lagstiftningen iom hälsopåverkan är så tydligt relaterad till eldning men samtidigt är man känslig för allmänheten och tar hänsyn till ex kulturarv och även de rent beredskapsmässiga och förmodligen ekonomiska faktorerna.
Dina frågor är helt irrelevanta för tolkningen av vad som gäller.
Ingen rök utan eld.
Stör sig grannarna på ditt eldande och ser att det ryker ur din skorsten fler än två gånger i veckan alternativt mer än 4 timmar per gång har de förmodligen ett bra case om du efter påtalande inte drar ner på det störande eldandet.
Här eldas det bra mycket mer än så, men det gör varenda granne som har vedeldad bastu med, vi är alla helt sotiga i ansiktet, skär smogen med kniv, har cancer och kommer dö snart. Sen kan jag inte hitta några liknande rekommendationer för trivseleldning här, men börjar grannarna elda bildäck så finns det nog möjlighet att klaga till någon högre instans om de inte skärper sig efter tillsägning.
Detta tänkte jag också på. Precis om att det inte alls skulle vara störande om grannarna skulle turas om att elda upp till sin “kvot” enligt praxis. Man utsätts ju för störande och hälsovådlig rök även om man inte överstiger praxis. Man är helt enkelt mer generös/tolerant kring vedeldning för att det finns en tradition kring det, trots att det är skadligt och störande. Precis som med rökning och alkohol.
Jag ser ändå inte svårigheten. Det är faktiskt inga regler utan det handlar om rättspraxis.
Det är inte intressant att fokusera på om det är eld eller glöd utan om det kommer ut störande/skadlig rök ur din skorsten.
Vad tror du själv är andemeningen? Om du eldar 4 dagar i rad för att du räknar 2 dagar i olika angränsande veckor så är det väl rätt uppenbart att du bryter mot praxis? Ditt problem tycks vara att du ser det som att du kan tolka det på ett sätt där du kan elda så mycket som möjligt utan att formellt bryta mot praxis. Att leta efter kryphål. Ditt perspektiv ska snarare vara kring vad som är störande för dina grannar och då är väl inte 4 dagar i rad någon bra lösning om praxis säger max två gånger i veckan? Du tänker i helt fel riktning här. Tänk hänsyn till andra.
Vad är problemet egentligen, är det att folk eldar fel? På vår gata (16 hus) har nog nästan varje hus en braskamin från typ 2006, och visst, det luktar lite svagt av rök när alla drar igång sina kaminer, men jag skulle inte säga att man stör sig av det. Vid tid för eldning befinner sig de allra flesta inomhus bakom dörrar och luftfilter.
Jag har varit i både Kina och Indien, och jämför man luft så är gatans småmysiga svagt rökdoftande luft när solen går ner myspys i jämförelse med hosta och rinnande ögon som jag fick efter en vecka i Shanghai.
Silar mygg och sväljer kameler? Har man faktiskt mätt upp skadliga nivåer av cancerogena ämnen eller killgissar man bara?