Hej! Vi har precis köpt vårt första hus från 1949, dränerat år 2007.
Fick precis här om dagen lära mig om radon(givetvis efter man köpt huset.)
Nu är det så här att säljare har ingen koll på om det har gjorts någon radonmätning samt har företaget som besiktat huset inte heller gjort någon radonmätning.
Så som jag tolkar det har ingen koll på radon halten i bostaden och då det är källare i huset vilket jag kommer spendera stor del av tiden blir jag så klart lite orolig att man köpt grisen i säcken.
Pratat med kommunen och generellt i området är det väldigt väldigt låg risk för markradon, men det utesluter inte om det är blåbetong eller annat material som har förhöjd radon halt.
Det som talar för att de borde vara lugnt? Är att källaren är delvis inredd och har används som sovrum samt de dränera huset 2007 vilket borde ha en påverkan?
Men huset är ju ändå från 1949 så det utesluter ju inte blåbetong?
Det jag specifikt undrar är.
Vems ansvar är det att kontrollera radon vid köp? Ska säljare ha koll? Besiktare? Mitt ansvar att göra test innan köp!?
Jaa det jag misstänker också. Huset var bara ute ett par veckor då de var många köpare intresserade så känns orimligt att man skulle få säljarna att anordna en radonmätning under den tiden så kan tycka det borde vara krav vid besiktning? Antar det är inget jag kan begära heller?
Känns lite high chaparall allt de här, trodde man kunde förlita sig på besiktningsprotokollen men de verkar inte vara så standardiserade?
Radon är i huvudsak kopplat till markförhållanden. På vissa platser är radonhalten i hus generellt hög och vice versa. Sedan finns förstås radon i vissa byggmaterial såsom blåbetong.
Jag skulle i första hand prata med någon granne, gärna flera. Om andra har gjort mätningar lär det ge dig en hygglig bild av radonnivån.
Mäta kan du förstås göra men jag skulle i första hand göra det om jag uppfattade att det fanns ett potentiellt problem.
Japp de verkar vara största faran, som sagt där vi bor är det generellt väldigt låg risk då det är mycket lera i marken som jag har förstått det. Så är inte orolig för omgivningen utan mer material i själva huset, förmodligen låg risk som andra är inne på men skulle va skönt o faktiskt veta.
Ptja, det finns ju inget krav på att en besiktning genomförs överhuvudtaget om jag inte helt missminner mig. Som köpare måste man vara rätt insatt och ha koll på det ansvar man har, och om säljaren gjort en besiktning är det viktigt att ha koll på vad som ingick i den (eller framförallt vad som inte ingick).
Det du potentiellt kunde ha gjort är att be om en klausul för att kunna dra dig ur om radonhalten visar sig för hög (alternativt att säljarna bekostar åtgärderna). Dock leder det gissningsvis till att de säljer till någon annan istället.
Ja Radon KAN vara ett stort problem. Låg risk för Markradon där du bor enligt Kommunen är bra. Beror dock på hur mycket data dom har från hus i närheten
När vi köpte hus nr 2 med platta på mark. Byggt UTAN blå lättbetong.
Kollade vi med en snabb opålitlig metod med en apparat man hyrde eftersom vi köpte mitt i sommaren och hade max en vecka på oss att få svaret. Visade på 150…
Vi pratade dessutom med kommunens samordnare som hade en del data från vår gata. Dom data såg ok ut.
Sedan har vi gjort två mätningar vintertid. Ena gången gjorde vi den konservativ med alla dörrar stängda och halvbra ventilation I sovrummen på nedre plan. Var helt OK. ca 50.
Andra gången 20 år senare gjorde vi den med dörrar normalt öppna och lite bättre ventilation. Då vart det mycket låga värden ca 20.
60-talshus har utförliga beskrivningar om byggnaden och ritningar mm hos byggnadsnämnden. Vet inte om det är byggt 1949. Om grunden/källaren är lättbetong är det Viss risk . Borde gå att se ev blå lättbetong i skrubbar under trapp och kanske matkällaren etc tycker jag.
Markradon kan man minska kraftigt genom att täta ev springor sprickor och komplettera med en radonsug som ger en luftspalt under golv etc där man drar ut inläckande luft från grunden i en luftspalt och skickar ut den. Borde gå att värmeväxla tillbaka värmen ?
Blå Lättbetong tacklas oftast tydligen med förbättrad ventilation om inte halterna är jättehöga.
Eftersom värme är dyrt numera är det smart att göra det med värmeväxlare som återvinner säg 80% av energin. Då kan man teoretiskt femdubbla ventilationen för sänkt radonhalt utan att energikostnaden ökar nämnvärt.
Du kan mäta radonhalten i efterhand, man ska mäta under en lång period för att få en pålitlig mätning samt under uppvärmningsperioden för att man vädrar rätt friskt på sommaren. Skulle värdet vara för högt går det att göra olika typer av åtgärder, b.la. genom att ventilera mer. Det kommer lösa sig, och som sagt, det är oftast en överdriven skräck och det är värst för rökare.
Jag genomförde en långtidsmätning av radon med hjälp av radonova.se, samtidigt som jag använde min Airthings Wave Plus. Resultaten från båda mätmetoderna visade liknande nivåer av radon.
Numera använder jag mest min Wave Plus för att övervaka luftfuktighet och CO2.
Risken med radon finns alltid, och ökar med exponeringen. Enligt Strålsäkerhetsmyndigheten ökar risken för lungcancer vid långtidsexponering med 16 procentenheter för varje 100 becquerel per kubikmeter radon i inomhusluft.
Den svenska referensnivån på 200 becquerel per kubikmeter är inte vald för att en lägre exponering är ofarlig. Den är resultatet av en hälsoekonomisk kalkyl, där man vägt kostnaderna för radonsanering mot minskningen av cancerrisk. Som jämförelse har Världshälsoorganisationen och Norge valt att lägga gränsen betydligt lägre, på 100 becquerel per kubikmeter.
Jag har en digital radonmätare, Airthings View Plus, som jag vanligtvis har placerad i källaren. Just nu visar den 292 becquerel per kubikmeter. Under vinterhalvåret ligger den vanligtvis runt 130 becquerel per kubikmeter.
Blir värdet för högt brukar jag öppna ett fönster för att vädra, men det är tyvärr svårt att göra ständigt. På vintern blir det kallt och leder till ökade uppvärmningskostnader. På sommaren finns risk att gnagare eller insekter kommer in genom öppna fönster. Kanske skulle det gå att sätta upp ett myggnät så jag kan vädra källaren hela sommaren.