Budget husköp - vad kostar boendet?

Hej,

Vi funderar på att köpa ett litet hus. Vi har alltid bott i lägenhet så jag känner att jag kanske har några luckor i hur jag budgeterar inför ett ev. husköp. Jag tänker, är det någonstans man kan få hjälp med frågor om ekonomi och budget så är det här :smiley:

Om vi tar det här huset som exempel: HUSET

Hur väl tror ni att kalkylen för driftkostnader stämmer överens med verkligheten? 37 000 kr per år. Och hur väl tror ni att min kalkyl nedan lirar med verkligheten?

Fjällbogatan 85
Uppskattad köpeskilling 5 000 000 kr
Lagfart 75 825 kr
Pantbrev 60 375 kr 2 000 000 kr
Kontantinsats 1 646 800 kr
Banklån 3 353 200 kr
Lån av anhörig 3% ränta 667 000 kr
Ränta 12 688 kr 3,92%
Amortering 2 794 kr
Försäkring 500 kr 6 000 kr
Renhållning 192 kr 2 300 kr
Uppvärmning 1 500 kr 18 000 kr
El 1 083 kr 13 000 kr
Fastighetsavgift & tomträtt 1 667 kr 20 000 kr
Samfällighet 21 kr 250 kr
Vatten och avlopp 667 kr 8 000 kr
Bredband 500 6000
Brutto 21 111 kr
Efter ränteavdrag 17 805 kr

Tusen tack för hjälpen
J

Har inte läst hela annonsen, men du har glömt uppvärmningskostnader i din tabell.

Sen bör du kanske ha någon form av post för underhåll (ny värmepanna, byte av ett fönster etc).

Du verkar ha glömt en budget för skötsel av tomten.

Inkluderar detta räntan för lånet av anhörig med 3% ränta?

Och har du beaktat möjligheten till ränteavdrag?

Underhåll tänker jag att vi har vårt buffertsparande på 3x månaderslön. Behöver vi byta panna eller göra något sånt tar vi därifrån och fyller på allt eftersom. Uppdaterat min budget med värme också.

En robotgräsklippare med avskrivning på fem år, det räcker va? :sweat_smile:

Ja, räntekost på 12 688 inkluderar båda lånen. Får även ränteavdrag på lånet av anhörig.

Vet inte hur jag ska tänka med ränteavdrag, jag tycker det är psykologiskt gött att få klumpen en gång per år - då kan man stoppa in den där det behövs. T.ex. om man behövt ta av sin buffert pga av byte av panna osv. Jag vet ju att ekonomiskt är det bättre att göra avdraget direkt och få ränta på pengarna såklart.

Att sköta en tomt är mer än att bara klippa gräset men det är en bra början :blush:

Tycker du fått med det mesta. Skulle dock lagt en post för framtida renoveringar.

Sen gillar jag inte att man inte äger marken, men så är det ibland. Och jag minns att det är så i delar av Utby.

Har du koll på området och har varit där en del? Om inte så skulle jag åka runt i området några gånger och utforska det. Jag och frugan brukade sitta i bilen med nedvevade rutor för att lyssna på trafiken och ljudet i området(vi är ganska kräsna med ljudmiljön).

Utby är ett trevligt område på det stora hela tycker jag med trevliga miljöer att röra sig i, ni har även en trevlig foodtruck runt hörnet: O’s Street Food - Sök på Google

Men var även medvetna om närheten till bergsjön, är ni inte kännsliga för det så kör på. Jag är själv uppvuxen i Bergsjön så har inga större problem med att bo i området, men jag tänker att man bör vara medveten om närområdet när man köper :slight_smile:

Ett rejält gammalt hus.
Kolla nog att det som behöver bytas ut är gjort helt och hållet.

Underhåll KAN ge en hel del kostnader om det viktiga i ett gammalt hus inte är gjort helt eller på rätt sätt.

Tegelfasad med tegeltak är en bra början men resten.

• All el.
  • Alla vattenrör av järn
  • Alla avloppsrör av gjutjärn. ( kommer behöva bytas om det inte är gjort.)
    Bila upp golv etc och dra om till gatan är inte billigt.
  • Ventilation i gamla hus brukar vara dålig.
  • Dränera om och isolera grunden på utsidan brukar förr eller senare behövas.
    Kolla på dom andra husen och kolla källaren nog. Besiktningsfirmor brukar sätta varning på äldre hus med ex sovrum i källaren
    Dyrt om uteplatser eller garage eller annat är ivägen
  • Alla fönster och dörrar . Ofta bra kvalitet om dom sköts men oekonomiska.
  • Ev äldre renoveringar med elslingor i golv etc som numera är oekonomiska speciellt i ett gammalt dåligt isolerat hus. Vi har permanent slutat använda dessa.

Och gamla hus har aldrig några diffusionsspärrar i väggar och tak. Det gör tilläggsisolering på ex vinden lite tricky med lite mer att tänka på. Annars risk för fuktskador.

Eftersom ni har rejäla räntebetalningar skulle jag begära jämkning hos skatteverket . Då reduceras er prelliminära skatt varje månad. Onödigt låna ut pengar till staten.
Avsätt gärna en slant till löpande underhåll in och utvändigt man inte bör skjuta på. Kanske 1500 Sek per månad För ett litet men gammalt hus av denna typ

• En buffert för större “shit happens” vilket kommer ske i framtiden om ni bor många år.
    Ex problem i badrummet eller köket som kan vara åldersavskrivet och man får betala renoveringen till större delen själv.
    Eller vatten tränger in och omdränering behövs.
    Att kunna plocka fram 250.000 Sek på 1-2 månader vore nog bra.

Det har tydligen bott 5 personer i huset. Det indikerar att 20.000 kwh energiförbrukningen kan var rimlig om ni är en liknande familj. Annars kan ex två äldre personer som
“bara nyttjar en del av ett större hus och duschar sällan och har 19 grader inne”
ha halv energiförbrukning mot en modern familj med tonåringar. Vi är två nu och använder ca 13.000 Kwh årligen när vi snålar en del pga dyr el. I samma hus gjorde vi av med 30.000 Kwh när vi var 4 och elen billig. ( gamla fönster och ingen Luft luft värmepump då heller )

Jag gillar verkligen inte Tomträttsavgäld. En stor dealbreaker för mig helt klart.
Jag skulle budgetera med att den går upp säg 2 procent minst per år över inflationen kalkylmässigt for ever. Dvs ett rejät skutt uppåt om 5 år,
Markvärdena (friköpta tomter som tur är) där vi bott har stigit 3-4 % över inflationen varje år i 40 år nu. Halva värdena på många fastigheter ligger nu i tomten. Flera miljoner. Visst husen har blivit dyrare vilket är bra men att “hyra” halva fastigheten och missa den delens värdeökning hade varit verkligen obra.
Jag fattar att på många platser har man inget val. Går det att få reda på kommunens policy?

Jag är själv från Partille och arbetar för närvarande bara ett stenkast från Utby så nog har jag bra koll på området. O’s har inte bara en foodtruck utan en riktigt restaurang nu för tiden - en av de bättre burgarna i Göteborg faktiskt. Och närheten till Bergsjön rör mig inte i ryggen. Det var väl en del bus där förr i tiden, men mycket av det har flyttat nu känns det som. Lika vanligt att det sprängs en handgranat i Önnered som i Partille C nu för tiden ju.

Många bra tips här! Är det brukligt att mäklaren har koll på sånt här? Tänker el och vattenrör av järn / gjutjärn. Eller är detta något som man behöver kolla upp själv? Och hur gör man det i så fall? Anlitar en besiktningsman?

Då vi letar boende i detta område är det tyvärr oftast tomrätt som gäller. De flesta hus i Utby ligger under tomträtt. Det är väl därför husen är något billigare än i andra områden.
Period: Avgäldsperiod: 10år från 2019-07-01

Upplåtare: 212000-1355
GÖTEBORGS KOMMUN
Box 2258 40314 Göteborg

Slutdatum: 2069-07-01

För att beräkna avgiften för 10-åriga avgiftsperioder används modellen
0,3 x marktaxeringsvärdet x 0,035 = avgift/år
Årlig avgift motsvarar 1,05 procent av 2024 års marktaxeringsvärde.

(När jag applicerar den uträkningen får jag en månadsavgäld på ca 3 200 och inte nästan 10 000 som står i annonsen. Verkar inte helt enkelt ändå)

1 gillning

Då har du bra koll på läget känns det som.

Mäklaren har oftast ganska dålig koll på vissa saker som är lite svåra(typ el/VA) det är riskområden och om säljare och mäklare säger att de inte vet eller är osäkra så lägger de över ansvar på dig. Din undersökningsplikt är ganska omfattande. Men ring upp besiktningsmannen och prata om det som du är intresserad av, be om dennes bedömning av skicket på huset och vad du själv bör kika extra noga på.

Om ingen renovering av el eller stammar är listade så skall du utgå från att dem är orginal från byggåret och kika på deras tekniska livslängd som fingervisning på när dessa behöver ses över.

1 gillning

Min erfarenhet är att mäklare har extremt dålig koll, ibland blir jag förvånad trots låga förväntningar.

Besiktningsmän kan vara bra, men de flesta följer bara en punktlista som man kan när man läst igenom ett trettital.

Försök läsa på så mycket om hustypen du kan för att på plats själv kunna göra kontroller. Ställ gärna frågor på mail innan så du kan få så mycket svar som möjligt innan visningen är (då det ibland krävs ett bud redan dagen efter visning).

Och stressa inte fram ett köp. Det kommer kännas som att det är ”nu eller aldrig” men det kommer alltid nya objekt.

1 gillning

Underhållsbudget

• En bra tumregel är att budgetera 1 % av inköpspriset som underhållsbudget varje år. Det är vettigt att göra detta separat från bufferten.
  • Om du vill ha mer detaljer kan du räkna ut förväntade byteskostnader för alla vitvaror och stora saker som taket (googla för förväntad livslängd, eller kolla sista sidan i protokollet).

Ränta

Ränta kan vara lite lägra.
https://www.sbab.se/1/privat/vara_rantor.html#!/kalkyl#%2Frantor

Överväg att dela upp lånet i flera nivåer med olika längd.

Ränteavdrag

Vet inte hur jag ska tänka med ränteavdrag, jag tycker det är psykologiskt gött att få klumpen en gång per år - då kan man stoppa in den där det behövs. T.ex. om man behövt ta av sin buffert pga av byte av panna osv. Jag vet ju att ekonomiskt är det bättre att göra avdraget direkt och få ränta på pengarna såklart.

Du kan fortfarande inkludera det i den årliga budgetprognosen.
100000*0.3+(12688*12-100000)*0.21

Hälsorisker

Radon är lite hög men exact riktvärdet.

RADON: Mätning utförd 2017 av Landauer Nordic med uppdragsnummer 4661263:1. Årsmedelvärdet uppmättes till 200 Bq/m3.
Riktvärdet är 200 Bq/m3. I bostaden påträffades inget radonhaltigt material.

För ett hus så här gammalt, överväg att köra din egen inspektör och kontrollera om det finns ingen asbest, moderna elektriska ledningar och inga blyvattenrör.

1 gillning