Utgifter med hus?

Hejsan!

Har följt RikaTillsammans ett tag, men mestadels bara läst inlägg tidigare.

Kortfattat så vill jag och sambo köpa hus om några år, min fråga är då vad för utgifter kommer med hus utöver det vanliga, bredband, amortering, ränta etc? (Menar då inte mobilabonnemang, bil etc)

Har ni några utgifter ni kan tipsa om som man inte vanligtvis tänker på? Samt, kostnad.

Tack på förhand, allt ni kan komma på är uppskattat! :slight_smile:

Har du räknat in sopor, VA, eventuell samfällighets/vägförening?

Annars är det väl framför allt underhåll.

2 gillningar

Frågan har många svar, allt från 1% till 4% av bostadens värde.

Äldre och större hus kostar mer att underhålla än motsatsen.

Fastighetsavgift om fastigheten har byggnadsår 15 år bakåt i tiden eller mer.
För 2024: 9 525 kr/år.

1 gillning

Några komponenter i en vanlig villa behöver bytas ut med jämna mellanrum. Man behöver sätta av lite pengar varje månad till dem för att det ska bli rättvisande.

Underlagspapp i tak har kortare livslängd än resten av delarna i taket. Detta gör att man behöver renovera tak långt innan plåt/pannor är utnötta för att taket inte ska läcka. Det kan sticka i ögonen när ekonomin är ansträngd och man är van vid att använda saker så länge som de håller.
Det står i instruktionerna för underlagspappen vad som är dess beräknade livslängd, 25 år är vanligt. De kräver ofta besiktning efter 15 år också som många villaägare glömmer bort.

Stuprör och hängrännor behöver fixas ungefär lika ofta, så de bör man fixa om man ändå är redan uppe och lyfter på pannor.

Avlopp behöver inspekteras med 10-15 års intervall. Beroende på material så kan de behövas byta när de är bara 20 år gamla, vissa plaster höll inte så länge som man trodde från början.

Elsystemet har också en begränsad livslängd. Du behöver sätta en trovärdig siffra på det här.

Nya värmepumpar har mycket bättre teknik än de gamla. Dessutom tappar de gamla ofta effekt. Är värmepump kan behöva bytas så ofta som vart 10-15 år.

Sätt en uppskattad livslängd på varje del och en ungefärlig kostnad för att renovera dem, dagens priser. Dividera dem för att periodisera kostnaderna!

Ett par snabba och delvis repetition och i jmf med lägenhet:
Värme - som en rejäl bump på elen eller separat beroende på typ
VA/Vatten
Sophämtning - inte försumbar, åtminstone inte som barnfamilj med maxade abonnemang
Försäkring (mångdubbling, åter beroende på huset givetvis)
Bredband (ofta kollektivt förhandlade avtal inom BR/HR)
Larm - givetvis individuellt och brett spektrum av möjligheter/kostnader
Fastighetsavgift
Eventuell tomträttsavgäld om tomt inte är friköpt
Underhåll - oerhört svårt att estimera beroende på skick och tid (även tex sotning om aktuellt ligger med här)
Trädgård - förvisso kan detta skötas billigt om man har tid och intresse
Glöm ej transportbehov som lätt förändras beroende på läge och villighet att spendera tid inom kollektivtrafik eller cyklandes

Med det sagt och så länge man har marginaler och inte behöver känna stress över kostnader och underhåll är villalivet en helt annan frihet! Särskilt under småbarnsåren, men kanske än mer därefter när tiden kommer tillåta större eget arbete med fix och trädgård (not there yet…).

1 gillning

Tack för svaren!

Sophantering har jag räknat med, är det rimligt att tänka runt 4-450kr per månad? (Hämtning varje vecka).

VA/avlopp hade jag inte tänkt på, snabb googling ger ungefär 800-1000/mån, låter det vettigt?

Att lägga undan för underhåll känns rätt givet, sen går det omöjligt att veta exakt hur mycket och när saker behöver fixas som ni indikerat också.

Har ni exempel på vad försäkring för villa kostar? Nuvarande försäkring på lgh går på cirka 2500-3000 per år.

Även larm, ska man räkna med både installation och månadskostnad? Har ni ett hum om kostnad för bägge? :slight_smile:

Du får nog räkna med åtminstone dubbla kostnaden i villa.

2 gillningar

En annan sak man inte tänker på med hus är att man behöver en större maskinpark. Man klarar sig bra med en sticksåg, en skruvdragare och några skruvmejslar i en lägenhet, men i ett hus så kommer man behöva (eller villhöva) fler grejer. Om man vill göra något överhuvudtaget själv, dvs.

Lägg på det trädgårdsmaskiner och bränsle samt slitage-/servicedelar till dem så blir det en stor insatskostnad och en del löpande utgifter. Eller en massa pengar för att betala någon annan att sköta trädgården åt en, så klart. Köpa begagnade bensindrivna trädgårdsmaskiner är ett tips, de är ofta billiga och lätta att hålla igång om man orkar lära sig hur en 2-taktsmotor funkar.

1 gillning

Vi betalar nog strax över 6.000 kr per år för vår villa-hem-försäkring.

Tack för alla svar. Har en lite mer övergripande syn nu!

För de som är intresserade:
Ränta
Amortering
Fastighetsavgift (Dras via Deklarationen)
Drift (El, VA/Vatten)
Försäkring villa
Försäkring person
A-kassa/union
Sophämtning
Larm
Bredband
Mobilabonnemang
Bilförsäkring
Bensin
SL kort
TV-abonnemang (ink streamingtjänster)
Mat
Sparande underhållning

Finns säkert något man missat men detta täcker nog det mesta, tack till alla som hjälpt till!

Skulle väl säga att en sak många glömmer är fastighetsavgiften som snart är uppe i 10 000 kr per år för i princip alla beboeliga fastigheter i Sverige. Det är väldigt lustigt när man tittar på mäklarannonser där de nämner driftkostnader (som man för övrigt ska kolla upp noga då det oftast är extremt underskattade i dessa annonser) att man inte lägger in fastighetsavgiften.

Man kan så klart argumentera för att det är en skatt eller dylikt samtidigt räknar man ju in det när man till exempel uppskattar elkostnader vilket inkluderar skatt, momsen, elskatt mm.

Jag skulle snarare se att Mäklare tog bort exempelvis hemförsäkringen ur en driftkostnadskalkyl på grund av att man faktiskt enligt lag inte behöver ha någon, men fastighetsavgiften behöver du betala oavsett om du har någon inkomst eller inte så länge du äger fastigheten. Spelar ingen roll om du bor i ett annat land och inte ens besöker Sverige den ska ändå betalas.

På den tiden vi fortfarande hade bolån krävde banken att huset hade försäkring.

Välkommen till forumet! :smiley:

Ja, 4000-5000 om året är rimligt.

Japp!

Jag är inget fan av procentsats på husvärdet, men tänk mellan tummen och pekfingret att ett takbyte går på 200-250k och håller i 50 år. Bara det blir ju en femhundring i månaden. Är det ett trähus så ska det målas, panel bytas etc. Putsade fasader kommer med sitt underhåll och tegelhus håller längre, tills det är dags att foga om.

Inomhus är det primärt badrum, kök och värmeanläggningen som kan dra iväg.

Jag betalar ~6000 med guldkundsrabatt hos LF.

Det där får du shoppa runt och kolla upp, men jag fixade genom försäkringsbolaget och då var installationskostnaden ett par tusen och månadskostnaden typ 300, men sedan kan man ju bygga sådana system hur stora som helst och vill man att Verisure fluktar på en när man går ur duschen så går det också och blir dyrare. Fördelen är att det i normalfallet ger rabatt på hemförsäkringen så installationskostnaden betalade sig ganska snabbt tyckte jag.

1 gillning

Något ytterligare som kan vara värt att tänka på är kostnaden för lagfart+pantbrev när man köper ett hus. Det är ju en engångskostnad vid köp men värt att tänka på om man inte bott i hus tidigare.

Lagfart är 1.5 % av priset för fastigheten (eller 1.5% av taxeringsvärdet om det är högre)

Behövs det tas ut nya pantbrev är kostnaden 2% av summan på pantbrevet.

2 gillningar

Kan säkerligen vara så, dock inget större problem att säga upp hemförsäkringen efter bolånet beviljats om så är fallet

I Linköping betalar jag 200-250 kr per månad (viktberoende, hämtning var 14 dag)

Ja, jag betalar precis under 800 kr per månad (hälften fast avgift, hälften rörligt)

Hemförsäkring villa 192 m2, garage, pool med resetillägg etc. 4800 kr per år.

Håller med. Kostnaderna beror mycket på hur gammalt huset är. Jag byggde nytt för 25 år sedan och det har hållt ganska bra med få utgifter för underhåll.
Låter just nu måla om träfasaden för andra gången på 25 år. Det kommer att kosta ca 100 kSEK. Värmeanläggningen (frånluftsvärmepump) höll 17 år, kostade 70 kSEK att byta. Vitvaror (spis, kyl, frys) byttes efter 20 år, disk- och tvättmaskin har bytts oftare.
Nu är det dags att renovera kök (golv och inredning, troligen vitvaror) och badrummen knackar också på.

Hemförsäkring är inget krav vad jag vet. Däremot villa försäkring. Brinner huset ned så står du där med x antal miljoner som ska tillbaka till banken då huset var säkerheten.

Gällande underhåll skulle jag säga räkna med ca 4000kr/månad så täcker det de normala. 250kr/m2 är nog ett ganska bra riktmärke. Då innefattar det allt från vitvaror, VVS och el, renovering rum, fasad och tak typ.

Min erfarenhet säger att det är väldigt svårt att uppskatta underhållskostnader och förbättringskostnader baserat på den information man har när man köper ett hus.

Vi gick ifrån “inget behöver göras kommande åren” till att ha gjort en hel del och vilja göra ännu mer. När vi hade bott i huset ett tag så visade det sig att tidigare ägare var både snåla och slarviga. Det var inte den uppfattningen vi fick från visning och besiktning. Vill inte ens veta hur mycket vi lagt på smårenoveringar och förbättringar, men det är säkert minst tio gånger vad vi trodde.

Således tycker jag att man bör vara pessimistisk och antingen räkna högt eller räkna med risken att stå ut med ett eventuellt sämre skick under längre tid.

Sedan är horisonten allt när det gäller hus. Ta t.ex stämpelskatten. Bor du ett fåtal år i huset så är den inte sällan (åtminstone i storstadsområden) den största utgiften du kommer ha relaterat till huset. Har du lång horisont kan du också motivera renoveringar och förbättringar, som kanske inte ökar värdet i motsvarande grad. Med en kort horisont gör man sällan de förbättringarna utan står ut istället.