Hej! Vet inte om jag gör helt rätt här med inlägget. Men, jag undrar om ni vet hur man kan beräkna driftskostnader för ett hus på ett realistiskt vis? Förstår att det beror på storlek, var i landet, uppvärmningsmetod osv. Men om vi tänker oss ett lite mindre hus på max 4 rum. En person. Bortse från räntekostnad för bolån och ökade bensinkostnader. Hur kan man få fram realistiskt svar på detta? Måste man räkna på exakt det huset..? Man borde väl kunna få fram en summa mellan tummen och pekfingret. Tacksam för input!
Jag googlade åt dig:
Driftkostnad för ett hus i Sverige landar vanligtvis mellan 30 000 och 60 000 kronor per år, eller ca 2 500 – 5 000 kr/månad, beroende på storlek, uppvärmning och läge. De största posterna är uppvärmning, hushållsel, vatten/avlopp, sophämtning och hemförsäkring. Bankerna räknar ofta med ca 3 500 – 4 500 kr/månad i sina kalkyler.
Beror som sagt på huset. Uppvärmning är dyrt, så där är frågan om system samt husets ålder, extra isolering osv. Kan du speca parametrarna och fråga byggahus.se så får du rimliga svar. Sen är frågan, vill du räkna med löpande underhåll? Spara till en underhållsfond som så småningom ska betala takbyte mm? Eler rör det sig om ett nybygge där stora utgifter kanske inte är aktuellt på säg 30 år?
Vad är syftet med siffran? Ska du jämföra med en lägenhet? Budgetera hur mycket huset kommer kosta dig? Räknar du med underhåll i driftskostnader?
Vet att det inte helt är frågan men en kostnad man lätt glömmer är att det, utöver driftkostnader går åt ca 2% av värdet på byggnaden per år i underhåll.
Många annonser för hus till salu har uträkningar för driftskostnader.
Hitta ett lämpligt hus till salu och kolla där.
Annars så får man räkna på el/uppvärmning, VA/avlopp, sopor, försäkringar, fastighetsavgift etc för att förstå vad det kan bli. Kommunala kostnader och elkostnader kan du säkert hitta på webben.
“Uträkningarna” är nästan uteslutande uppgifter från säljaren. I bästa fall baseras de på historiska faktiska kostnader men det saknas ju helt uppföljning på det och jag tror många säljare inser att en lägre driftskostnad är mer fördelaktigt vid försäljning än en högre driftskostnad.
Ärligt talat tror jag inte alla säljare inkluderar samma utgifter i kategorin “driftskostnader” även om mäklare & hemnet ger förslag på olika utgifter som kan/ska/bör inkluderas.
Nej. Inte på ett realistiskt sätt. Åtminstone inte utan en stor dos antaganden och arbetsinsats för att ta reda på förutsättningarna för ett specifikt fastighetsobjekt på ett specifikt ställe.
…Men en summa mellan tummen och pekfingret går alltid. Om du har tillräckligt hög tolerans för felmarginal.
Håller helt med om att det finns en underhållskostnad, men att säga att den är 2% är felaktigt. Ett hus i Sthlm som kostar 15 mnkr och ett hus i Gnosjö som kostar 1,5 mnkr kommer inte ha underhållskostnader på 300k per år respektive 30k per år.
Spontant skulle jag tänka att en underhållskostnad för ett genomsnittligt hus ligger på ca 5-7k per månad. Då är det inget renoveringsobjekt och inte heller ett nybygge.
Dock svårt att avgöra eftersom vissa vill renovera köket var 10e år och andra var 40e. Samma sak gäller badrum. Sen har vi uppvärmningssystem, tak, fasad, el etc.
Då man inte kommer kunna få exakta siffror så behöver man utgå ifrån något. Elförbrukningen/uppvärmning bör stå med i annonsen, åtminstone historisk.
Sen har vi även gett exempel på vad man ska tänka på och att vissa siffror finns tillgängliga på nätet.
Antigen höftar man till 2000-5000 per månad eller så räknar man på det.
Sen är det upp till var och en vad ska med. Ska avskrivning och årlig service på värmepump räknas in eller inte?
Finns inte en chans i princip att hitta ett hus som skulle kosta 2500 kr / mån i driftkostnad då bara fastighetsavgiften är ca 900 kr i månaden. Lägg till en fast nätavgift på minst 500 kr i månaden även om man förbrukar 0 kr i el
Alla hus har inte max avgift, men håller med i övrigt att det blir svårt för en någorlunda normal villa.
Skillnaderna är extrema. Jag tittade mycket på detta när jag köpte hus. Hur många varianter (och därmed variationer) inom olika områden som finns på den ort och det segment du tittar på varierar förstås.
Den mest uppenbara faktorn som påverkar är värmesystem. Värmepump eller fjärrvärme är bra och allt annat är dåligt. Olika “komplement” till direktverkande el är ingen höjdare. Ofta är driftskostnader för sådana lösningar överdrivet låga i mäklarprospekt.
En annan fråga som påverkar är samfällighet och att ha olika kostnader gemensamt. När huset är fristående blir kostnader för sophämtning, internet med mera svåra att få ner så mycket. De separata avtalen kostar på ett visst sätt. Med samfällighet kan sådana kostnader lätt halveras. Det gör kanske inga jättebelopp per månad men detta är långsiktiga strukturella kostnader. Räknat på hela tiden du bor i huset är det stora pengar.
En tredje faktor är kommunalskatten. Det är förstås främst relevant i områden där du kan välja mellan olika kommuner att bo i. Detta värderas normalt inte alls av köpare men gör en hel del pengar i längden.
En fjärde variabel är om bil kan undvikas. Detta är förstås främst relevant i städer där det finns kollektivtrafik och bildelning. Det påverkar dock totalekonomin mycket.
Viktigt är också att titta på underhållsbehovet. Det kan handla både om skick allmänt men också om takbeläggning, fasad, extra byggnader, pool med mera. Olika lösningar kräver åtgärder med väldigt olika intervall. Allt sådant som är lite roligt att ha kan långsiktigt bli kostsamma saker. Vissa “roligheter” är kostnadsdrivande medan andra inte är det.
“Ett hus” är inte en bestämd enhet. Skillnaderna är enorma.
Vettigast är att titta på objekt till objekt.
Vad är det för energiklass är väl en fingervisning men faktiska historiska siffror är bättre.
Övriga löpande utgifter som VA, renhållning, bredband beror ju vilken kommun, anslutning, avtal etc.
Nybyggda fastigheter är befriade från fastighetsavgiften första 15 åren.
Jag har:
- Soptömning 180 kr/mån
- Elräkning reningsverk, 200 kr/mån
- Slamsugning 100 kr/mån
- Service reningsverk 50 kr/mån
- Hushållsel: 1600 kr/mån El 8000 kWh/år, Räkna 2.5 kr/kWh
- Villahemförsäkring 400 kr/mån
- Vägunderhåll 100 kr/mån
Detta landar strax över 2600 kr/mån i snitt.
Huruvida bredband är “driftskostnad” eller lyx kan man debattera. Går ju köra enbart på mobiltelefonens abonnemangskostnad om man är sniken och inte har behov av en fast koppling.
Sedan borde väl man rent krasst räkna ca 1-1.5% av bostadspriset i bara rent underhållskostnad, så det blir väl sådär en 2-3’ kr/mån ytterligare om inte mer för de flesta.
…och kostnaderna kan höjas. Sedan hösten 2024 har bara mina elnätens och vattens fasta månadskostnaderna höjts cirka 700/månad…
Det är detta jag menar, jag tänker att det jag hittar på Google eller det som anges i mäklarnas annonser inte är tillförlitligt. Förstår att det beror helt och hållet på huset. Men hur gör alla? Alla chansar väl inte? Jag kan inte riktigt jämföra min omgivning med de objekt jag skulle vara intresserad av då mina vänner och familj har stora hus och är flera i hushållet.
Skulle vilja jämföra med lägenhet, ja.
Hyrd eller köpt?
Alla räknar så långt de orkar (det är väldigt olika långt!) och sen tar de chansen.
Livet blir lättare av att inte räkna för långt på boendets totalkostnad ![]()
Köpt, bostadsrätt ![]()