Det som anges i annonsen är säljarens uppgifter. Detta är utfästelser i lagens mening. Märker du nåt konstigt efter ditt köp så har du ett bra case.
Jämförelserna finns i annonserna.
Stänga tråden?
Det går i princip inte att generalisera utan att veta vad man jämför med. Jag har ägt flera olika hus och de har varit olika ekonomiskt beroende på en rad faktorer som har med uppvärmningssystem, uthus, behov på tomt, uppfart, osv osv. Bostadsrätter är generellt sett mycket mer förutsägbara vad det gäller driftkostnader, det blir inte dramatiska ändringar pga kall vinter tex. Det beror också på att de inte har så mycket som kan gå sönder eller behöva underhållas av ägaren som villor har.
Så villor är generellt sett dyrare och det hänger på i viss mån oförutsägbara driftskostnader plus underhåll och skötsel av hus och trädgård. Man behöver mycket mer verktyg och redskap, utemöbler mm.
Vill du hålla kostnaderna mer förutsägbara för en villa, köp en med naturtomt, kommunalt vatten, inga extra byggnader, inget onödigt (typ bastu) som kan gå sönder, tegelfasad, ingen källare. Ju mindre komplicerat, ju lättare och billigare att underhålla. Dock med ett ekonomiskt värmesystem, absolut inte direktverkande el.
Plus uppvärmning som du inte har med i den kalkylen, inte heller nätavgiften för el.
Lågt räknat på försäkringen, men å andra sidan ha att inte alla vägunderhåll kostnader heller.
Och som nämnts, fastighetsavgiften bör räknas med den också.
Nej, uppvärmning är inkluderat i de där 8 MWh, även nätavgifter.
För min kalkyl, se längst ner i inlägget. Nu när jag gjort om kalkylen så får jag tot kostnaden till något lägre än mina tidigare 20kkr/år, men vi snackar en hundring eller två lägre per månad.
Försäkringen är siffran jag fått av försäkringsbolaget from förnyelse i april.
Jag har ingen fastighetsavgift, inte förrän 15 år efter färdigställd fastighet från värdeåret. I mitt fall ska jag betala fastighetsavgiften först 2033.
Kalkyl för energikostnader
Jag räknar bort billaddarens energi, den ingår inte i husets driftskostnader. Jag snittar dock ut avgifterna på totalt inköpt energi för att göra det lätt. Räkna på några tusenlappar om elbilsförbrukningens varande eller icke-varande ska vara kostnadsneutralt.
2025 April-Dec använde vi 6 MWh, där 1.35 MWh har gått till elbilsladdaren.
2026 Jan 1.4 MWh
2026 Feb 1 MWh hittills, räknar väl 1.5 MWh för att göra det enkelt.
2026 Mar, räknar lite mindre än Feb men 3 MWh är lätt att räkna på för Feb + Mars 2026.
Jag räknar att 200 kWh per månad går till elbilsladdarna.
Förväntad totalförbrukning blir då 10.5 MWh/år
Varav billarna, 2-2.4 MWh.
8-8.5 MWh går då till varmvatten, uppvärmning och all hushållsel.
Fakturerat för perioden April 2025 - Jan 2026 ligger på 18k kr, ink. allt. Även elbilsladdaren är med i den summan. Ska man vara rättvis, runt 2.5 kr/kWh för
Extrapolerar man lite:
April 2025 - Jan 2026: 18k
Skattat:
feb: 4000 kr (Jan var 3600 kr totalt)
mars 2026: 2000 kr
Ett år totalt 24000 kr, Varav 20% går till bil. → Dvs, strax under 20k/år för husets energibehov ink hushållshel.
Tabell för energikostnader
| Period | Total förbrukning | Elbil | Kommentar |
|---|---|---|---|
| 2025 Apr–Dec | 6.0 MWh | 1.35 | Uppmätt |
| 2026 Januari | 1.4 MWh | 0.2 | Uppmätt |
| 2026 Februari | 1.5 MWh | 0.2 | Estimat |
| 2026 Mars | 1.5 MWh | 0.2 | Estimat |
Årsestimat
| Kategori | Energi / år |
|---|---|
| Elbilsladdning | 2.0–2.4 MWh |
| Fastighet (VV, värme, hushållsel) | 8.0–8.5 MWh |
| Summa elanvändning | 10.5 MWh |
Kostnadskalkyl
| Period | Kostnad | Kommentar |
|---|---|---|
| Apr 2025 – Jan 2026 | 18 000 kr | Fakturerat (inkl. bil) |
| Feb 2026 (est.) | 4 000 kr | 110% av Jan |
| Mar 2026 (est.) | 2 000 kr | ~samma kost som Dec2025 |
| Totalt år (est.) | 24 000 kr |
10 MWh, 25 000 kr ≈ 2.5 kr/kWh → Ca 20kkr/år @8 MWh för hus+hushåll → Ca 1600 kr/mån.
Ok. Extremt låg elkostnad (jag har 1000 spänn innan första kWh är förbrukad) samt förbrukning långt under snittet för ett hus, försäkring mer i lägenhetsnivå, (600-1300 är vad jag hittar på mitt inte speciellt stora hus) samt nybyggt (visste faktiskt inte att fastighetsavgiften kom först efter 15 år)
Knappast ett rimligt exempel, lite som att ta driftkostnaden för en Toyota Yaris och ange det som referens för vad en bil kostar att äga
Osis! Vi betalar ca 600 kr/mån i fasta avgifter varje månad., 556 kr för nätabonnemanget, 49kr/mån i elhandelsavtalet.
Cherry-picking går ju åt båda hållen. Sidospåret svarade primärt på att det absolut inte gick att hitta någon villa som kostade under 2500-3000 kr/mån. Vilket defaktor är fallet med mitt hus. (just nu). Det blir ju lite cherry picking iom det inte har kostat 8 kr/kWh i oktober 2025… eller akuta skyfall som gör försäkringarna dyra.
Försäkringen är bra pris, men inte något som sticker ut, det är 6k/år, vilket jag kan få hos 3-4 st olika försäkringsbolag, däremot 20% rabatt på priset hos LF som guldkund och massa andra försäkringar. 400 vs 500 kr per månad påverkar väl inte kalkylen nämnvärt?
Att prata driftskostnader är så klart lite som att ta tempen på skål med gröt utan termometer. Finns så mycket mer att inkludera om man sträcker sig lite, underhåll är större än driftskostnaden, samma med ränta, och även alternativkostnaden är dyrare än bara driftskostnaden, utökade resekostnader med bilkrav, krav på bil om man ska ha dragkrok och plats köra sopor till tippen. Sedan är väl bostad inte enbart en ekonomisk kalkyl, man måste såklart även vilja bo där man köper bostaden.
Den enda stora varierande faktorn när man pratar driftskostnader för ett hus är ju uppvärmningen. De flesta månader är de andra rörliga kostnaderna (rörliga delarna av VA/Avfall, samt variationer i hushållselen) så försumbara att det inte spelar någon roll på årssnittet.
-Fastighetsavgiften maxar de flesta hus ganska snabbt.
-Försäkring är ungefär samma för de flesta.
-Avfall och VA har nog oftast en fast del av taxan som står för minst hälften. Oftast inte så dyrt heller.
-Hushållsel brukar vara ungefär detsamma varje månad, och motsvarar ungefär den el man gör av med i en lägenhet.
Då är det enda som är kvar värmen, och den beror ju på vad det är för system det är och hur väl isolerat huset är och vart i landet det ligger och hur varmt man tycker om att ha det. Så, hur långt är ett snöre?
Rimligt. Det rör sig nog snarare om 2% av kostnaden av att uppföra ett nytt hus exkl tomtkostnad, dvs avskrivningstiden på en byggnad är 100 år. ![]()
Detta är något som jag är lite intresserad av just nu eftersom vi sneglar lite på ett sommarhus.
Borde man inte kunna förvänta sig en ganska mycket lägre driftkostnad med tanke på att fritidshus generellt är mindre och att man bara behöver hålla max 16 grader i huset när man inte är där och kan stänga av varmvatten osv. Dock så är en hel del fritidshus dåligt isolerade så det kanske beror på. Även sophämtning och hushållsel och vatten är ju mycket billigare.
Är det konstigt att tänka att driftkostnad som är 50% lägre än ett permanentboende? Någon som har erfarenhet och kalkyl eller statistik att dela med sig av?
Hur långt är ett snöre…..
Skämt åsido så är det ju givet att en “vanlig” sommarstuga har lägre driftskostnader. Men det hänger ju mest ihop med att dessa oftast är betydligt mindre och generellt har lägre standard.
Att ha 16 jämfört med 21 c inomhus är såklart en skillnad, men beror ju väldigt mycket på vilken typ av värmesystem man har. Är det eluppvärmt så är det dyrare, per m2m, att värma upp till 16c än det är med vattenburet att värma upp till 21 etc.
Sophämtning och VA är väldigt låga rörliga kostnader, så där pratar vi några tusen i skillnad på ett för båda. Jag betalar 4000 kr för sophämtning. Hade jag knappt förbrukat något hade kostnaden varit typ 2500.
På sommarhalvåret när man spenderar mest tid där behöver man vanligtvis inte ha värmen på alls.
Sen när man inte är där kan man sänka till 16 grader. Man brukar säga att man kan spara 5% per grad. så det skulle innebära 5*5% = 25%. Sen kanske man kan räkna med ytterligare besparingar på att det är färre kvadratmeter att värma upp. 50% jämfört med en vanlig villa tror jag inte är speciellt orealistiskt.
Många kommuner erbjuder sommarstuge-abonnemang på sophämtningen där man får varannan vecka mellan Mars och October eller så. Vet inte om det är hälften så dyrt, men det borde vara något i den stilen. Vatten och hushållsel borde ju vara nära noll, då förbrukningen bara flyttas från den permanenta bostaden till den nya undertiden man är där. Men kyl/frys står ju och tickar iofs så lite extra blir det.
Skatt och försäkring borde vara billigare också men frågan är hur mkt.
Som du säger så beror det ju såklart på vilket objekt man jämför med.
Som @Victor84 nämner så påverkar de fasta kostnaderna av olika abonnemang mycket av totalkostnaden då den rörliga biten ofta är den mindre delen av total kostnaden. Det är nog få abonnemang som kommer ha halva kostnaden för att det används som en sommarstuga. I min kommun så finns det 2 avtal för sophämtning att välja mellan, 1 för helår och ett för sommarhalvåret. Det abonnemanget för sommarhalvåret med hälften av hämtningarna kostar inte hälften av helårsabonnemanget utan lite drygt 2/3. Sen när det gäller den kommunala VA taxorna så är den fasta kostnaden samma oavsett storlek på privata fastigeheter.
Bra poäng.
Värme är som andra sagt den största kostnaden och är nog det man kan påverka mest. Har bekanta som satt in luftvärmepump med möjlighet att styra på fjärr (med app). De jag pratade med senast sänker inomhustemperaturen till minimum på värmepumpen (10°) när dom åker därifrån och höjer sedan till 20° någon halvdag/dag innan dom åker dit. Har man utrymmen som inte nås med fläktvärmen kan man behöva frostvakt också för att inte riskera att det fryser (typ garage, utrymmen med vattenledningar, etc).
Sen kan man ju med LVP även använda AC-funktionen när det är som varmast på sommaren ![]()
Innan vi köpte vårt hus (radhus) så ringde jag grannarna till det objekt vi skulle buda på och frågade om lite allt möjligt. Det kan vara ett tips om du har ett konkret objekt och inte litar på uppgifterna. Kontakta grannen och fråga om kostnader.
En del kostnader bör vara samma en exempelvis vatten, el mm påverkas ju ganska mycket av vanor.
En lägenhet har ju inte så mycket underhåll men underhåll kan man ju se på två sätt. det som måste göras för att boendet ska fungera och sådant du väljer att göra för att få önskad standard.
Vattenburet med elpanna, eller eluppvärmt (direktverkande element) så spelar det egentligen ingen större roll vilken värmesystem man har. Båda har 100% verkningsgrad.
Jo, det är ju sant, tänkte mer att man kanske har bergvärme/LVVP etc. Men kanske man inte har i en sommarstuga iofs.
Jag förstod det kunde varit tanken, men det är inte vad som står! ![]()
Intressant nog så vet vi att ett hus med just en LVVP och vattenburet system snart kommer ut på marknaden i just det området vi letar i. Huset är bara på 85kvm men det har använts som pemanentboende av en pensionär så det är egentligen inte så konstigt. Borde vara förhållandevis välisolerat också, även om huset är mer än 100 år gammalt. Många sommarstugor är ju annars väldigt dåligt isolerade.
Det känns ju som ett väldigt stort plus. Just att alla rum nås av detta system gör att det enkelt går att reglera så att hela huset ligger på ca 16 grader på vinterhalvåret när man inte är där så mkt, till skillnad från en vanlig luftpump som bara täcker en liten del av huset och kräver lite stödvärme från vanliga elradiatorer.
Ser väldigt bra ut för ekonomin om vi kan lyckas lägga vantarna på det objektet. Håller tummarna. ![]()