Rimligt för mig att köpa hus?

Hej,

Jag har på senare tid börjat fundera på att köpa ett hus för att komma bort från stan, men jag vet inte om det är rimligt i min situation.

Jag tänkte att ni kunde hjälpa mig att bedöma det med en nykter syn.

Jag är singel och har lön på ca 50 tusen innan skatt. Idag betalar jag 8800kr i månaden för hyresrätt och garageplats. Äger en billigare bil. Ok på att skruva själv och har en del kontakter.

Jag har dragit ner på utgifterna men har fortfarande budget för nöjen, hobbies och enklare semester. Jag kan lägga undan 20 tusen i månaden, men ungefär 4 tusen av dessa kommer gå till regelbundna utgifter, t.ex laga bilen, semester osv.

Jag vill köpa ett hus cirka 3 mil från stan (som är belägen en bit söder om Stockholm). Tänker mig 70-100 kvadrat i enklare standard.

Av Hemnet att döma bör jag kunna hitta ett hus mellan 2-2.5 miljon som verkar vara i bra skick, alltså tak, stammar, fukt och en standard jag kan trivas med.

Jag är ganska händig men har inga ambitioner att renovera något som fungerar.

Kontantinsats 15%.

Kostnader bör se ut såhär:

Ränta efter avdrag (5.5%): 7000kr
Amortering: 3500kr
Driftkostnader: 5000kr
Levnadskostnader: 8000kr (bekvämt)
Extra bränsle pga avstånd: 2000kr (onödigt)
Sparande inkl periodisering: 11500kr

Vad tycker ni? Knapert? Har jag missat uppenbara utgifter? Andra tankar?

Tacksam för svar :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Spontant - utifrån min tolkning av mina mål baserat på din ekonomi så är det bara att köra. Men nu är det ju inte mina mål och min ekonomi det gäller. :rofl::see_no_evil:

Så, jag skulle säga:

• Vilket problem löser du med huset?

• Hur länge kan du tänka dig att bo där?

• Hur kommer det att kännas att bo där?

• Kommer du även kunna nå andra mål som du har satt upp (eller “sabbar” detta något annat)?

• Hur ser du på nackdelar som t.ex. pendling?

• Hur ser du på fördelarna?

• etc.

Dvs. att “köpa huset” är egentligen väldigt mycket en “lösning” på ett problem. En lösning är ju bra / dålig beroende på vilket problem den ska lösa. :slight_smile: Lex vår eviga diskussion om t.ex. fondrobot (en lösning) vs enskilda indexfonder (en annan lösning).

5 gillningar

Hej,

Har du möjlighet att långtidshyra något hus en period och testa? Då får du bättre koll på hur pendlingen funkar och vilka kostnader som dyker upp. Personligen tycker jag livet kan vara ganska härligt i en by ca 3 mil från större stad, men det passar inte alla, särskilt inte om man inte känner ngn i området sedan tidigare.

Ekonomiskt tycker jag dock inte det verkar vara ngt problem för dig. Jag antar du har sparat tillräckligt till insatsen redan?

Med vänlig hälsning,

F

1 gillning

Kommer bort från stan, tycker att det är riktigt härligt med naturen utanför dörren. Gott om plats att pula med olika grejer, snickra lite osv.

Koppla bort IT och göra praktiska saker.

Förhoppningsvis många år, gillar inte att flytta.

Förhoppningsvis väldigt tillfredsställande och rogivande att ha en plats utanför stan och stressen, men det kommer säkert sväras en del när saker ska fixas.

Jobbar på distans och trivs med det, men så kanske det inte alltid kommer vara. Kommer nog inte ta ett jobb där man måste vara på plats en viss tid, så bör klara mig från rusningstrafik.

Mycket som jag saknar som boende i lägenhet just nu. Väldigt härligt och bekvämt med naturen utanför, mer plats osv.

I stora drag söker jag nog livet på landet. Tycker IT är kul på arbetstid, men efteråt vill jag bryta av med något praktiskt. Känns nog mer meningsfullt att syssla med grejer som behöver göras på huset/i trädgården än att hyra in sig i en slöjdlokal i stan och tälja smörknivar.

3 gillningar

Kanske ska kolla på att hyra, även om det känns väldigt jobbigt att flytta en extra gång haha. Jobbar på distans och kommer nog att fortsätta med det framöver så ingen pendling.

Med lite tur kan det gå att hitta “läget på landet” bara 10-15km från stan.

Kanske lite ensamt i en by en bit bort, men vänner och familj är ändå ganska utspridda i eller utanför stan, så det blir oftast bilen idag.

Har lite att spara fortfarande, kanske bra det då jag har tid att fundera ordentligt och lära mig mer om att köpa hus så att jag inte gör bort mig.

Tycker spontant att det känns lite knapert på en inkomst, men jag kan å andra sidan ta till ganska drastiska åtgärder för att spara in pengar eller bita ihop och duscha i kallvatten, vilket troligtvis inte hade funkat om det var en partner med i bilden.

Jag ser inte att det skulle vara ”knapert”. Möjligen är det väl bra att räkna och titta på frågan utifrån ”pensionärsperspektivet”. Det kan förmodligen vara helt vettigt att köpa huset nu, om målet är att bo där som pensionär. Då har du ett antal år på dig att fixa till saker så att du sedan som pensionär inte behöver hantera allt sådant.

1 gillning

Av det du skriver så låter det som att det bara är att hitta rätt hus och skrivs på kontraktet.

/ensamboende (med son) i villa och jag älskar det

7 gillningar

Tack för svaren, det kanske inte behövs så stora marginaler.

Det kanske finns andra trådar, men har ni några tips på vad ett hus “måste” uppfylla om man inte tänkt lägga stora pengar på renoveringar från början?

Jag tänker t.ex energinklass. Är D klokt vid köp om något år?

Uppvärmning, vad ska man satsa på? Bergvärme är ju effektivt, men kan det bli dyrt senare? Vattenburen värme, jättebra eller något som kan bli jobbigt? Luft-luft känns ju absolut enklast, troligtvis så att jag fixar att byta själv om det strular.

Stammar som är gjutna i grunden, lär väl kosta en hel del när det väl ska bytas? Undviker man sånt eller får man räkna med att det kan vara så om man i övrigt är nöjd med huset och läget?

Många frågor här, men jag hade varit väldigt tacksam om någon orkade flika in med vad jag verkligen bör undvika eller vad jag verkligen bör söka efter.

Det ska hålla tätt. Fukt är elände. Därför är taket a och o. Energiklassningen är ju bra att veta, men inte det som avgör om du inte flyttar långt upp i norr.

Luft-luft är absolut enklast och väldigt effektivt om du inte ska ha 25 grader inomhus eller bor på 300 kvadrat.

Stammar kommer ju förr eller senare, men det är inte riktigt samma sak som i lägenheter. Relining gör ju en del, men vad som lämpar sig var får du fråga expertisen. Hela mitt bostadsområde är 50 år gammalt och jag har inte hört om en enda som bytt stammar än.

Utöver taket, kolla vad det är för grund. Källare, torpargrund, platta på mark etc. Alla sorter kommer med sina “ups and downs”. Är det ett äldre hus så är det ju också intressant att hålla koll på eternittak och blåbetong och sådant i konstruktionen som inte används idag och som är förknippat med en hel del strul om du vill byta ut eller bygga om något.

Så, med mer info om huset så får du säkert fler kloka inpass. :slight_smile:

2 gillningar

Jag har energiklass C för ett hus byggt 1980. Det är svårt att uttala sig om energiklassen rakt av men jag skulle ha energiklass C som målbild. Jag menar då inte att det behövs vara det från början men kunna komma dit utan alltför stora åtgärder.

Luft-luftvärmepump är absolut enklast att få till men underlättas mycket av planlösningen. För ett “fyrkantigt” hus med ganska öppen planlösning är det vettigt. Vattenburen värme är absolut bra och bergvärme likaså men du får ju utgå från de förutsättningar som finns.

Stammar som är gjutna i grunden låter för mig inte som någon hit men i slutänden beror det ju på själva huset hur bra/dåligt det är. Om det finns en källare och det är där det gjutits in behövs ju inga stora ingrepp i själva huset.

Att ha en kamin av något slag kan vara ekonomiskt vettigt. Dock är det en realitet att äldre kaminer potentiellt kan förbjudas. Det är därför viktigare att det kan gå att sätta in en kamin än att det finns en på plats. Återigen handlar det om planlösningen.

Radon är ett problem i vissa områden. Det handlar om markförhållandena. Har du hittat ett visst område och ett hus med radonproblem så finns sannolikt problemen överallt.

1 gillning

Bara att köra på. Du har råd. Vi har bott i hus i 40 år nu. Jag uppskattar verkligen fördelarna.
Räntorna kommer knapra sig neråt. 3,5% är ganska rimlig förhoppning om ett år eller lite senare tror jag.
Det är smart att räkna med att lägga undan häraden 1500 Sek per månad för nödvändigt underhåll av huset OM det inte är nyare eller har genomgått större renovering hyfsat nyligen. Då kan man skjuta på det sparandet i kanske 10år.
En av dom bra sakerna med egen fastighet är att man oftast kan lappa i flera år och ta kostnaden senare om man har det knapert en period.
Man ska vara försiktig med hus som renoverats när elen var billigare. Vi har slagit av all golvvärme driven med el i vårt 70-talshus. Tofflor och små mattor får duga. Att värma med värmepump är det vettigaste oftast numera. Billigare i drift än Fjärrvärme för dom flesta. Dessutom är AC heta sommarkvällar/nätter mycket nice speciellt om man sover på en övervåning. Liten extra kostnad oftast.

1 gillning

Några tillägg här är att markiser gör stor påverkan på värmen inomhus. Det är en betydligt billigare lösning än AC. Hur vettigt det är med markiser beror förstås på husets läge och utseende. På Rusta säljs bra och enkla manuella markiser utan krångel. Att få upp 2-3 sådana på lämpliga platser gör stor skillnad.

Handdukstork är en bra pryl men den ska helst vara kopplad till vattenburen värme. Då kostar den väldigt lite att använda. Att driva den med elpatron är oekonomiskt.

2 gillningar

Luft-luft är enkelt och billigt, men det är viktigt att förstå att det blir stor skillnad i komfort och inomhusklimat så man inte förväntar sig samma resultat som vattenburen värme till lägre kostnad.

En luftpump är kortfattat en värmefläkt som blåser in varmluft någonstans i huset. Det rummet blir varmast, hur värmen sprider sig i huset beror på planlösning och ventilation mm. Ofta behövs komplement som t ex elradiatorer i de bortre rummen / andra våningen/källaren (om såna finns).

1 gillning

Man får väl i första hand leta intressanta objekt i det område man är intresserad av. Läsa besiktningsprotokoll och läsa på om anmärkningarna så får man efter ett tag ett litet hum om hur olika hus är konstruerade och deras nackdelar. Uppvärmning etc är såklart viktigt att ha i åtanke mwbn jag tycker inte man ska utesluta objekt enbart på det.

1 gillning

Tack för alla svar! Nu är det väl bara att spara på.

Ska börja kolla igenom objekt, besiktningsprotokoll och slutpriser i dom områden jag är intresserad av.

2 gillningar

Min egen erfarenhet från tio år tillbaka är att okunnigheten om tekniska frågor bland majoriteten husspekulanter är monumental. Med några enkla tumregler som vägledning är det sannolikt att kunna göra en långsiktigt bättre husaffär än många andra.

Jag delar din uppfattning om folks generella okunnighet. Dessvärre innebär det ju ofta att folk budar högre än vad man själv är villig att göra.

2 gillningar

Jag är ganska nördig så det ska nog gå att lära sig en hel del tills det är dags.

Har kollat en hel drös videos om olika grunders egenskaper, olika typer av ventilation, fukt på vinden, våtrum, luftfuktighet med mera.

Mycket låter ganska självklart när man får det förklarat för sig, men jag kan förstå att folk missar saker eller gör fel i sina hus.

T.ex att lösa fuktproblemet i krypgrunden med mer ventilation på sommaren fast det bara bidrar till att mer varmluft kyls ner och bildar kondens i den kalla krypgrunden.

Lätt att missa hur självdrag påverkas negativt av att byta från värmepanna till luftvärme eller hur luftfuktigheten stiger i torpargrunden när man slutar elda i spisen.

1 gillning

Så kan det absolut vara. Vill man absolut ha ett specifikt hus kan det vara negativt. Det bästa sättet att göra en bra affär är att vara öppen för olika alternativ. Att göra en bra affär är tidskrävande.