Jag och min sambo är på väg att sälja vår segelbåt och funderar på att investera klokt i ett hus istället. Vi har funderat på att investera i ett litet hyreshus med ca 4-8 lägenheter men min sambo börjar tveka på hur mkt jobb och problem det kan innebära, Vi har ingen erfarenhet av att äga/förvalta hyreshus.
Började istället fundera på om man ska köpa ett större hus. Bo själv på ena planet och ha en annan våning/källare med 3-5 olika sovrum, vardagsrum, kök mm där ex. studenter kan ha ett litet community.
Förutsättningar:
Vi jobbar båda i Göteborg och är runt 45 år.
Kommer att ha ca 2 milj i startkapital (om jag säljer min bostadsrätt)
Vi har fått lånelöfte på 7,5 milj (jag valde beloppet)
Är väldigt nyfiken på all typ av input. Hur ska man räkna, tänka osv.
Det finns en kvinna i Hjulsta (tror jag det är) som gjort ungefär såsom ni tänker er. Jag läste en artikel om henne tidigare. Hon verkar väldigt engagerad så det är lika mycket ideologi som ekonomi i hennes projekt. Jag tror jag lade upp en länk till artikeln i en tidigare tråd. Ska se om jag kan hitta den.
Jag tycker det låter som en utmärkt idé!
Nu är jag dock inte så insatt i vad det kostar att äga ett hus och vad man ska räkna med för underhållskostnader.
Jan postade i en annan tråd om att underhåll kostar ungefär 2% av husets värde per år. Så snabbt räknat på 8 miljoner har ni en underhållskostnad på 13.000/månad.
Nu vet jag inte riktigt vad ni kan tänkas ta för hyra på ett hus likt ditt exempel, men spontant bör ni kunna ta ut en hyra som täcker både underhållskostnad och kapitalkostnad, isåfall bor ni ju gratis
Jag har en kompis som köpte, renoverade och sedan hyrde ut ett gäng lägenheter i ett mindre hyreshus. Min kompis är händig och kan bygga även om han inte är proffs. Idag har han sålt huset. Mitt intryck var att det var väldigt mycket arbete med löpande underhåll och som hyresvärd så skall du fixa stort som smått när hyresgästen ringer.
Tror du måste gilla att renovera, fixa och bygga hus för att vara hyresvärd. Att leja ut det på 3:e part tolkade jag som helt förödande för den ekonomiska ekvationen på ett mindre hyreshus med säg 6 lägenheter.
Så kör på om du brinner för hus, renovering och fixande. Kör inte på om du mer är ute efter att tjäna pengar på det. Lycka till.
Jag hävdade ju detta också i tråden jag länkade till, men Jan tycker inte det
Nu beror det ju såklart på hur mycket av kostanden som är huset och hur mycket som är tomten, men resonemanget var iallafall att om man har ett hus för X kr så har man en viss standard på allt, och om något går sönder så byter man ut det till något av samma nivå på standarden DVS ett hus för 8mkr kanske inte är inrett med möbler / kök / golv / vitvaror etc från Ikea utan någon modell dyrare och då kostar det procentuellt lika mycket att byta ut det som i ett hus för 2mkr. Därav går det att räkna på kostnaden i procent. Ta med takbyte, dränering och andra dyra saker som förvisso inte görs så ofta, men det ska ändå göras någon gång.
Tack för bra info!
Ett riktmärke på 2% är kanske ibland lite högt men absolut något att ha med i beräkningen.
Jag har sett att om vi kan ha max 70% belåningsgrad, så slipper man amortera den sista procenten. Det gör rätt mkt för den månatliga kostnaden. Även, om amortering i sig inte är en så farlig utgift.
Kanske är standarden även inte samma i dom olika ytorna.
Enligt 2%-regeln kostar ett hus för 6,6 mil. 11 000 kr/mån.
Jag bor i lägenhet så jag har svårt att se rimligheten i det. Hur ser ni andra på det?
Räknar ni med tak, fasad, dränage osv?
Antar att ett hus utan källare (under mark) och med underhållsfri fasad (tegel/sten) kan det påverkas en del i underhållskostnaderna.