Jag försöker räkna på den verkliga kostnaden för att bo i villa.
Detta triggades av att jag såg att en seriös bostadsrättsförening bör ha ett sparande på ungefär 200 kronor per kvadratmeter och år för framtida underhåll.
Jag har sett andra schabloner som utgår från avskrivning av byggnadsvärdet på 2% per år.
Min villa har en uppvärmd yta på 157 kvadratmeter, sedan tillkommer kallgarage och kallförråd på 48 kvadratmeter.
Taxeringsvärdet på byggnaden är 1866000 kronor, det skulle ju innebära ett marknadsvärde på 2488000 kronor (1866000/75%). Taxeringsvärdet för marken är ju ointressant i detta sammanhang.
Om jag räknar på 200 kr/kvm * 157kvm=31400kr per år, 2600 kr/mån.
Lägger jag till kallförråd och garage blir det 200 kr/kvm* (157 kvm+ 48 kvm)=41000 kr/år, 3400 kr/mån.
Om jag istället använder avskrivning 2 % per år av byggnadsvärdet blir det 49760 kr per år, 4100 kr/mån.
Jo, det finns! Hur räknar du där? Har du någon schablon? För en brf är detta inte utbrutet i separat post i de årsredovisningar jag har läst, men för en villa är väl trädgård, gångar och staket en lite större andelav totalkostnaden än för en brf.
I ett långsiktigt perspektiv stämmer 3000-4000kr/mån ganska bra med min egen bild. Har räknat hyfsat detaljerat på både nybyggt och begagnade hus flera gånger genom åren.
Sen beror det självklart mycket på nuvarande status om det är eftersatt eller helt nybyggt vilket så påverkar om många avgifter klumpar ihop sig under 5-10 år t ex.
Jag har bytt hus för ungefär ett år sedan. I förra huset räknade jag inte så noga pga tidsbrist, men tror att det hamnade ungefär i ditt intervall. Det nya huset har eftersatt underhåll och investeringsbehov men det hade jag i inköpsbudgeten.
Detta har varit uppe tidigare i forumet, så prova att söka. Men kontentan är väl att det är svårt att sätta en schablon, och kanske inte helt relevant för en privatperson. Du sparar ju inte 500kr/mån på ett sparkonto i 30år för takbytet liksom. Men det låter ju inte som att du är helt ute och cyklar med en genomsnittlig underhållskostnad på 4100kr/mån för din genomsnittsvilla.
Hur tänker du att en privatperson ska hantera förväntade kostnader för underhåll? Under en 30-års cykel är det ju badrum, kök och fasad och lite annat som ska hanteras.
Amortering är ju en naturlig del av sparandet till underhåll, om man har lån, men sparkonto är väl också relevant?
Både bostadsrättsföreningar och många privatpersoner sparar till sitt underhåll genom att amortera. Det ökar låneutrymmet, som man sedan kan använda för att ta lån till större underhåll.
Jag menar inte att man inte ska spara. Men i verkligheten så är ju kostnaderna så oregelbundna och svårförutsägbara när de kommer. Taket kan hålla i 30 år men också 50 år, samma för ett badrum. På nivån enstaka hus blir osäkerheten för stor för att det ska gå att målspara på det sättet. Det blir mer att man har en buffert som man fyller på när du har gjort underhållet. Så tänker jag iaf
Ok förstår hur du menar. Håller med om att det blir ganska låg precision på ett enstaka hus. Men tänker att det bra att planera för ett medelutfall och bli glad om det blir billigare eller tacksam att det finns en bra grundplåt om det blir dyrare.
Ja, det låter som att det i praktiken blir ungefär samma sak. Dvs. du beräknar ditt (buffert)spar utifrån att det ska rymmas ett “medelhusunderhåll” i det också.
Jag räknar likt flera ovan på omkring 4k per månad. Dock tror jag det är ovanligt att gemene man räknar på detta sätt. De flesta amorterar vad som krävs och sen när något behöver fixas lånar man. Sen upprepas detta om och om igen.
Senaste 20 åren har det dock inte varit ett problem då bostadspriserna stigit så pass mycket att det med marginal täckt underhållskostnaderna. Det har alltså inte märkts att man inte tagit höjd för underhållet eftersom man ändå har mer nettovärde i huset sett mot tidigare.
Om du är tvungen att amortera 2% per år på en bostad värd 3 miljoner kr så innebär det att du sparar (ökar ditt låneutrymme) med 5000 kr i månaden. Även helt utan att bostadspriserna stiger. Gäller bara att de inte sjunker för mycket…
Jo, det håller jag med om, men om man tänker att syftet med att amortera är att bli skuldfri så är du ju på samma ställe ekonomiskt tio år senare om all amortering gått till underhåll.
Men allas mål är ju inte att bli skuldfria heller.
Behöver du inte någon slags statistisk spridning? Så du vet vilken risk det innebär. Vissa hus kan bli svindyra att äga. Andra jättebilliga. Många husägare är själva händiga eller har hantverkare/ annat erfaret folk i släkten. Då kan de lättare uppskatta ägandekostnaden och lösa problem den vägen.
Jag såg t.ex. till att undvika träfasad och eget VA för att slippa oväntade utgifter. Samtidigt vet jag att taket och badrummen behöver bytas inom 10 år och tog höjd för det vid budgivningen. Sådär får man hålla på och väga för och nackdelar. Många dyra fina hus är gamla och timrade (risk för röta, drag och skadedjur). Andra är byggda 70-90 med experimentella metoder som kan leda till röta. Jag skippade ett hus med radon. Sådant där får man inte reda på genom en schablon.
En väldigt stor del av husägande är ett väldigt stort “det beror på”.
Hur mycket jobb kan du och familjen göra själva?
Hur trendkänsligt är kök, badrum och övrig inredning?
Hur mycket ska ändras i planlösningen på huset?
Hur många saker finns det som måste göras akut nu?
Hur mycket ger det tillbaka att lägga pengar på huset? Vad görs för trivsel, vad görs för långsiktighet, vad görs för att grannarna tycker det?
Vi bor i ett stort 70-talshus med en del underhållsbehov. Hittills har de större jobben blivit cirka 500k fördelat på sju år. Mycket av detta är dock sådant som ska klara sig vår livslängd ut.
Tycker 4000/mån låter väldigt mycket, det skulle vara en miljon för oss sen vi köpte huset för 20 år sen och inte lagt i närheten av det. (Och underhållet är inte eftersatt på något sätt, tvärtom) Men gör å andra sidan i princip allt själv, så man får ju räkna några arbetstimmar istället.
Ska byta tak i sommar, det kommer att kosta 15-20k ungefär, och inte 2-300K som brukar anges när man lejer bort det.