Det är naturligtvis en aspekt av det, å andra sidan lär man sig efterhand också, men man har ju olika intresse och fallenhet för saker.
Huvudsaken att man planerar utifrån de förutsättningar man själv och huset har
Det är naturligtvis en aspekt av det, å andra sidan lär man sig efterhand också, men man har ju olika intresse och fallenhet för saker.
Huvudsaken att man planerar utifrån de förutsättningar man själv och huset har
Om tiden är gratis så blir det kanske lite annan kalkyl. ![]()
För mig är den det i vart fall, samt gillar att göra saker själv, oavsett vad det gäller.
Verkar det inte smartare att göra en mer detaljerad kalkyl än att utgå från att alla hus kostar typ samma?
De mest ekonomiskt smarta husen är nog ofta de som är i hyggligt skick. Jag menar då att renoveringar inte är akuta och kan planeras för.
På en 100-årscykel kostar nog många hus liknande summor men du lär inte äga dem så länge. Med en egen modell för komponentavskrivning i Excel borde det gå att räkna på detta.
Ja, det är inte en helt orimlig siffra för det här huset hittills. Vi kommer förmodligen hålla oss kring den nivån några år till pga kommande badrumsrenovering och om kanske 10-12 år ett nytt kök.
Vi väljer att göra mycket jobb själva för att det ofta är sånt som är kul att göra.
Oerhört svårt att räkna på. Egen erfarenhet: Huset är sedan 1980-81. De första 20 åren kostade underhåll i princip ingenting, förutom en och annan vitvara.
De sista 12 åren har det kostst runt 1 mijon. Renovering av två badrum, kök, VA, etc.
Amortera bara på så löser det sig. Ingen vet ju vad renoveringar kostar i framtiden. Att beräkna framtida avkastning på ditt sparande är minst lika svårt.
Visserligen har jag jobbat med siffror och kalkyler hela mitt liv, men personligen finner jag det omöjligt att göra en rättvisande kalkyl. Tag bara mitt tak. Gjorde en tvättning och målning av tegelpannorna för kanske 15 år sedan. Helt omöjligt att prognostisera om taket håller 10. 20 eller 30 år till.
1 miljon/(32*12)= 2600 kr/mån. I samma härad i allafall.
Vi har ju åren 21-32 också Då var det också underhåll om ej de hiskeliga pengarna som de sista åren.
Räknade på 32 år, multiplicerade med 12 för att få månader. 1 miljon kronor dividerat med 384 månader blir 2600 kr per månad.
Jag tolkar det som att Nestor bott i huset längre än 32 år. Därav stämmer inte din uträkning.
Ok, det bara var 32 år och avsättningen skulle varit 4100 kr per månad hade det räckt till renovering för 1,57 miljoner kronor. Detta utan ränta på avsättningarna.
Under alla år som man bott i hus så har jag inte gjort någon månads avsättning för framtida renoveringar…
Mer handlat om att göra ombyggnadstioner istället…
Inte särskilt avsättning här heller. Strategin är att eventuellt månatligt överskott parkeras på ett högräntekonto som ackumuleras och när beloppet är tillräckligt högt kan ett renoveringsprojekt startas. Detta kräver naturligtvis att huset som köps inte är i akut behov av renovering.
Jag har bott i huset i närmare 44 år. Bra koll på kostnaderna de senaste åren, men dålig koll på kostnaderna efter 20 år fram till “modern tid”.
Fyra ommålningar har gjorts av mig, dessutom enklare arbete typ byta vindskivor på lillstugan. Utan eget arbete hade nog kostnaderna dragit iväg rejält.
Håller med, att jämföra med andra och mellan olika boendeformer känns i det närmaste omöjligt. Bor man i hus har man helt andra möjligheter än om man bor i brf eller hyreslägenhet. Och då blir det väldigt svårt att dra gränsen mellan vad man vill eller verkligen behöver!
Kan annars tänka mig att 4-5000 skulle vara hyfsat rimligt för basbehovet i en normalvilla men då bor man nog mest bara mellan 4 väggar och har inga andra större ambitioner om man inte kan göra det mesta själv. Har man dock bra koll på allt man lägger pengarna på kan man säkert få fram en siffra i efterhand. Men som sagt, vad är nödvändigt eller inte när det gäller att renovera…?
Prexis! Har bott i 3 olika hus sedan jag var 23 och löst alla nödvändiga och “villgöra”-behov genom lån+sparande och att amortera på i kombination med sparande hela tiden. Har behövt låna på huset vid 4 olika tillfällen vid ny och ombyggnation utan problem och det hade nog varit svårt utan bra låneutrymme vid tiden för de olika ekonomiska krascherna man levt sig igenom som husägare under 40 år.
Att bo som man vill och så nära man drömmer om som är möjligt ger dessutom fördelen att man får lägre kostnader för annat vilket ger ytterligare bättre utrymme att spara mer för att kunna leva ett gott liv när man blir äldre!
Är ju stor skillnad på den som gör det mesta själv jämfört med den som lejer bort det mesta.
Sen är det då också skillnad på hantverkskostnader i Storstockholm jämfört med Storuman i Norrlands inland.
Tänker att det viktigast för oss som inte kan/vill bygga själva att ha en ekonomisk plan.
Nu ör jag ingen expert men beror inte detta på mycket vilken typ av villa man har samt i vilket läge den är.
Jag tänker att en villa vid havet där.det är saltvatten och blåsigt behöver målas om mer än en villa långt in på land.
Sen kanske man har en villa med källare och då kan det komma kostnader som dränering etc som något ned enplanshus slipper.