En sak som jag nämnt i något poddavsnitt och funderat på är lite nycketal för underhåll och vad det kostar att ha ett boende. Därför tänkte jag kolla med er om det är rimligt.
The 1% rule: Assume you will pay 1% of the home’s value in maintenance and repair costs each year. So if your home is worth $500,000, set aside $5,000 for expected home repairs each year.
The $1 per square foot rule: Assume you will pay $1 for every square foot of your home. If your home is 2,000 square feet, then you should set aside $2,000 a year to cover these costs.
Räknar vi om detta så blir det ungefär 100 kr/kvm/år (10 sq ft = 1 kvm) plus 1 % på husets värde. När jag jämför med vårt hus upplever jag det ganska rimligt kring vad vi har lagt de senaste åren i snitt. Räknar jag om det på vårt hus så är det ca 500 kr/kvm och år, vilket ligger sjukt nära det banken räknade för något år sedan på 450 kr/kvm och år för en hyresfastighet.
Jag tänker att underhållskostnaden för att äga ett hus är ganska svårt att beräkna generellt. Samtidigt är den kostnade väldigt viktig för att förstå vad det egentligen kostar att äga ett hus.
Jag är väldigt nyfiken på hur ni andra tänker. Misstänker att den ofta undervärderas.
Själv räknar jag just nu med 2000 kr/mån i underhållskostnad för de kommande tio åren jag planerar att bo kvar.
Är inte 1% av inköpsvärdet + 100 kr per kvadratmeter per år lite tok högt då??
Vi bor i ett hus som är 10 år å i bott här i 6 år å räknar man på årlig underhåll enligt rubriken så skulle de hamna för våran del på 175.000 kr per år… Vi har inte lagt några direkta pengar på underhåll ännu…
Förstår inte riktigt hur husets värde hänger ihop med kostnaden för underhåll mer än att dyrare hus kanske gör dyrare renoveringar och oftare? Annars kostar ju inte en köksrenovering mer på ett hus för 500 tkr än för 5 mnkr. Antalet kvadratmeter påverkar till viss del såklart men de stora kostnaderna är ju kopplade till värmesystem, kök, tak och våtrum som bara de blir rätt mycket pengar även om man antar en lång avskrivningstid. Jag tror de flesta underskattar vad det kostar att bibehålla skicket på ett hus inklusive alla vitvaror, trädgård, fasad, stammar etc. För vår de har vi lagt lika mycket pengar på renovering och underhåll som drift och räntekostnader. Då har vi ändå gjort mycket själva…
Vän av ordning säger 11 och att dollarn står i ca 11, så ca 120 spänn sår du allt slanta upp!
I år har jag lagt 6000 totalt, förra året inget. Men takbytet för fem år sedan kostade 120000. Oavsett vilket så hävdar jag att det är ganska högt räknat med 1% + 100 kronor/kvadratmetern. Jag skulle hamna på 60000 ungefär och inte en chans att jag blåser det årligen.
Då blir det rimligare. 100-120 spänn per kvadrat låter fullt rimligt.
Och… vill jag tillägga: Underhåll och uppgradering/renovering är inte nödvändigtvis samma sak. Nick pratar om båda sakerna, vi säger oftast bara ”underhåll”.