Årligt underhåll av villa - ca 1% av inköpsvärdet + 100 kr per kvadratmeter per år

Men jag misstänker att både @janbolmeson och Nick Magiully ringer hantverkaren samt använder rut-tjänster markant oftar än vad vi gör. Kostnaden drar ju iväg snabbt om man börjar på,att köpa in underhållstjänster.

7 gillningar

Japp. Och vissa tapetserar om vart femte år. Låt dem bära tjänstesektorn. I min bok är det inte underhåll utan mer stt räkna som drift, likt el och sophämtning.

Öh, vem har skvallrat? :see_no_evil::joy:

Men på riktigt, ni som skriver 100-120 kr, det kan ju inte vara rimligt utslaget över en 10 års period? Jag sätter ju in t.ex. fjärrvärme nu, det kostar 120.000 kr. Hade jag inte gjort det, så hade jag inom 0 - 3 år behöver ta en ny panna för 200.000 kr. Sedan tillkommer ju allt det där andra periodiska underhållet.

9 gillningar

Som andra sagt, det säger ju sig självt att formeln är knasigt utformad när ena delen av den är beroende av priset på villan. Priset bestäms till mycket av stället marken villan står på råkar befinna sig, det påverkar knappast underhållskostnaderna nämnvärt.

Använder man formeln för vår villa blir resultatet 366 kr/kvm, skulle villan råkat ligga i stockholm blir det uppskattningsvis 633 kr/kvm. Sanningen ligger väl någonstans däremellan utslaget på 10 år, så tumregeln 450 kr/kvm låter vettigare att använda än Nick’s formel.

3 gillningar

Men hur länge håller din installation eller panna? 30 år? Då är det ju 4000 om året som exempel.

Det kan säkert vara mer än 120 kronor per kvadrat, men jag tror ändå du behöver kasta innganska mycket i kalkylen för att hålla den summan över exempelvis en trettioårsperiod.

Jag tror spontant att det ändå finns korrelation mellan husets värdering och hur mycket som läggs på underhåll. De som lägger 10MSEK på sin villa har nog högre krav på skicket och materialvalet än de som köper en villa i utkanten av en ny för 500000kr oavsett vilken som råkar vara störst.

Sen att översätta det till en generell regel som stämmer för alla blir klart svårt.

1 gillning

Då inköppriset varierar kraftigt beroende på var huset är beläget är det inte rimligt med en procentsats på inköpspriset för att beräkna underhållskostnaden.
Låt oss anta att 2 liknande tak skall bytas i Bromma respektive Södertälje.
Skillnaden i pris för ett takbyte mellan dessa orter belägna inte så många mil ifrån varandra står inte i propotion till inköpspriset för husen.

2 gillningar

Antagligen inte om man tittar över husets livslängd, vissa år är det inte mycket som behöver göras och vissa år är det större kostnader (lägga om tak, byta värmesystem, dra om vatten/avlopp, renovera en toa/kök osv). Siffrorna antar jag är snitt så det kan nog vara rimligt.

1 gillning

Cornucopia har skrivit ganska mycket om saken genom åren, det senaste är nog det här:
Husappen – för den ekonomiskt seriösa husägaren – Cornucopia?

Vi sätter av 3000 kr i månaden och det räcker endast för att vi “renoverade” ikapp en del saker kontant när vi köpte huset. Då har vårt hus en byggyta på drygt 100 kvm och en boyta på 150 kvm.

Vi renoverar också med relativt “billiga men bra” val, plastmatta i stället för kakel/klinker i badrum. Kök från IKEA.

Det bästa sättet att få en bra koll är att göra en underhållsplan. Husappen som nämns i inlägget är ett sätt att göra det på, men en googling kan ge flera andra sätt.

Vi ska byta tak härnäst och det kommer trycka ner underhållsfonden på nära noll.

6 gillningar

Jag höjer på ögonbrynen när jag läser inlägg som “De första 10-15 åren kostar huset ingenting i underhåll”.
Man glömmer att även om pengarna ut med en gång, så SLITS (!) huset varje år. Efter cirka 15 år då behövs byte av vitvaror, efter 30 år behövs badrumsrenovering osv.

Min villa på 280 kvm har på 42 år kostat runt 1,8 miljoner i underhåll, alltså långt mer än dubbelt upp jämfört med produktskostnaden. Då har jag ändå målat om själv, och även gjort enklare reparationer på egen hand.

19 gillningar

Eftersom det är en tumregel så borde det handla om kostnaden i genomsnitt per år, inte för varje enskilt år.

2 gillningar

I taxeringen separerar man på markvärde och byggnadsvärde. Det kanske är det taxerade byggnadsvärdet som avses?

Var ändå lågt, vi köpte vårt hus för 2 MSEK och har lagt snart 1.5 MSEK till på vårt hus (då är en hel del i form av förbättringsåtgärder som att gå från våtrumstapet till helkaklat, elpanna till bergvärme o.s.v.) på 20+ år.

3 gillningar

Å andra sidan har en byggnad med lågt taxerat byggnadsvärde sannolikt en hel del underhållsbehov pga ålder etc. Det måste vara nybyggnadsvärdet som avses.

3 gillningar

Samtidigt så var penningvärdet helt annorlunda under 80-talet. Inflationen var ju extrem. De största kostnaderna ligger på de sista 15 åren med bergvärme, badrum etc.

Och allt bara fortsätter… 19 kvm tak med kanalplast behöver bytas på balkongen, eftersom det läcker in vid kraftiga skyfall. Vindskivorna på lillstugan behöver bytas inom ett par år osv…

6 gillningar

Så har du bott i samma hus i 42 år??
Tyckte jag hade bott länge i förra huset, 33 år… Men 42 slår de me hästlängder…

4 gillningar

Är det av priset på huset eller av priset på huset samt fastigheten? För det finns väl ingen anledning att fastighetens värde skulle påverka underhållskostnaden för huset?

En viss följsamhet finns ändå.

Köper jag en billig sommarstuga kanske jag nöjer mig med en billig plastmatta när jag renoverar badrummet i stället för klinker, enkelt skärmtak i stället för kanalplast på balkongen, osv, osv.

1 gillning

Vi har renoverat för minst lika mycket som vad vi gav för radhuset. Skulle byta 2 tak inne nu men 70,000kr till suger.
Säljpriser för ett år sedan 4,4 milj har vänt till 3.3-3.5 milj
Känns knappt så man vill lägga ut mer på “slottet”

1 gillning

Jag räknar med värdet på hela fastigheten (=tomt + byggnad), dvs. det man får i handen innan skatt.

Jag fattar era argument att ett 100 kvm tak borde inte kosta mer att lägga om på ett 5 MSEK hus än på ett 2.5 MSEK hus i teorin. Men jag är nog ändå beredd att påstå att i praktiken så gör det det. Bor man i 5 MSEK, eller 10 MSEK-huset så har man förmodligen lite annan nivå på standard och krav.

Av egen erfarenhet. När ett av våra gamla och fina element gick sönder, då kunde vi sätta in ett standardelement för 5 000 kr, ändå blev det ett specialbeställt gammalt element som liknar de andra för 25.000 kr (en chock då, vem visste att element kostar 20+ tkr?). Upplever att det är många liknande resonemang hos folk omkring oss.

7 gillningar