Rimligt för mig att köpa hus?

Se till att inte bli helt isolerad, det är viktigt att ha nära grannar av många skäl.

1 gillning

Det kanske är bra.

Dom senaste 10 åren jag bott i lägenhet har jag hälsat på grannar typ 3 gånger om året, har mest stört mig på dom.

Ska försöka hitta ett hus utan insyn på tomten, men behöver ju inte vara särskilt långt till grannar för det.

Ett villaområde med 1 meter mellan husen hade jag aldrig kunnat tänka mig att bo i.

1 gillning

Som Lundell skaldade alltså:
"
när det är långt till närmsta hus
Men ändå så pass nära att en tyst och stilla natt
När man sitter under stjärnorna, kan höra festens skratt
"

4 gillningar

Om grannarna är inom synhåll och skrikhåll räcker ifall ditt hus börjar brinna eller du ramlar ned från en stege och skadar dig. Även bra att ha grannar i närheten om man behöver hjälp med att lyfta något tungt eller så. På landet hejar man och grannar hjälper normalt varandra, det är inte alls som i stan. Har själv bott i såväl storstäder som på landet men föredrar något mitt emellan.

1 gillning

En bra tumregel är att man ska kunna stå naken på altanen och grilla. Annars är det ett radhus, typ.

2 gillningar

Lite korv vid grillen verkar vara ok, även vid radhus. Men då får du bara grilla @Borax. Där går gränsen

1 gillning

Om du ska bo själv så tycker jag det finns extra anledning att tänka på att du ska kunna göra det nödvändigaste i markplan (sovrum, kök, badrum). Det räcker med en knäskada så kommer du inte att kunna komma upp på en eventuell övervåning. Det här är något som jag har tänkt på efter att vi behövde flytta pga att min dotter inte kunde gå i trappor (funktionshinder). Det blir tydligare när man också blir äldre. Jag kommer inte att flytta till något boende som inte har hiss om det är mer än gatuplan.

1 gillning

Bra tips, det hade jag nog aldrig tänkt på. Kanske känns lite larvigt när man är ung, men det är ju lätt hänt.

2 gillningar

Utöver driftskostnader får du räkna med underhåll som kan variera kraftigt.
Men hittar man hus för “bara” 2 till 2,5 milj så är det bara att slå till.
Man lever bara en gång :wink:

1 gillning

Jo det kommer ju att kosta en hel del över tid, men slipper gärna något större dom första åren.

Bor jag där länge blir det väl kanske tak, fasad, rör, dränering, badrum, kök och lite annat kosmetiskt.

Samtidigt är det ju inte gratis att bo i lägenhet 50 år.

Jag tänker att det “bara” är att fixa en fet plånbok så att jag inte behöver tänka på det så mycket.

2 gillningar

Många kan tänkas gör ett fel med att inte ta med kostnader för underhållet.
Renoveringar är förebyggande, kan kosta upp mot 10K per kvm.
Gör man det själv så blir det en annan sak.

Friheten att äga sitt boende är svårslaget.

Men det är aldrig gratis.

1 gillning

Korslänkning:

3 gillningar