Utgifter med hus?

Du kan kolla upp det mesta hos din kommun då taxorna skiljer sig åt. Jag betalar detta ungefär;

Villahemförsäkring: 5000kr/år
Larm: 500kr/år
VA: 2000/kvartal
El: varierat en del hel men ca 1500kr/månad
Sophämtning: 2000kr/kvartal.
Sotning/rengöring ventilation: ca 1000kr/år.

Underhåll/renovering ca 3000kr/mån. Här räknar jag även t ex verktyg, blommor, skruv ja lite allt möjligt.

Kollade nu och rättar mig själv: 4732 med rabatten på 25%.

Har man hus har man alltid lite projekt på gång som kostar. Trädgården går att plöja ner massvis med pengar i. Gräsklippare, redskap och verktyg, trall eller marksten, staket, växthus, gödsel, jord, trädgårdsmöbler, målarfärg o.s.v. Mycket är engångsposter men tycker att varje vår/sommar är det alltid något som tömmer kontot i rask takt. Målar om huset nu, det är inte helt billigt även om man gör det själv.

Håller med, men du tar väl ändå i lite?

Värmepumpar är ett aber o kommer med underhållskostnader samt en maximal förväntad livstid på 20år offtast dax att skrota efter 15år kanske efter ett kompressorbyte redan är gjort. Hur billig är denna uppvärming igentligen?

Extremt värt att tänka på när man funderar på att lägga ett bud på något. Om tidigare ägare bott där väldigt länge kan det lätt bli 100-150 tusen i “avgifter” man kanske inte tänkte på när man la sitt bud. Tråkig överraskning och kan bli trist om man inte har pengarna i förhållande till sitt lånelöfte och kontantinsats…

Är man lagd åt det håll att man inte har tagit reda på det här med lagfart och pantbrev, då tror jag på fler överraskningar i husägandet.

1 gillning

Njae, med dagens COP-värde mellan 3-5 under våra milda vintrar i södra Sverige känns VPar väldigt effektiva och bra. Med LVP, solpaneler och kyla på sommaren känns det ännu bättre! Vi har (tyvärr) uppvärmning med direktverkande el och känslan är att vi sparar en hel del eftersom vi inte har haft några elradiatorer eller elkasset för golvvärma påslagna på flera år nu… Och på köpet varmare inomhus än tidigare!

Bara vårt inglasade uterum på nästan 30 kvm drog med vattenburen golvvärme på elkassett (korkat jag vet…) mellan 20-40 KWh/dygn under vintermånaderna i underhållsvärme 5-7 grader. Med LVP inställd på 19 grader klarar vi nu dygnet runt på 10 KWh/dygn och kan med lite ved i kaminen utnyttja rummet hela vintern!

Utan att ha räknat så noga men med elpriserna för några år sedan och elräkningar på runt 10,000/mån under vintern känns det spontant som besparingen efter installationen av en LVP till är hemma väldigt snabbt! :slightly_smiling_face:

När vi köpte vårt hus för 2,5 år sedan räknade vi med att värmepumpen behövde bytas ut och att delar av fasaden behövdes renoveras inom en 3-5 års period.
Värmepumpen = 125k, fasad= 90k.
Dessutom rasade avloppsledningen mellan huset och kommunens ledning = 100k vi inte räknat med. Det dyker alltid upp saker, det måste man vara beredd på.
Dessutom tenderar alla renoveringar man gör dra iväg i kostnad pga volym. Det är skillnad att måla ett rum på 15 kvm i en lägenhet gentemot 80-90 kvm i ett hus.