Jag flyttade in i en hyresrätt (byggd 1940) för drygt 2-3 år sedan som har självdrag. I samband med inflyttning så målades det om och parketten slipades.
När jag flyttade in så fanns fortfarande målarfärgslukten kvar och lukten från golvlacken i lägenheten och det var även kvavt. Jag tänkte att det är bara att vädra ett tag så löser det sig. Det tog ca. ett halvår tills det var helt borta.
Jag kände problem med andningen och sömnen men kände mig dum för att påpeka det så jag tog först kontakt med dem efter 1,5-2 år. Fastighetsskötare och OVK kom förbi och kontrollen visade att mitt luftflöde var för dåligt.
De bestämde sig för att installera två tilluftsventiler i ett av rummen (för att det rummet hade ett nytt tätare glas). Men när jag diskuterade det med snickaren som gjorde det så påpekade han att det inte skulle göra någon skillnad.
Nu ett tag efter så känner jag ingen skillnad. Är det så att jag helt enkelt får acceptera att gamla lägenheter är så här och hitta något annat med bättre ventilation? Har ju stundtals problem med astma så kanske äldre lägenheter inte är något för mig.
Finns rätt många riktlinjer som ska följas för bostäder. Med de riktlinjerna i hand kan du sen lättare ställa krav på hyresvärden. Tror många förhalar åtgärder så länge det bara går.
Självdrag jobbar med tryckskillnader mellan två olika nivåer. Dvs din lgh och utomhus där skorstenen är.
Tryckskillnader bildas bland annat vid temperaturskillnader. Dessa är högre på vintern då du har 20°C i din lgh och utomhus är det säg -10°C = dT på 30°C
På sommaren har du kanske 20°C i lgh och ute är det 22°C = dT på 2°C.
På sommaren kommer alltså självdraget att fungera sämre än på vintern. Mycket, mycket sämre. Typ står still.
Det finns både riktlinjer och krav på hur saker ska vara i ett permanentboende, inklusive lägenheter. Det svåra är att åtgärder också skall anses skäliga.
Det som bland annat går att göra från en fastighets syn, är att installera frånluftsfläktar på taket. Problemet är att frånluftsystemet ej är byggt för det och det går oftast inte att justera in så att flödet stämmer överallt. De närmas fläkten får mycket tryck och de längst ned inget. Annars behövs större insatser i ventilationssystemet. Läs: totalrenovering.
Det jag ser att du ipc kan göra är att klaga och fortsätta klaga. Kommer troligen inte leda någonstans dock. Har du tur, kanske de hittar på någon rolig lösning.
Annars sova med fönstret öppet. Det är faktiskt så husen från 40-talet är byggda, för vädring.
Gällande asma:
Kontrollera din köksfläkt. Har du ordentligt, fungerande och rent filter?
Har du kolfilter? Detta kan hjälpa den generella luftkvalitén i lägenheten.
Skaffa INTE ozon-renare, men annan luftrenare kan annars rekommenderas. Finns ganska snygga och diskreta nuförtiden.
Du kan också höra av dig till kommunens miljökontor, så kan de se vad de tror, och de kan också ställa krav på fastighetsägaren att utreda om det är något knas. Lycka till!
Ozon fungerar skitbra för att ta bort odörer. Men är en reaktiv gas som är giftig för människor. Gasen kan reagera med cellerna i tex näsa, ögon, samt luftvägar och är starkt kopplad till Renit och astma.
Det måste hanteras i ett utrymme som ej är stadigvarande och har tillräcklig ventilation, vilket bevisligen hans lägenhet ej har.
Går bra att ha i tex soprum med tillräcklig ventilation samt tex imkanaler för kök för uppätning av fett eller bakterier. Temporära insatser i tex röksanering eller bilsanering är de också bra för. Men ej stadigvarande för hushållsbruk.
Finns en hel del (ganska nya) studier gällande detta där de stora sjukhusen samt RISE har varit delaktiga. En rapport från Sahlgrenska:
Det är ingen ide att klaga. Om det är så att fastigheten har en godkänd ovk så får du leva med det.
När vi besiktar (jag är certifierad besiktningsman) så besiktigar man utifrån kraven som gällde när huset byggdes.
Och på 40-talet var inte astma uppfunnet än så kraven var betydligt lägre än idag.
T.ex. var självdrag tillåtet (vilket inte går att bygga med idag).
Så det ända sättet att få ett bättre klimat i en hyresrätt är att flytta till en modern lgh med FTX-ventilation.
Alternativt en bostadsrätt då man där ofta kan få montera ett eget vent.system (även om det kostar upp mot 200 000kr.
Borde väl gå att komma undan billigare än så för ett enklare Lägenhets-FTX-aggregat?
Men inte många fall man får ansluta saker såsom man vill. Göra hål i vägg är ju tex bortom frågan. Då handlar det om att använda existerande hål och kanaler. Att ansluta en mekaniskt kontrollerad kanal på existerande intag är nog inga problem. Meeen… att ansluta en avluftskanal på ett existerande intag är inte att rekommendera… och inte många BRF-er som är intresserade av påkopplade apparater ovanpå existerande system…
F-ventilation borde väl räcka? då klarar man sig ju med ett 90-talshus?
För icke branschinsatta:
F=Frånluft
T=Tilluft
X=Värmeväxling
FTX= Från-Tilluftsventilation med värmeväxling.
Borde inte vara några problem att köpa, eller till och med argumentera att det borde finnas med hänsyn till luftkvalitén i lägenheten.
Var medveten om att det då kommer installeras en kolfilterfläkt. Dessa installeras ej på ventilationssystemet utan luften cirkuleras genom ett filter som avskiljer fettet och därefter genom ett kolfilter som “äter” lukt och bakterier. Den kan alltså ses mer som en fett-avskiljare och luftrenare. Men kan potentiellt öka luftkvalitén i lägenheten. Glöm inte att byta kolfiltret nu å då.
Personligen gillar jag ej kolfilterfläktar och skulle aldrig flytta in i en lägenhet som inte har vettig mekanisk frånluftsventilation i köket. Men då är jag både yrkesskadad och matlagnings-intresserad.
Med det sagt bor jag så nu, men det är (kanske likt dig) i brist på andra alternativ.
Kolfilterfläktar är i mina ögon en nödlösning. Men iaf bättre än inget.
Tänkte höra med dig @Kirtapp, om självdraget i lägenheten redan är suboptimalt kommer en luftrenare (en Blueair 3410) hjälpa eller påverkar det negativt?
Har fortfarande problem med ventilationen, speciellt ett par veckor sedan när det var rejält varmt. Ska höra med fastighetsskötaren om jag kan installera en köksfläkt med.
En sak jag inte förstår är att just nu har jag balkongdörr och köksfönstret öppet, luftrenaren på med rätt bra hastighet men ändå så känner jag att luften är tung och att min andning inte känns helt normal.
Inte alls. De är fristående och renar luften. Så luftkvalitén bör bli bättre.
Att ha fönster öppna och köra luftrenare samtidigt är ungefär som att köra AC’n i bilen och ha fönsterna öppna. Du vädrar bort det du åstadkommer.
Det är tyvärr ofta lite moment 22 i gamla lägenheter när det kommer till varma dagar. Man vill öppna fönsterna för att vädra igenom lägenheten, men då får man in den varma luften.
Vädra på kvällen för att kyla ned lägenheten. Stäng under dagen och ha renaren igång, om det inte blir för varmt dvs.
Sätt att hålla lgh kall:
Köp fönstertonare som används i bilar eller dylikt och sätt över fönster kan dämpa ljus och därmed värmeinflödet.
a) Antingen något avtagbart likt: Amazon.de
b) eller Amazon.de som är mer permanent men går att ta bort vid utflytt.
Persienner såklart. Vinkla dem 45° nedåt. Då kommer ljuset in, så lägenheten blir inte så mörk, men solstrålarna med värme blockeras.
Lägg ett tunt lager fil (ja fil som man äter) över fönstren. Detta skapar en frost-effekt som mer eller mindre jobbar som ljusskydd. Nej det luktar inte när det torkat. Har man katt kan de däremot få för sig att äta upp ens solskydd! går lätt att torka bort när man flyttar.
Ett sätt att kyla en lägenhet utan kylning är att ta en våt trasa och sätta framför en fläkt. Då fysikens lagar gör att vattnet vill dunsta, måste den ta energi från luften → luften kyls. Se bara till att den hänger fritt och att luft passar på den, du ska alltså inte täcka fläkten helt. Byt ut trasan när den är torr.
Smart! Inte alls tänkt på fast det diskuteras aktivt i en annan tråd! (OT: Lämplig ventilation?)
Troligen borde denna landa i alla tillåtna områden för en hyresrätt då den ej påverkar ej övrig ventilation i resten av huset.
Däremot har de (iaf denna model) 2 hål i väggen och en vanligt intag bara 1. Kanske finnas andra modeller/alternativ som skulle kunna fungera.
Edit: Men kanske går att diskutera med hyresägaren? Särskilt om man själv är villig att stå för en del kostnader?
Hyresvärden har ansvar att lösa så OVK:n blir godkänd. Du kan föreslå den där Mitsubishi-mackapären som potentiell lösning men det är hyresvärden som väljer system i slutändan. Om de också tror att detta kan fungera så kanske de sätter in en sån.
Det viktiga för dig just nu är att ligga på hyresvärden att lösa ventilationen. Du har en underkänd OVK att hänvisa till så gör det. Se till att de svarar på hur de tänker gå vidare med ärendet. De kan kalla in en ventilationsfirma denna veckan som kan komma med förslag på åtgärder, om de vill.
Om du inte är nöjd med svaret så kan du gå vidare till miljökontoret i kommunen, och till sist hyresnämnden. Du kan hitta mer om den processen hos Hyresgästföreningen här:
Tackar för svar, en sak som jag funderar på är att visst är det så att om ett hus (i detta fall 1930-talet) har byggts med en viss standard så är det det som gäller? D.v.s jag kan inte kräva mer än så?
Korrekt. Från PBLs perspektiv kan kommunen inte ställa högre krav än vad som gällde när byggnaden uppfördes, om huset inte genomgått en ombyggnad. Om ventilationen är så dålig att det påverkar hälsan kan möjligtvis Miljöbalken komma ifråga, men om OVKn är godkänd så får man nog anse tillståndet skäligt. Om OVKn inte är godkänd kan du kräva åtgärder.
Det är alltså markant skillnad mellan en OVK som är utförd med anmärkningar och en som är underkänd.
Finns risk att i ditt fall är det det första av dem.
Det enda du skrev i början var att fastighetsskötare och ovk hade kollat lgh.
Jag antar att med ovk menar du en ventilationskille (d.v.s. det var inte besiktning av hela fastigheten) och att de satte in extra friskluft.
Om det är utfört ovk så kan du begära protokollet av hyresvärd eller kommun (allmän handling).
Att sätta in en köksfläkt medför oftast nedslag på ovk:n eftersom kanalen du ansluter till måste vara helt tät (du måste kunna uppvisa täthetsintyg).
Att täta en skorsten kostar ca 2000kr/meter (finns lite olika sätt men snittet ligger där).
Däröver måste du få in ersättningsluft i erforderlig omfattning d.v.s. fler uteluftsventiler.
Största problemet med att sätta spisfläkt eller mekanisk frånluft i ett hus där grannarna har självdrag är att det är stor risk att du får in grannarnas lukter (matos, cigarettrök mm).
Ett litet ftx-aggregat för en lgh kostar ca 30 000kr. Sedan tillkommer tätning av kanal i skorsten (avluft), hål för friskluft i fasad, bygglov (det är bygglovsplikt på att byta ventilationssystem), kanaler i lägenheten mm. Brukar sluta på mellan 150-200 tusen…
De små enhets ftx aggregaten (borrar två hål i väggen) kräver fortfarande bygglov och funkar inte speciellt bra.
Sitter ofta på byggbodar.
Vi byter nog ut ett 50-tal om året, smäck…
Enklast är nog att byta lgh.
Lgh byggda från mitten av 60-talet till mitten av 90-talet har oftast F-system.
Frånluftsfläkt (oftast på tak) och uteluft via fönster (kan bli kallt och dragit på vintern).
Satsa på en lgh efter 90-talet. De har oftast FTX med förvärmd uteluft i alla rum.
Jag byggde själv om min villa för 10år sedan från självdrag till FTX.
Kanonbra luft och kan köra nattkyla och hålla svalt hela dagen…