I vår strävan efter ett rikare liv (läs: en bostad med härligt kök och diskmaskin) var vi idag på en lägenhetsvisning där bostaden tickade i princip alla boxar.
Nu till saken - finns det någon med ventilationskunskaper här? Själv är jag inte det, och att fråga mäklaren var lönlöst.
Lägenheten är en 3:a byggd på 50/60-talet med självdrag. Jag hittade tilluftsdon i vardagsrum och sovrum, samt frånluftsdon i badrummet. I köket däremot hittade vi inget frånluftsdon. I kallskafferiet hittade vi någon slags ventilation i ca axelhöjd. Men det var ju som sagt instängt i skafferiet och inte speciellt högt upp (som jag antar att ett frånluftsdon behöver vara för att luften ska kunna stiga och ta sig ut). Köksfläkten hade kolfilter.
Saknas det frånluft eller ”behövs det inte” som mäklaren sa? Eller har jag missat något här? Vi hittade lite fettfläckar i taket i rummen som angränsade till köket, så kändes eventuellt som ett varningstecken att matos från köket far vidare in i lägenheten.
Otroligt tacksam för svar!
Mvh, ny i ventilationsbranschen
Satt det kolfilterfläkt där?
Spisfläkt med imkanal?
Sitter det något av ovanstående så finns det risk för fettfläckar om den inte alltid körs vid matlagning.
Sitter det ingen fläkt alls är det något som måste installeras för att säkerställa god inomhusmiljö.
Idag måste det vara 10l/s i frånluft i kök i grundflöde. 75 % osuppfång med hjälp av forcering eller spisfläkt.
Detta gäller ej för gamla hus.
Det räcker om det är ett gammalt hus, det är lagen som gällde vid byggåret som gäller vid OVK.
Se till så att filtret är bytt varje år och att fläkten används varje gång det lagas mat.
Även om det är den absolut sämsta lösningen så är den godkänd än så länge. Det går mer åt att moderna inomhuskrav kommer gäller även gamla bostäder i framtiden.
Väldigt udda lösning om det stämmer, kolfilterfläkten var knappast installerad på 50-talet. Har aldrig sett kök utan frånluftsdon (för mekanisk ventilation eller självdrag).
Kan det vara igenbyggt av någon anledning? Tex skåp som numera sitter framför, eller en tidigare boende som satt igen den pga oklar anledning?
Svårt för dig såklart att svara på, jag mest spånar.
Det SKA finnas ett frånluftsdon i köket. Finns det inte så bör det inte varit en godkänd OVK.
Det finns där någonstans och borde letas fram, kolla gamla ventilationsritningar (maila kommunen och begär ut) eller hur det ser ut hos en granne.
Hej @Inor och @harsh!
Köket sitter åtminstone på originalstommar, så jag hade riktigt svårt att klura ut isf exakt var frånluftsdonet skulle ha suttit. Kikade även på fasaden och ingen av lägenheterna hade något uppenbart ventilationshål mot utsidan iallafall.
Förhoppningsvis får jag OVK-protokollet från mäklaren imorgon och mer klarhet i frågan. Har kikat på andra lägenheter till salu i föreningen och hittar konstigt nog inga frånluftsdon i deras kök heller (på bilderna åtminstone). Men kan ju alltid slå en signal till styrelsen - de borde ha lite mer koll än mäklaren åtminstone.
Haha @JonasLars ! Har hört mardrömshistorier när man behövt riva ut köket i sin nya fina lägenhet för att en tidigare boende gjort precis så. Vill inte gå i den fällan!
Du har med största sannolikhet ett frånluftsdon i köket som är inbyggt i något skåp. Samma goa principer som när folk stänger av tilluften för att det blir så kallt.
Kan hända att frånluften bestått av självdrag där det funnits en ventil från köket. Så har den byggts igen vid renovering.
Det är sällan populärt att koppla på en fläkt på den typen av kanal då den ofta är kopplad till grannar. Så när du slår på fläkten så trycker du din matos in till grannarna. Därav kolfilterfläkten.
Det kloka svaret här borde va att snabbt kontakta Brf och fråga om ventilationen då ansvaret ligger där i 99% av fallen. För att göra förändringar ska man också ha godkännt i många Brf från den tiden. De vet garanterat om det ska finnas frånluft i köket och även om nån tidigare ägare byggt för/bort ett don ligger ansvaret för kanalerna kvar hos föreningen. Jag tycker spontant det låter konstigt att ha frånluft i vardagsrummet och det du hittat i skafferiet är som du misstänkte inte frånluft utan tilluft. Frånluft i bad och kök, tilluft i alla andra rum.
Andra änden av frånluftsdonet sitter på taket, annars fungerar inte självdraget. Ventilen i skafferiet sitter där för släppa in luft så att du får ett kallskafferi, vanligt i äldre lägenheter.
Jag misstänkte det och tittade i alla skåp, men kunde inte hitta något. Det är dessutom originalstommar. Men kan ju absolut vara så att det kaklats över!