Lite off-topic, men jag vet att det finns många smarta, händiga och lösningsorienterade personer här – så jag testar!
Vi håller just nu på att renovera vår vindsvåning (våning 3) i ett äldre hus från 1897. Våningsplanet är cirka 80 kvm och rymmer tre sovrum, ett allrum och ett badrum. Ursprungligen var tanken att installera passiva friskluftsventiler i varje rum och använda en badrumsfläkt för frånluft.
Huset har idag inga väggmonterade tilluftsventiler, eftersom våra gamla fönster släpper in en hel del luft naturligt. Men just på vindsvåningen är fönstren små, planlösningen inte särskilt öppen, och det tenderar att bli väldigt varmt där uppe under sommaren. Eftersom hela familjen kommer att sova där vill vi skapa ett så bra inomhusklimat som möjligt med de förutsättningar vi har.
Huset värms med fjärrvärme via vattenburna element under samtliga fönster, förutom i badrummet där vi har vattenburen golvvärme och handdukstork. Vi har fyra murstockar, varav två används för eldning: en kakelugn på mellanplanet och en spiskassett som vi ska installera på vindsvåningen, ansluten till ett insatsrör i murstocken. Eldningen är främst för mysfaktor, men kan även stötta upp under årets kallaste dagar.
Vindsvåningen har renoverats från grunden – vi har rivit väggar och golv, tagit bort kattvindar, höjt takhöjden till 3 meter och isolerat både väggar och bjälklag med inblåst cellulosa.
Men ju mer jag läst på om ventilation, desto mer tveksam har jag blivit till att bara förlita mig på passiva ventiler. Eftersom vinden ligger högst upp och trapphuset drar upp mycket varm luft från våningarna under, befarar jag att det kan uppstå ett övertryck där uppe. I så fall riskerar friskluftsventilerna att istället börja läcka ut luft – vilket ju är raka motsatsen till vad man vill. Det var då jag började titta på Fresh Flow FDX som ett alternativ. Eftersom den fungerar både som till- och frånluft skulle den kunna hjälpa till att balansera trycket.
Vad tror ni – skulle två FDX-enheter räcka för att skapa ett bra inomhusklimat på vinden? Jag vill helst undvika att sätta en i varje rum, både på grund av kostnaden och risken för störande ljud i sovrummen.
Jag har bifogat en planlösning där jag visar tre olika ventilationslösningar jag överväger:
- Två Fresh Flow FDX + badrumsfläkt som frånluft
- Endast passiva friskluftsventiler i alla rum + badrumsfläkt
- Två Fresh Flow FDX + badrumsfläkt + överluftsdon mellan sovrummen för bättre luftcirkulation
(Dörrarna kommer dock vara tröskellösa med glipa nedtill, så jag funderar på om överluftsdon verkligen behövs eller om det blir överflödigt.)
OBS! Vi har valt bort FTX-ventilation då det skulle kräva alldeles för stora ingrepp i byggnaden. Dessutom är huset tillräckligt otätt för att vi inte skulle få full effekt av ett sådant system, så det känns inte som en rimlig lösning för oss.