Självdrag + vindsvåning = övertryck? Hur har ni löst det?

Lite off-topic, men jag vet att det finns många smarta, händiga och lösningsorienterade personer här – så jag testar!

Vi håller just nu på att renovera vår vindsvåning (våning 3) i ett äldre hus från 1897. Våningsplanet är cirka 80 kvm och rymmer tre sovrum, ett allrum och ett badrum. Ursprungligen var tanken att installera passiva friskluftsventiler i varje rum och använda en badrumsfläkt för frånluft.

Huset har idag inga väggmonterade tilluftsventiler, eftersom våra gamla fönster släpper in en hel del luft naturligt. Men just på vindsvåningen är fönstren små, planlösningen inte särskilt öppen, och det tenderar att bli väldigt varmt där uppe under sommaren. Eftersom hela familjen kommer att sova där vill vi skapa ett så bra inomhusklimat som möjligt med de förutsättningar vi har.

Huset värms med fjärrvärme via vattenburna element under samtliga fönster, förutom i badrummet där vi har vattenburen golvvärme och handdukstork. Vi har fyra murstockar, varav två används för eldning: en kakelugn på mellanplanet och en spiskassett som vi ska installera på vindsvåningen, ansluten till ett insatsrör i murstocken. Eldningen är främst för mysfaktor, men kan även stötta upp under årets kallaste dagar.

Vindsvåningen har renoverats från grunden – vi har rivit väggar och golv, tagit bort kattvindar, höjt takhöjden till 3 meter och isolerat både väggar och bjälklag med inblåst cellulosa.

Men ju mer jag läst på om ventilation, desto mer tveksam har jag blivit till att bara förlita mig på passiva ventiler. Eftersom vinden ligger högst upp och trapphuset drar upp mycket varm luft från våningarna under, befarar jag att det kan uppstå ett övertryck där uppe. I så fall riskerar friskluftsventilerna att istället börja läcka ut luft – vilket ju är raka motsatsen till vad man vill. Det var då jag började titta på Fresh Flow FDX som ett alternativ. Eftersom den fungerar både som till- och frånluft skulle den kunna hjälpa till att balansera trycket.

Vad tror ni – skulle två FDX-enheter räcka för att skapa ett bra inomhusklimat på vinden? Jag vill helst undvika att sätta en i varje rum, både på grund av kostnaden och risken för störande ljud i sovrummen.

Jag har bifogat en planlösning där jag visar tre olika ventilationslösningar jag överväger:

1. Två Fresh Flow FDX + badrumsfläkt som frånluft
  2. Endast passiva friskluftsventiler i alla rum + badrumsfläkt
  3. Två Fresh Flow FDX + badrumsfläkt + överluftsdon mellan sovrummen för bättre luftcirkulation
    (Dörrarna kommer dock vara tröskellösa med glipa nedtill, så jag funderar på om överluftsdon verkligen behövs eller om det blir överflödigt.)

OBS! Vi har valt bort FTX-ventilation då det skulle kräva alldeles för stora ingrepp i byggnaden. Dessutom är huset tillräckligt otätt för att vi inte skulle få full effekt av ett sådant system, så det känns inte som en rimlig lösning för oss.

1 gillning

Detta kanske du vet men säger det ändå.

Kan inget om fdx men luft är viktigt i en bostad. Det här är inget du ska försöka fixa själv eftersom det krävs injustering för att få rätt balans i friskluftsventiler frånluftsdon.

Tänk på att i sovrum spenderar vi mest tid av våra liv och det är viktigt med rätt luftmängd får att vi ska må bra inomhus.
Även för huset är det viktigt så vi inte får övertryck och börjar trycka ut fuktig luft genom väggar som kan skapa problem i framtiden.

Tyvärr är det nog så att du måste ta in en bra ventilationsfirma så du får allt injusterat rätt.

Alla badrum och tvättstuga, kök ska innehålla mekanisk frånluft. Den ska suga ut rätt mängd förorenad luft. Därefter ska rätt storlek på friskluftsventiler placeras i sovrum och vardagsrum så korrekt friskluft släpps in.

Att mäta frånluften och injusterat den kan man bara göra med injusteringsverktyg. Kan du inte så måste man ta hjälp.
Tumma inte på detta.

Övervåningar blir tyvärr alltid väldigt varma.
Vi har ftx men det blir ändå otroligt varmt på varma sommardagar.

1 gillning

Tips att vända sig till forumet Byggahus om såna här frågor.

7 gillningar

Jag är helt med på att inomhusluften är viktig – både för vårt välmående och för husets hälsa. Samtidigt är det här ett äldre hus med många kompromisser, särskilt på plan 1 och 2 som inte är renoverade och inte heller kommer att bli det på länge. Så även om lösningen på vindsvåningen inte blir helt optimalt injusterad, kommer det ändå vara en stor förbättring jämfört med hur det var tidigare – då fanns knappt någon ventilation alls, inte ens en fläkt i badrum eller tvättstuga.

Det är därför jag har funderat på Fresh Flow FDX som ett sätt att få in kontrollerad tilluft med värmeåtervinning, och samtidigt minska risken för övertryck på våningen. Jag är inte ute efter att få det helt perfekt – det är nog inte realistiskt med tanke på helheten – men om jag kan förbättra inomhusklimatet en bit på vägen så är det absolut värt det :slightly_smiling_face:

Det är just det som behövs för ventilation, den ska vara perfekt därför ska du ta in en injusterare.

Varje bostadshus måste ha kontroller så kallad ovk obligatorisk ventilations kontroll var tredje och 6e år. Detta för att injusteringen ska vara korrekt.

I ditt fall finns inget sådant krav men det kan vara bra för er hälsa och husets hälsa att se över så ni har rätt luftmängd. Då kan du även ta upp om att sätta in dessa små ftx don.

Ett högt hus utan (stängda) dörrar i trapphuset kommer alltid ha övertryck högst upp. Försöker du forcera mer mha frånluftsfläktar kommer du få för stort undertryck längst ner, exakt hur mycket beror på hur tätt huset är men i ert fall borde det vara rejält otätt.
Var försiktig med hög fuktbelastning i kombination med övertryck högst upp.

Jag hade tagit in en firma vid väsentlig ändring av ventilation.

Ett mini ftx aggregat kanske kan vara en del av lösningen om du inte vill göra ett större ingrepp.

1 gillning

Förr öppnade man fönstret och vädrade ett par gånger per dag i äldre hus.

2 gillningar

Kan du inte sätta in en riktigt mekanisk frånluftsfläkt i badrummet/vinden/taket?
Ingen fresh grej.

1 gillning

Det finns gissningsvis hundratusentals bostäder i Sverige som inte har mekanisk frånluft. De allra flesta hus med självdrag är alldeles utmärkta att bo i.

Har våningen varit inredd från början? Det finns inga kanaler i murstocken ni kan använda för frånluft?

2 gillningar

Vinden var tidigare inredd, men på grund av ett äldre tak som läckte behövde hela taket bytas. I samband med det rev vi ut hela våningen, eftersom både klimatskalet och innertaket behövde saneras och byggas upp på nytt.

I den nya konstruktionen har vi höjt taket, skapat ordentliga luftspalter för att klimatskalet ska kunna andas, och lagt ett betydligt tätare tak – ett dubbelfalsat bandtäckt plåttak med modern underlagspapp.

Det finns troligen plats i en av murstockarna för ventilation, men jag ser inte riktigt vad det skulle tillföra. Tanken är att ha en mekanisk frånluftsfläkt i badrummet, och om vi väljer att installera “mini-FTX”-system som Fresh Flow FDX, kommer dessa sköta ett balanserat till- och frånluftsflöde mellan rummen.

I det fallet är planen att badrumsfläkten bara aktiveras vid behov – exempelvis efter dusch eller tvätt – medan den övriga ventilationen sköts av FDX-enheterna.

Om vi istället väljer passiva friskluftsventiler kommer badrumsfläkten behöva gå kontinuerligt i ett grundläge, med ökad effekt när luftfuktigheten stiger, för att säkerställa luftutbytet.

Det är också värt att nämna att huset ligger mitt i centrum och är helt exponerat mot havet – bara cirka 30 meter bort – utan grannar mittemot. Det innebär att vi ofta har stark blåst och även en hel del trafikbuller. Med ett system som Fresh Flow FDX minskar behovet av många genomföringar i fasaden, vilket känns extra viktigt eftersom väggarna bara är cirka 225 mm tjocka efter invändig tilläggsisolering. Jag är rädd att ljud annars lätt letar sig in om jag väljer att ha passiva friskluftsventiler i alla sovrum.

Hej. Låter som en bra ide med 2 Fresh flow. Men montera in dem på sovrum 1 o 2 o inga överluftsdon. Det räcker med springan under dörrarna.
Sovrum 3 är ett frågetecken.
Låt frånluftfläkten vara igång hela tiden på min luftflöde o vid behov gå upp i högre luftflöde.
Bäst lösning hade varit 4 styck Fresh Flow monterad på sovrum 1 o 2 o 3 o allrum o inga överluftsdon.
Låt frånluftfläkten vara igång vid behov.
Det jag är lite orolig. Jag ser inga data om ljudnivå i dB.

Ventilation vid ombyggnation är lite som bromsar på en bil – när du uppgraderar det roliga så behöver du också uppgradera det tråkiga. Ni har satt in klimatskal, tätat taket – men nu behöver ni också mer ventilation. Och fuskar man så kan man få inte bara dålig luft, utan även fuktproblem, svartmögel och ibland fuktskador i bärande delar.

Ska ni sova på vinden och ni redan nu vet att det blir varmt så är en luft-luft pump med AC värt varenda öre.

1 gillning

Tycker det bör vara tillåtet med lite husfrågor i forumet. Frisk luft måste väl ändå räknas till ett rikt liv. :slight_smile:

2 gillningar

Mjo, men har man väl bott i ett välventilerat hus så fattar man inte hur man kunde ha kvävande självdrag innan. Varje gång jag besöker mina föräldrar så går det knappt att andas där vintertid.

Inomhus fanns ingen egentlig ventilation på vindsplanet, och det märktes tydligt. Bara det faktum att badrummet saknade frånluftsfläkt – trots både tvättmaskin och torktumlare – säger en hel del. Så även om vi bygger om nu, utgår vi inte från något som varit korrekt eller genomtänkt tidigare. Det vi tillför blir en tydlig förbättring jämfört med hur det har varit.

Om vi ska ta bilen som jämförelse så kan vi säga att det inte fanns några bromsar överhuvudtaget :rofl:

Planen är att sätta in en fuktstyrd fläkt i badrummet som bara går efter dusch eller tvätt, så att den inte påverkar FDX-enheternas funktion i onödan. Jag tänker att överluftsdonen mellan rummen kan bidra till ett bra luftflöde på våningen, särskilt om jag väljer att bara använda två fläktar totalt. Tanken är att köra fläktarna dygnet runt, men med lägsta effekt under natten – vi har cirka tre meter i takhöjd, så förhoppningen är att ljudnivån blir acceptabel.

Jag vill helst undvika att sätta en enhet i varje sovrum – i så fall känns det mer rimligt att köra med passiva friskluftsventiler istället. Samtidigt vill jag minimera antalet genomföringar i ytterväggarna eftersom det annars riskerar att släppa in en del ljud utifrån.

Ok. Överluftsdonet mellan sovrum 1 o 2 den kan du skippa för den gör ingen nytta. Annars så kan det nog funka med överluftsdon mellan sovrum 2 o 3 o allrum.

Disclaimer: jag är långt ifrån expert på ventilation, men eftersom du frågar på ett ekonomiforum så tar jag mig friheten att killgissa.

Din oro var övertryck. Undertryck åstadkommer du såklart genom att dra ut luft. Om våningsplanet alltid varit inrett så bestod den ursprungliga ventilationen troligtvis av kanaler i murstocken.

Den klassiska varianten är, som du säkert vet, att ventilera ut från “smutsiga” rum och genom det undertrycket dra luft från “rena” rum. Nu har jag ingen erfarenhet av de Fresh-fläktar du skriver om, men om jag förstår saken rätt så är det en växlande från- och tilluft genom samma fläkt. En potentiell problematik som jag kan se är att du så att säga knuffar luften fram och tillbaka mellan dina två fläktar utan att dra luft från övriga rum. I din planlösning är det möjligtvis oklart vad som skulle få luften att vilja flytta sig från sovrum 1 och 3. En annan oro skulle vara ljudvolym. Återigen, jag vet inget om de fläktarna du pratar om, men jag har erfarenhet av den senaste modellen av Pax-fläktar, och även på den lägsta hastigheten så upplever jag att de låter rätt tydligt. Det är ju ett mindre problem som underhållsfält på toaletten, men i sovrummet skulle jag inte vilja ha motsvarande ljud.

Jag tvivlar inte på din upplevelse av dina föräldrars hus. Annars är väl självdragets generella akilleshäl tvärtom sommaren, inte vintern. Själv har jag bott i hus med självdrag som varit klart mindra “kvävande” än andra hus med mekanisk ventilation jag bott i. Men alla hus är såklart olika, det var mest uttalandet att alla hus måste ha mekanisk frånluft som jag tyckte var lite väl kategoriskt. Det största problemet med självdrag som jag ser det är inte själva funktionen på ventilationen utan att det är enormt energislöseri att blåsa ut stora volymer uppvärmd luft. Ur ett energiperspektiv är såklart FTX enormt överlägset.