Självdrag + vindsvåning = övertryck? Hur har ni löst det?

Min far renoverade huset på 80-talet men visste inget om ventilation så det är tätt och saknar tilluft. När de eldar förbrukas allt syre inomhus. På sommaren har de öppet överallt så då är det lugnt.

Ang FTX så visst är det trevligt. Men här i skåne ser jag det mer som en komfortgrej, ekonomiskt är det knappt lönt. Vi förbrukar 7000kwh per år med mekanisk frånluft och luftvattenvärmepump, det skulle ta flera decenier innan ftx skulle löna sig för oss om ens någonsin. Men ur komfort/lyx perspektiv hade det varit trevligt! Men jag kan inte motivera kostnaden.

I sammanhanget ser jag mig som expert (har installerat och besiktigat ventilationssystem i ca 30år).
Du kan, i princip, inte få ett övertryck i huset utan något som trycker in luft t.ex en fläkt eller att det blåser mot ett öppet fönter eller ventil.
Det du upplever med varmare övervåning beror på termisk stigkraft och är det man nyttjar vid självdrag.
Dock fungerar självdraget sämre ju högre upp i huset du kommer.
Att fösöka kyla rummen på övervåningen är knappast genomförbart då det åtgår enorma luftmängder.
Ska du försöka få drägligt klimat så är det luftkonditionering som gäller.
Om du bara vill få till bättre inomhusluft så sätter du fönsterventiler i alla rum utom kök och bad sedan paxfläktar i alla bad som går konstant på 5-10l/s (beror på hur många punkter du suger ut på och hur stort huset är). Fläktarna ska sedan öka flödet när man tillför fukt.
Då får du ett hyfsat klimat med ok ventilation.
Väljer du fdx så ska du ha en enhet i varje rum inklusive badrum (de har ganska lågt flöde).
Bäst är att kosta på sig ett riktigt fdx system och sätta ett aggregat med lite överkapacitet, de funkar bra även i icke täta hus, huvudsaken är att du får balans mellan till och frånluft allt annat är dåligt…

4 gillningar

Haha, självklart är frågan tillåten, jag ville mer tipsa för TS egen skull var man nog kunde få bättre svar :blush:

1 gillning

Jag är främst ute efter att få till ett bättre inomhusklimat – att det kommer bli varmt på sommaren är något jag accepterar, särskilt med tanke på att vinden nu är bättre isolerad, så det lär ändå bli en klar förbättring jämfört med tidigare.

Vi bor centralt, bara ca 50 meter från havet, så det blåser ofta ganska rejält. Det är skönt på sommaren, men på höst och vinter oroar jag mig lite för att passiva friskluftsventiler i alla rum kan släppa in för mycket kall luft, vilket skulle kunna göra att värmesystemet får jobba onödigt hårt. Jag är också lite tveksam till ljudisoleringen – det känns inte optimalt att göra många genomföringar på en relativt liten yta (ca 75–80 kvm).

Det är nog därför jag har fastnat lite för FDX-lösningen. Jag gillar tanken på att kunna förbättra ventilationen utan att behöva göra hål i varje rum – även om systemet kanske inte blir helt perfekt, så känns det som ett smart kompromiss.

Jag har förstått att FDX-enheter inte bör placeras i badrum eftersom de både tillför och suger ut luft, och där vill man ju i regel bara ha frånluft. Tanken är därför att kombinera det med en Pax-fläkt i badrummet, som bara körs vid behov, för att inte störa FDX-flödet när badrummet inte används.

Jag har också kikat på Pax Eos 100 – har du någon erfarenhet av den? Jag funderar på hur effektiv den hade varit om man hade dragit tilluftskanaler från den till alla rum, även om jag förstår att den kanske är lite underdimensionerad för ytan.

Våningsplanet har varit inrett tidigare, men det fanns ingen ventilation förutom små otäta fönster – vilket helt enkelt inte räckte till. Ljudnivån är också något jag tvekar kring. Det är förstås subjektivt vad man upplever som störande, men jag är nog minst lika orolig för att behöva göra så många håltagningar för friskluftsventiler på en så pass liten yta. Oavsett vilken lösning jag väljer kommer det nog låta något – frågan är vilken som låter minst och samtidigt ger “ok” inomhusklimat.

Pax eos är ett litet FTX-aggregat. Eftersom du kan tänka dig att dra ut kanaler så skulle jag satsat lite mer pengar och fått ett aggregat med högre kapacitet.
Det där räcker till max 4 sovande, när det går på max (friblåsande, vilket betyder att det inte ens räcker till det när du kopplat på dina kanaler).
Dessa aggregat brukar monteras i tex byggbodar där man bara har krav på luftomsättning men inte ljud.
Räkna med att du bör ha 8-10liter i varje sovrum samt 10-15 liter i vardagsrum (då räcker inte pax-aggregatet).
Ju större aggregat du kan tänka dig att sätta och ju duktigare du är på att projektera anläggningen desto bättre blir det.

Mitt hus är byggt 1943 (inte tätt med dagens normer) 1 1/2-plans hus, där installerade jag ftx för 10 år sedan.
Det är knäpptyst i normalläge (80 liter/sek) men har kapacitet att maxa till 130 liter/sek tex på natten för nyttjande av nattkyla.
Jag klarar mig bra länge in på sommaren med detta system om jag låter bli att öppna dörrar och fönster. Är det riktigt varmt slår jag på ac:n med en innedel på varje plan.

Lägg några kronor på att ta in en vent-konsult.
Vi kan dimensionera anläggningen korrekt efter dina förutsättningar, ta fram exakt vad du behöver för material och påvisa placerig och genomförande. Sedan gör du allt jobb och handlar allt mtrl själv och tar in konsulten för slutbesiktning och injustering.

1 gillning

Jag skulle rekommendera att backa två steg och försöka se till helheten och varför ni genomför projektet. Ska ni bo där själva eller ska ni sminka grisen och sälja i närtid till högsta möjliga vinst.

Ni tycks ha lagt en hel del pengar på att lyfta tak, tilläggsiolera och tillskapa luftspalt. Varför har ni gjort det? Sannolikt inte för att taket läckte, då hade ni kunnat komma billigare undan. Min gissning är att ni vill skapa ett bättre inneklimat, sänka energianvändningen och lyfta lägenheten till en ”ny nivå”.

Googlade väldigt snabbt och ser ut som att två FDX-don kostar ca12 tkr. Ett riktigt ftx agg kostar 25-30 tkr lägg sen till lite kanaler, ljuddämpare och don så säg 50 tkr om du gör jobbet själv. Vi pratar då om mindre än 40 tkr vilket i jämförelse med totalbudget för det du har beskrivit borde vara inom felmarginalen. Varför snubbla på mållinjen? Du får då följande fördelar.

• Full kontroll på luftflödena dvs god luftkvalitet och möjlighet att styra över och undertryck
  • Möjlighet till forcering och nattkyla
  • Endast två hål i fasad
  • Ingen risk för inlackage av ljud utifrån genom ventiler i fasad
  • tystare installation
  • mindre risk för luktöverförkng
  • Högre energieffektivitet

Sen vill jag bestämt avråda från Flow FDX och liknande lösningar. Illustrerar varför med ett exempel.

Säg att du har 10 l/s i ett sovrum. Fdx växlar flödesriktning var 70 sekund vilket ger att du tillfört rummet 0,7 kbm för att sen suga ut motsvarande mängd luft. Ett rum som är 10 kvm och 3 m högt har en volym på 30 kbm. Tillför alltså växelvis 2,3% av rumsvolymen för 20 kvm av 80 kvm. Gissa själv vad effekten blir av det. Ska man sen hårdra det så är det inte tillåtet att överföra luft från ett rum med lägre krav på luftkvalitet (köket) till ett med högre (sovrum) så din lösning som du ritat den diskvalificerar sig redan där eftersom du inte kan säkerställa överluft från kök till sovrum.

Mitt råd:
Installera riktig FTX och sätt igen befintliga friskluftsintag och frånlufts galler från självdragseran.

Ska du tvunget gå på en billigare variant. Sätt in en frånluftsfläkt som får stå och brumma dygnet runt i badrummet på lägenhetens dimensionerande flöde. Tillse att självdragets tilluftsventil inte är förtäckta och att frånluftsgallren sätts igen. Obs dimensionerande flöde i din lgh0,35 l/s,m2 eftersom det blir mer än frånluftskraven i kök+badrum. Det är en dålig lösning men både billigare och bättre än lösningen med Flow FDX.

Det var en vindsvåning i en villa, ingen lägenhet (som de flesta tänker sig begreppet). Något kök fanns inte på våningen. Det svåra är ju hur man får det att lira med resten av huset, med termiska effekten. Kanske missat, men hur ventileras resten av huset? Är det rimligt att sätta in ett ftx-aggregat som endast verkar på vinden, men övriga huset har självdrag (eller vad det nu har)?

Jag hade också låtit ett proffs komma och kika, även om det kostar några kronor.

Kanske var jag otydlig – det handlar inte om en lägenhet utan en vindsvåning på tredje plan i ett hus. Köket ligger en våning ner, på andra plan, och köksfläkten är kopplad till murstocken. FTX hade absolut varit en bra lösning i teorin, men som jag förstått det är det inte optimalt att kombinera med självdrag i resten av huset.

Att dra kanaler till övriga delar av huset är tyvärr inte möjligt, och eftersom trapphuset är helt öppet mellan våningarna går det inte heller att isolera vinden som en separat enhet. Verkar som det kan ställa till mer än det gör nytta i vårt fall.

Just nu lutar det åt att köra vidare med självdrag – sätta friskluftsventiler i alla sovrum och allrum, och ha en badrumsfläkt som frånluft. Har förstått att folks erfarenheter av FDX varierar, men uppskattar verkligen din input!

1 gillning

Det är självdrag i huset, men på de andra våningarna finns inga friskluftsventiler – där kommer luften istället in genom gamla otäta fönster. Det är nog inte tillräckligt luftflöde egentligen, och några friskluftsventiler hade säkert gjort nytta även där.

Våning 1 och 2 har dock frånluftsventiler i badrummen, något som saknades på vindsvåningen som vi kommer åtgärda nu när vi renoverar.

Jag håller med dig – det verkar som att ett FTX-system riskerar att göra mer skada än nytta i ett hus där resten bygger på självdrag, särskilt när man inte kan separera vindsvåningen från resten av huset.

Om jag vill ha ett mer avancerat system kanske jag får tänka om, men annars lutar det åt att följa råden för självdrag: sätta friskluftsventiler i sovrummen och vardagsrummet, och använda badrumsfläkten för frånluft. Får helt enkelt acceptera att luftkvaliteten inte alltid blir perfekt med självdrag.

Huset har ju uppgraderats i flera steg, allting har blivit finare material, tätare och varmare. Det enda som inte har hängt med i svängarna är ventilationen. Om ni låter det vara självdrag som huset var från början så får ni inte lika bra ventilation som från början – utan sämre. År av renoveringar har tagit bort mycket av det självdrag som husen byggdes med förr.

Det är inte bara luftkvaliteten som står på spel utan även fukthalten i isolering, reglar och bjälkar. Problem som är dyra att förebygga, men ändå mycket billigare än att försöka reparera och sanera.

Det kan låta tråkigt och dyrt att “slösa” bort pengar på t ex mekanisk frånluftsventilation när man bara ville göra det lite fint och bekvämt på en vindsvåning. Men det är inte helt ovanligt att man får riva ut allt igen om man orsakar ett fuktproblem.

Upprepar mig igen, nej tidigare vind var inte alls bra gällande ventilation då den bar obefientlig vilket vi kommer åtgärda nu med någon form av ventilation och om det blir självdrag så blir det friskluftsventiler och frånluft i badrummet. Isoleringen är inte “markant” tjockare än tidigare och vi använder ingen form av plast eller diffusionstät material utan allt för att låta huset andas.

FTX eller liknande hade såklart varit trevligt, men det är inget som går att dra i det här huset. Och att bara ha det på en våning verkar snarare kunna ställa till det mer, som jag förstått det. Huset är ju från 1897, så det var nog inte direkt byggt med såna system i åtanke. Och utanpåliggande rör… nja, känns som det bara funkar om man är ute efter industrilokal-look :smile:

Även en isolering utan plast skapar kondens helt enkelt genom att det blir en temperaturgradient. Du får gärna avfärda mig efter att ha bjudit in forumet att dela med sig av sina råd. Jag hoppas att ni gör något roligt för pengarna som ni sparar på att avfärda råden, och jag hoppas att huset inte börjar mögla. Lycka till!

Jag är fullt medveten om hur kondens uppstår – det vi försöker göra är att hitta den mest hållbara lösningen utifrån de förutsättningar vi har. Ett FTX-system är tyvärr inte genomförbart i ett hus från 1897, där det inte finns möjlighet att dra kanaler i övriga våningsplan – hur gärna man än hade velat.

Det handlar alltså inte om att ignorera råd för att spara pengar (den biten är inte ett bekymmer), utan om att göra det bästa möjliga inom realistiska ramar. Jag förstår att det kan vara svårt att se hela bilden utifrån – men ändå tråkigt med den spydiga tonen i din kommentar :slight_smile:

Jag tror det finns risk att du blandar ihop mina kommentarer med någon annans? Jag har inte föreslagit varken utanpåliggande ventilationsrör eller FTX. Jag hoppas att det går bra för er. Lycka till!

Alla hus går att dra ftx mellan våningsplanen i.
Allt handlar om hur duktig projektören/installatören är.

Jag har själv projekterat ett självdragshus i centrala Stockholm, byggt i slutet av 1800-talet, till ett modernt FTX-system med aggregat i källare och till/frånluft i varje lgh.
På ett fåtal ställen fick vi bygga in kanalerna i gubbar, annars doldes allt i befintliga byggelement.

Om du ska ha det enklaste men som ändå funkar så är det antingen badrumsfläktar i varje badrum eller en frånluftsfläkt på skorstenen då det är bättre att suga än att blåsa i en gammal skorsten.

Fläktarna ska gå kontinuerligt på lågfart och forcera på fukt.

Vidare bör du sätta uteluft ventiler i varje rum, utom kök och bad, så du får in filtrerad luft.