Väldigt kallt i bostadsrätten, vad göra?

Har väldigt kallt i bostadsrätten, uppmätt temperatur nu på morgonen är 18 grader.
Enligt Folkhälsomyndigheten skall det vara mellan 20-24 grader.
Det får heller inte vara 18 grader eller lägre då det kan vara fara för hälsan.
Har mätt temperaturen med en termometer, och den har visat 18 grader i ca 2 timmar nu.
I skrivande stund är det 1 plusgrad utomhus, och då är alltså innetemperaturen 18 grader.
Samtidigt är vårt fönster i bostadsrätten inte tätt, då man känner att det drar in kalluft genom dom.
Elementet är på inställning 2 av 3, alltså den näst högsta inställningen.
Temperaturen är uppmätt i vårt kök, och jag skall även ta temperaturen i de andra rummen.

Har fotograferat termometern vid olika tider, samt fotat inställningen på mitt element vid olika tider.
Enligt mig är detta ej acceptabelt, och därför tänkte jag att det måste åtgärdas.

Vad skall jag göra, och hur går jag vidare?

Höj värmen på elementet?

Se till att täta runt alla fönster.
Kontrollera alla ventiler, kanske att någon ger kallras.
Skaffa tjocka gardiner till fönstren.
Mys med värmeljus.

Misstänker att det är antingen du eller föreningen som får fixa åtgärder om dessa behövs. Hur har dina grannar det?

Lycka till!

3 gillningar

Dra upp inställningen på elementet om det inte ens är på max?

Vilken typ av element är det?

3 gillningar

Läs i föreningens stadgar. Men att byta tätningslister i fönstren är normalt sånt man fixar själv. Känns orimligt att ta dit en betald person för det.

4 gillningar

Låter som ditt problem. Tätningslister är på boenden oftast. Vrid upp elementen om dem inte är maxbegränsade. Om du gjort allt detta och temperaturen är lägre så kan du kontakta styrelsen. Just nu låter det som att du sitter medvetet med en dörr öppen och klagar på temperaturen. Lycka till!

2 gillningar

Hej. Har det blivit så nyligen? Jag hade ett likande problem då det helt plötsligt var väldigt kallt en morgon, då var det en cirkulationspump i huset som hade stannat så elementen kom inte igång oavsett hur termostaten var inställd.

Ifall du skulle ha missat det så borde du kolla om elementen behöver luftas. Jag gör det årligen, och i år gjorde det enorm skillnad. Från att elementet inte var varmt alls till att det blev väldigt varmt.

2 gillningar

Om cirkulationspumpen är dålig är elementet kallt och temperaturen sjunker konstant. Nu är det inte jätte kallt ute och det blåser mycket. Jag misstänker att problemet skulle lösa sig med en översyn av fönstret och ställa upp elementet till max medan det blåser.

Jag skulle gå följande ordning.

1. Lufta elementen
  2. Skruva upp dom på max och känna att dom blir värma.
  3. Täta fönstret
  4. Skriv till styrelsen
2 gillningar

Det är inte elementen som är kalla, utan de fungerar som de ska. Känner jag på fönstren så drar det kallt från dom.
Känner jag på elementet så är det varmt. Har det på 2 av 3.
17.9 grader i rummet.
Vad göra .

1 gillning

Har du kollat om du har någon form av ventilations ventil du kan stänga nu medans det blåser mycket? Oftast sitter dom under eller över fönstret. Vet du ålder på fönster och när huset byggdes?

2 gillningar

Du ligger efter vi försöker hjälpa dig. Anledning till att folk regerar negativt är att du försöker flytta över ansvaret på din okunskap på någon annan. Hade du skrivit. Jag har kallt i min lägenhet vet någon vad felet kan vara tex hade du inte fått den typen av svar.

Nu hänvisar du till folkhälsomyndigheten och regelverk istället för att bara erkänna att du ligger efter.

Det var iaf vad jag reagerade på. Försök först själv sen be om hjälp och sist leta regleringar inte tvärtom. Tror vi som regerar har suttit som ordföranda själva och bara känner persontypen som problematisk och jobbig.

Mvh
Fredrik

6 gillningar

Jag omformulera eftersom det centrala censurorganet och propagandaministeriet ingrep:

Du har väl ett ansvar att byta eller täta fönsterna med nya lister själv. Vill du se över uppvärmningen får du väl endera kontakta eller engagera dig i styrelsen. Alternativ fixa någon form av egen kompletterande uppvärmning medelst elelement eller dylikt.

Att bo i bostadsrätt är inte detsamma som att bo på all inclusive AKA hyresrätt. Det kräver ett visst engagemang av dem som bor där, så ansvaret ligger hos dig och föreningens övriga medlemmar. Att peka på Folkhäslomyndigheten och hitta på allehanda ursäkter kommer inte hjälpa dig ett dugg. Sanningen svider och som alltid är man främst sin egen lyckas smed. Lycka till!

Blir kul å se om Stasi låter detta stå kvar eller om det är för stötande…

9 gillningar

Jag reagerad även jag på att inläggen försvann. Varken du eller jag skrev väl något som låg utanför ämnet eller var förolämpande? Vi båda såg det verkliga problemet och varför personen i fråga bör antingen öka på sina grundläggande kunskaper alternativt byta upplåtelseform?

Och från min sida var det en genuin omtanke om ts. Men kan inte vara lätt att vara moderator häller iof så får försöka se över mina svar så inga tår blir ömma

6 gillningar

Eftersom att du ger uttryck för att dina kunskaper är begränsade så rekommenderar jag dig att lufta elementet. Kan vara så att det är halvfullt med luft. Då blir det fortfarande varmt och det droppande ljudet som många brukar reagera på hörs inte.

Testa nu att lufta alla element
Stänga alla ventiler i fönster
Dra upp alla element på max

Återkom om 24 timmar och berätta om det hjälpte.

Gör det inte de kan jag försöka vägleda dig vidare om du vill utveckla dina färdigheter

Mvh
Fredrik

3 gillningar

Men prata med grannarna, täta fönstren och maxa elementen. Vid plötsliga temperaturfall utomhus påverkas inomhustemperaturen och inga system kan kompensera för det första dygnet/dygnen. Äldre hus läcker ofta mer. Dåliga fönster och bristande underhåll/renoveringar etc spelar in.

Men 18 under två timmar är ju absolut ingenting att gnälla om. Min särbo, också hon i bostadsrätt, har ofta 13-14 i köket under vintern. Det är bara en följd av underdimensionerat element, gammalt hus, tidigare ägares renoveringsslarv osv.

(Skrivs från mitt kök där det var 15,8 imorse… nu 16,4)

2 gillningar

Även vanligt när man går från HT (högtemperatur) till värmepump LT (lågtempratur)

På fjärrvärme och oljepannor osv har man mindre element då man kan leda fram mycket varmare vatten än på värmepump som sällan leder fram mer än 40 grader. Då måste man ha större element för att få ut samma mängd energi i luften.

Mvh
Fredrik

Min erfarenhet från bostadsrätt tidigare i livet gör gällande att byte av tätningslister i fönster är ditt ansvar.
Om det är fel på fönster är det vanligtvis föreningens ansvar.

Har du provat att byta tätningslister ?

1 gillning

De har varit här och provat att täta fönstren tidigare, dock utan framgång.

Utan att veta så misstänker jag att hela fönstret måste bytas? Finns det tätningslister på både fönster karmen och på själva fönstret?

Vad är det för hus? 1930-tal eller 1990-tal är det stor skillnad på. Har du bott där länge? Är det ett nytt fenomen.

Följ råden i tråden och återkom om ett dygn. :blush:

2 gillningar

I vår gamla förening/hus så har de även möjligheter att tweeka flödet i olika delar av huset. Det är dock ett rätt stort hus/förening med olika flyglar.

Vår ordförande tillika husets allt i allo uppskattar när man säger till när det blir för kallt. Underförstått att man har täta fönster och maxat termostaten. Annars får man sig en bassning :joy:

6 gillningar