Hej, finns det någon oberoende myndighet eller liknande man kan få (gratis juridisk) rådgivning i ovanstående?
Har egentligen två funderingar:
Vilket rättigheter har jag att få det åtgärdat?
Kan jag få kompensation för månader utan värme? Hade inte tänkt på det med en annan granne påpekade att jag betalar ju hyra (för bla värme) som alla andra men med 16 grader är det knappt beboligt.
Stadgarna skriver väldigt lite om värme/element och har där i princip bara fokus på vad jag får och inte får göra (inte förenings skyldigheter): "§ Förändring i lägenhet
Bostadsrättshavaren får företa förändringar i lägenheten. Följande åtgärder får dock inte företas utan styrelsens tillstånd:
1.ingrepp i bärande konstruktion, 2. ändring av befintlig ledning för avlopp, värme, gas eller vatten, eller 3. annan väsentlig förändring av lägenheten"
Jag har en lägenhet där det stora elementet (+ två små som funkar) alltid varit väldigt dåligt (i över 10 år), i vintras så illa att det i inne i lägenheten (1 m upp) var 16 grader i perioder.
Har felanmälts och förvaltare har i omgångar försökt få ordning i flera år. Senast med ny förvaltare förra året. De mätte upp 16 grader i december. Försökte få igång elementet med lyckades inte och skulle återkomma. När jag sen legat på har jag bara fått svävande svar att (om när/hur/tidsplan) de har en diskussion med styrelsen och återkommer när de har nått nytt (inget har hänt sen jag senast hörde av mig i våras).
Jag är lite osäker här, men jag tror föreningen skulle stå för utbyte av ett vattenburet element eftersom det är kopplat till ett centralt system som troligtvis värmer allting i föreningen. Kontakta styrelsen och påpeka att det inte fungerar samt att du vill ha en överenskommelse om att ändra din avgift (heter inte hyra i brf) för att kompensera för detta tills det är löst. Alternativt att föreningen köper ett elelement och en mätare till dig som du kan använda tills det är löst, där föreningen står för kostnaden.
Tråkigt att ingenting hänt än, men du får fortsätta ligga i. Gå på årsmötet och ta upp detta som en punkt.
Det här är lurigt, jag satt i liknande sits.
Din kyliga lgh är någon annans vinst, dvs en varmare lgh.
Ju längre ifrån värmecentralen din lgh är, ju större risk att få det kallare (tex om någon skruvar på rören)
Om någon skruvar på en stam nere i källaren så drabbas alla andra, störst värmeförlust till stammen längst ifrån centralen.
Det går också att ta bort termostaterna på radiatorerna, om det är nya termostater är dessa inställda att Max ge ut 80%. Endast lgh i samma stam blir drabbade om detta görs.
Exempel scenario:
Alla lgh blir inställda rätt.
Någon fryser lite.
Känner en rörmokare.
Skruvar upp stammen för vederbörande nere i källaren.
Samtliga i stammen får varmare
Störst förlust till dom längst från centralen samt dom med mer ytterväggar (hörnlgher)
Starta med att du gör en formell felanmälan (funkar med mail) till föreningen och att du vill ha det åtgärdat
Lawline beskriver lite här
Även om man kanske får ha lite mer tålamod när det gäller lekmannastyrelse än proffsförvaltning så ska man inte behöva vänta väldigt länge, speciellt inte om man sitter och fryser
Händer inget så kan man göra en olägenhetsanmälan till kommunen. Inte kul att anmäla sin egen förening men ibland har man inget val (man kan ju hota med det först.) I anmälan ska man beskriva vad man gjort för att föreningen ska åtgärda det. Kommunen kan efter att ha kommunicerat ärendet, gjort mätningar, begärt åtgärdsplan till slut vid vite förelägga föreningen att åtgärda det.
Det man kan göra är att man ansluter ytterligare element i lägenheten (fler värmekällor) och därefter justerar hela värmesystemet. (Att ha el-element är bara en tillfällig nödlösning i fastigheter med vattenburen värme)
Du borde också ställa ett ekonomiskt krav på föreningen motsvarande hur mycket mindre värme din lägenhet förbrukat. Mest för att sätta lite sprätt på det.
Du har två aspekter, dels är det din andel av värmekostnaderna av totalen som då i verkligheten är lägre än din andel i föreningen eftersom du har det kallare.
Min höftning är att din lägenhets andel * 0,75 motsvarar då din värmeandel, de saknade 25% skall då fördelas på föreningens andra medlemmar via avgiften.
Det andra är att din lägenhet får ett lägre marknadsvärde. Det är såklart här den ekonomiska risken/skadan för dig ligger men det är svårare att visa på något. Och i vissa fall kan föreningen “for the greater good” ignorera detta.
Det tredje är att föreningen är skyldig att upprätthålla 18C inomhus. Eftersom inte din lägenhet uppnår detta så är det på detta du baserar dina krav.
Detta som Kajsa Stinas inöägg. Jag vill bara poängtera att du inte själv skall göra ingrepp i värmesystemet. Föreningen är skyldig att tillse att rätt inomhustemperatur upprätthålls .
Tillägg till föregående inlägg (mitt och Kajsa Stinas) det är till kommunens miljö och hälsoförvaltning du skall anmäla detta. Samma gäller vid dålig ventilation tex. Jag hade först informerat styrelsen att jag avsett göra en anmälan eftersom inget har hänt.
Hej! Miljö- och hälsoskyddsinspektör här. Om du har kontaktat styrelsen men inget händer så ska du omedelbart skicka in ett klagomål till din kommuns miljökontor (kan ha lite olika namn beroende på vart du bor). Dra inte ut på det utan skicka in klagomålet direkt. Ser alldeles för många såna här ärenden där boende har försökt i månader eller år att få felet åtgärdat utan framgång och så fort vi får kontakt med styrelse eller hyresvärd så är det löst på en kvart.
De allmänna råden som länkades i tråden är relevanta för ärendet.
När du skickar in klagomålet så ge handläggaren information om när problemet började, vad du har gjort för att få hjälp, kontaktuppgifter till styrelsen och till ev förvaltare som har varit på plats. Om du har några bilder på termometer så kan du bifoga dem.
Hojta till om du har några frågor. Men in med klagomålet asap.
Hej såg detta forum och sitter i samma sits! Har påtalat kylan och ingen fungerande golvvärme sedan flera år, till styrelsen. Nu idag mätte det följande i barnens rum.
8 jan
kl.07.30 sovrum 1, rummet 15 grader och GOLV 13 grader.