Har någon här förslag eller erfarenhet på vad man kan göra när en person i en BRF blivit (vad jag tycker) är en sanitär olägenhet?
Bakgrund. En äldre person som har bott i huset i princip hela sitt liv och är någonstans runt 75 år. För inget liv och är generellt sett trevlig. Kan hantera det mesta inklusive att gå ut, handla, åka buss mm.
Problem:
Vid en översyn inför en renovering i lägenheten för drygt två år sedan (har det framkommit), så upptäckte ordföranden att det luktade väldigt illa, låg mycket skräp överallt i lägenheten.
Skräp, tidningar mm. har legat på balkongen i åratal och ruttnat. Luktar så pass illa att direkta grannar inte kan / vill vara på sina balkonger.
Grannarna klagar också på småflugor i lägenheterna som kommer in via ventilationskanalerna, speciellt under sommarhalvåret.
Väldigt illaluktande odörer kommer från lägenheten när hen har öppnat dörren för att gå in/ut.
Grannarna har påtalat problemet till föreningen och ordföranden sedan nästan ett år, och ordföranden visste ju om problemet sedan ännu längre. Styrelsen har varit i kontakt med en jurister för cirka 6 månader sedan, för att förstå vad föreningen kan göra, men vad som sagts där är oklart.
Det har alltså inte blivit någon förbättring på nästan ett år, och grannarna börjar tappa tålamodet. Ingen vill egentligen få bort personen, utan bara hitta en lösning på den sanitära olägenheten.
Tankar, ideer, förslag på vad ni tycker man kan göra får att tvinga fram en lösning?
Vad kan man göra för att stötta styrelsen att få igång en lösning?
Kan man orosanmäla till socialtjänsten som privatperson, och är det relevant för ett sådant fall?
Prata med personen i fråga. Kolla om den har nära familj som man kan komma i kontakt med för att komma fram till en lösning: städning, hemtjänst m.m. Styrelsen kan ålägga personen att städa balkongen iaf. Vad står i era stadgar om detta?
Orosanmälan till socialen är definitivt ett alternativ för att kunna trigga hemtjänst, om personen ej längre är fullt ut kapabel att ta hand om sig själv.
Jag ville prata med personen men ordföranden har sagt att kommunikationen ska gå via hen.
Ingen familj finns kvar tyvärr.
I stadgarna står det som nedan. Rätt uppenbart tycker jag att grannarna har rätt, men samtidigt händer inget, typ
"Vid användning av lägenheten ska bostadsrättshavaren se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras
bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. Bostadsrättshavaren ska även i övrigt vid sin användning av
lägenheten iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom eller utanför
huset. "
Självfallet är det styrelsen som skall sköta denna kommunikation inte enskilda medlemmar. Vägrar de göra det får ni välja en ny styrelse. Ibland står det specifikt om balkonger också: ordning och reda, inte användas som boendeyta m.m.
Om styrelsen har tagit in jurist så vet jag inte vad mer du vill ska hända? Styrelsen kan anmoda medlemmen att städa, och om problemet inte är löst efter ett antal påstötningar så kan de säga upp bostadsrätten. Den processen tar tid.
Prata med ordföranden för att kontrollera att bollen fortfarande är i rullning.
Precis! Men jag har hört olika varianter av detta. Att man kan göra det som privatperson i BRF, men andra har sagt att det bara är BRFen som kan göra det. Klart man alltid kan ringa dem, så vi får nog göra det om vi inte får igång något snart, eller åtminstone en plan på att göra något
Om styrelsen ligger på, har bett personen att städa balkongen, bett denne ha hemtjänst och inte fått respons och därför tagit kontakt med jurist gör de nog det de ska göra.
Okej, då kanske du pratar för ofta? Det enda du behöver veta är att de inte har släppt ärendet. De har troligtvis styrelsemöte en gång i månaden. Oftare än så kommer de inte ha mycket uppdateringar. Om föreningen är med i Bostadsrätterna så kan styrelsen få juristhjälp därifrån.
Vi tog upp det inför ett annat möte styrelsen hade och det är med i deras protokoll att det ska åtgärdas, men som sagt inget händer. Det var 8 månader sedan.
Styrelsen är generellt sett bra, men detta verkar vara ett jobbigt ärende, vilket jag såklart kan förstå. Som du säger, pandemin har säkert påverkat, men vi börjar misströsta.
Tänkte bara om någon vet något mer vi kan göra typ
En gång i månaden ungefär pratar jag med ordföranden. Varje gång sägs “vi ska ta tag i det” och “jag hör av mig”. En månad, ett kvartal, nästan ett år sedan. Ingenting har hänt.
Som sagt, bra ordförande och styrelse men just detta ärendet verkar gått helt i stå.
Styrelseprotokoll bör hållas under sekretess och styrelsen bör inte diskutera enskilda medlemmar öppet. Detta eftersom både styrelsemedlemmarna och föreningen kan bli föremål för förtal. Även om jag förstår att du vill ha uppdateringar så tycer jag det låter som att din styrelse pratar lite för mycket. Det enda viktiga är att bollen ska vara i rullning. Om den inte är det så kan du kandidera till styrelsen.
Det är det också. Men efter att ha bett om att ett ärende ska tas upp så borde kan har rätt att få besked på att så också gjorts. Den bekräftelsen har jag fått.
Det är precis det som är problemet.
Det är väldigt lätt att märka att inget hänt. Det ser likadant ut på balkongen och stinker i trappuppgången.
Hoppas komma med i styrelsen nästa gång, om typ ytterligare 6 månader.
Dock tveksamt om vi och andra grannar står ut en sommar till där man inte kan använda balkongen och ha en massa småflugor i lägenheten. Typ småäckligt att vifta flugor varje gång man sitter och äter.