Hej, min Brf har nyligen infört avgift på andrahandsuthyrningar i samband med ny policy (skäl för uthyrning). Tydligen har Brf:er haft möjlighet att göra det sen 2014 men inte hört om det tidigare.
Motiveringen är att skapa intäkter till föreningen och möta ökade kostnader. Avgiften kan läggas som driftkostnad och därmed belasta hyresgästen snarare än bostadsrättsägaren.
Personligen så tycker jag detta låter smart och välmotiverat.
Men många andra boende har rasat och tycker föreningen är giriga, att det försvårar uthyrning mm.
Jag fattar inte varför, då vi alla är en del av föreningen och styrelsen gör massa jobb åt oss och för att föreningen ska må bra.
Vi är en ganska stor föreningen och tror uthyrningar är ca 100 st per år. Avgiften kommer ligga på 400kr/månad så blir ju en liten slant åt kassan ändå.
Har ni varit med om en sån avgift? Vad tycker ni, smart eller rasa likt våren som aldrig kommer?
Inte ovanligt att BRF sedan ett par år tar ut en summa för andrahands uthyrning, detta då det generellt i fastigheter med lägenheter skapar en hel extra jobb för föreningen. Allt som oftast då engagemanget i själva föreningen riskeras att urholkas om antalet uthyrningar i andra hand sker.
Vidare blir det också ett sätt att skapa kontroll över de uthyrningar som sker i andra hand då grannar blir mer måna om att föreningen får in de intäkter man kan få i dessa tider för att stoppa ytterliggare ökade kostnader i form av höjningar av hyran. Vet också att vissa därtill har en administrativ avgift initialt.
Tror också att detta i början var i de fastigheter där man i stadgar eller beslut varit öppen för andrahandsuthyrning generellt utan ”giltigt” skäl.
Numera tas denna kostnad ut även i de BRF som har strängare regler men dör det uppfylls med ”giltiga” skäl. Den senare kan man väl fundera över ….
Det låter väldigt rimligt tycker jag. Boende äger man för att bo i. En som hyr i andra hand har mindre incitament att vara rädd om de gemensamma utrymmena etc. Tillkommer gör det som redan nämnts om svårigheter kring att få ideella krafter till styrelse, gårdsstädning och liknande.
Hmm, röstar man inte på årsmötet om sådana här grejer eller kan styrelsen själva införa det?
Om det röstats igenom på ett årsmöte har jag svårt att se varför någon klagar. Om det är styrelsen som infört det på eget bevåg så antar jag att man råkat ge tillit till ens styrelse man inte litar på?
Det där är väl en fråga som ligger på gränsen till vad styrelsen bör fatta på egen hand. Jag kan tycka att det är en fråga man som styrelse borde skickat ut info om i förväg och förklarat syftet med, den är lite för stor för att bara kasta fram som fullbordat faktum.
Å andra sidan behöver styrelserna också få köra på framåt och vara de representanter för övriga som de är valda att vara. Medlemmarna kan inte hänga över axeln och ifrågasätta varje beslut, då kommer man ingen vart. Bättre i så fall att begära misstroendevotum och välja en annan styrelse om de fattar dåliga beslut.
Helt ok med sådan avgift, br köper man inte för att hyra ut i andra hand sen landar ju avgiften oftast på andrahandshyresgästen ändå genom hyran… Men en förening full med andrahandshyresgäster är ingen önskvärd situation
Det är en relativt ny lag, som ger brf rätt att ta ut max 10% av normal månadsavgift som ersättning för allt extraarbete vid andrahandsuthyrning.
Du är själv en del av brf-n. Du betalar alltså till dig själv. Du har - i bästa fall - varit med på årsmötet och valt styrelsen, som jobbar för en låg timpeng för dig.
Det finns ett gäng svepskäl, men jag tror att huvudskälet numera till att bostadsrätter generellt ogillar andrahandsuthyrning handlar om att de boende egentligen vill skydda sin närmiljö och bostadsinvestering. Alltså för att köpa en bostadsrätt så behöver du i praktiken ha regelbunden inkomst och banklån. Du kan inte komma med en ICA-påse med knarkpengar och tro att du ska köpa en dyr lägenhet. Det fungerar alltså som ett slags filter för vanliga, laglydiga och arbetande medborgare.
Folk har således investerat mycket pengar i ett gemensamt boende och livsmiljö med andra som också investerat mycket pengar. Problemet med andrahandsuthyrning ur deras perspektiv är att nu öppnas dörren för andra personer ändå. Plötsligt kan barnfamiljen som lagt 7 miljoner på sitt boende bli granne med Kalle Kran som har 300 000 kr liggandes i garderoben och får besök i tid och otid av personer med MC-jacka, guldkedja och Adidasbyxor.
Föreningen har rätt att ta ut en extra avgift upp till 10% av prisbasbeloppet för andrahandsuthyrningen förutsatt att detta finns reglerat i stadgarna. (7 kap. 14 § 5 st och 9 kap. 5 § 5 p bostadsrättslagen). Står det inte stadgarna har de inte rätt till det.
I vår förening tar vi ut denna avgift och den går direkt till vår ekonomiska förvaltare som adminstrerar andrahandsuthyrningen. Föreningen gör alltså ingen vinst, utan vår förvaltare vill ha betalt för merarbetet.
Personligen tycker jag att det är rimligt med en avgift då andrahandshyresgäster ofta:
inte är med i gememsamma aktiviteter, tex styrlesearbete eller städdagar så arbetsbördan blir högre på kvarvarande
inte är lika måna om att hålla ordning och vårda fastigheten, tex så repas våra väggar och hissar mer när det är många in- och utflyttningar, de bryr sig inte om att sopsortera (kan bero på att ägaren inte har informerat), de stör mer än medlemmarna
Vår tekniska förvaltare byter namnskyltar på väggtavla, postbox och dörrskylt vilket kostar X hundra/tillfälle och behöver göras när hyresgästen flyttar in respektive ut. Så säg att det tillkommer en engångskostnad på 800 kronor.
Styrelsen ska hantera och bereda ärendet. Vissa ärenden kräver rådgivning med jurist innan beslut. Hanteringen av andrahandsuthyrningen kan vara tidskrävande och då är det rimligt att föreningen får betalt av de som begär tjänsten (istället för att alla medlemmar ska vara med och betala).
Är väl rimligt att förvaltaren tar betalt för merarbetet och då bör engångsbelopp täcka inflyttning/utflyttning.
Att förvaltaren tar 10% av avgiften kontinuerligt låter mycket och det hjälper inte mot det du listade efter andra meningen ovan i många föreningar. Speciellt inte redan där de boende har lämnat över all förvaltning till förvaltaren. Känns som extra pengar rakt ner i förvaltarens bolag.
Om föreningen lider enligt punkterna ovan bör förvaltaren och föreningen dela på dessa 10% enligt mig.
Som tidigare skrivits så måste varje avgift finnas reglerade i de gemensamt antagna stadgarna. Styrelsen kan endast på samma sätt som medlemmar föreslå stämman att besluta om aktuella ärenden.
Avgiften är för att täcka all den extra administration föreningen tar på sig när en andrahandsupplåtelse beviljas. All information måste sändas till medlemmens adress utanför föreningen tex. Min uppfattning är att en brf bör vara ytterst försiktig med att bevilja andrahandsupplåtelser eftersom det skapar en effekt där övriga medlemmar börjar få finansiera för enskilda medlemmars uthyrning och de ekonomiska effekter det skapar. Det finns vissa skäl till andrahandsuplåtelser. Men i övriga fall finns oftast inga skäl till överlåtelse istället, vilket är en fördel för föreningen och dess medlemmar
Vi har avgift för detta även i min förening. Vi tar ut maxbeloppet, dvs 10 % av PPB per år. Jag tycker det är väldigt rimligt. Dels pga alla skäl som många redan räknat upp här, men också för att why not? Det är en till intäkt till föreningen och det är ju inte medlemmen som i förlängningen betalar, eftersom avgiften rimligen läggs på hyresgästen (som inte är medlem). Styrelsens syfte är ju att främja medlemmarnas kollektiva ekonomiska intressen och detta är väl en no-brainer för att göra just det, enligt mig.
Rent juridiskt är det också 100 % är upp till styrelsen att besluta om det, det behövs ingen stämma. Jag tycker inte heller att man BÖR ha en stämma om det eftersom just avgifter är något som är notoriskt svårt för medlemmarna att avgöra. Alla vill givetvis ha 0 kr i avgift för allt, men det går ju inte. Man har en styrelse för att de (bl.a) ska ha koll på vilka avgifter föreningen bör ha för att ha en ekonomi i balans, och det blir sannolikt sämre om man låter Bosse på våning 4 tycka till på känslomässiga grunder.
Min erfarenhet är att en avgift samband med andrahandsuthyrning är vanligt, även om argumentet du nämner är nytt. Det innebär merarbete för styrelsen, andrahandsuthyrning är generellt inte syftet med att äga en Brf och i många fall överskrider intäkterna de faktiska kostnaderna för ägaren.
Jag sitter själv i en styrelse och gör mycket arbete och vi tar en avgift för varje uthyrd lägenhet 400kr men kan säga att den avgiften är väl motiverad då de som hyr i andrahand knappast hjälper till i byggnaden o hålla reda på saker o ta bort skräp etc så tar vi in dom tjänsterna som folk annars gör på vårstädningen så går dom där avgiftpengarna de betalar åt ganska snabbt.