Villaägarna har räknat på vad energiklass D skulle medför och de har kommit fram till att vi pratar om renoveringar på upp till 700 ksek för 40% av våra småhusägare.
Tycker ni dessa kommande krav är rimliga?
Samt gör moderaterna och Socialdemokraterna rätt genom att stödja dessa nya krav? (Orkade inte kolla upp hur resten av partierna röstade i europaparlamentet)
Och de skyhöga elräkningarna kom ju till pga annan EU-lagstiftning gällande inre marknad av el.
Först antar man en lag som ger oss skyhöga el-räkningar och sen vill man godkänna nästa lag som påtvingar oss massa dyra renoveringar för att minska konsekvenserna av första lagen .
Det bästa vore väl att riva upp Acer för att sänka elräkningarna?
Jag tänker mer på höga energikostnader på grund av att man har elelement, gamla tvåglasfönster, otäta fönster å dörrar å dåligt med isolering… De handlar om höga energiåtgången som vart så tydligt när elpriset vart hög…
Även om man har bergvärmepump så kan energikostnaderna bli höga om man inte har åtgärda de andra…
Varför jag skrev elkostnader beror på att dom flesta värmesystem går på el…
Om det hela sker genom tvingande lagstiftning lär det medföra subventioner av olika slag. I konkret mening är det här den typ av åtgärder som behövs för att kunna börja närma oss ett mer hållbart samhälle. Modellen där vissa som har råd vidtar olika åtgärder är inte rimlig, oavsett vilket område vi pratar om. Samma sak gäller lagstiftning som handlar om att ställa höga krav specifikt på nybyggnation.
Att vissa hus kommer att vara dyrare att renovera till relevant standard än vad de är värda är en realitet, även med subventioner inräknade. Många vill nog inte heller lägga ett belopp motsvarande 40-50% av ett hus värde, om huset ligger på en plats där någon väsentlig långsiktig prisökning inte är att räkna med.
Den enda tydliga ”haken” med detta gäller fritidshus som kanske inte ens är tänkta att användas vintertid. Att det skulle bli aktuellt att satsa resurser på dem framstår inte som sannolikt.
I artikeln påstås att den svenska uppvärmningen och elproduktionen skulle vara utsläppsfri medan motsvarande sektorer i andra länder släpper ut ”massor”. Hela grunden för den här falska matematiken är att eldning med biobränsle i de här propagandisternas låtsasvärld inte räknas. Samma utsläpp som är jättestora i andra länder kan i Sverige trollas bort med kreativ bokföring.
Den här verklighetsbilden är fake news och de som företräder den borde sättas i fängelse. Welcome to Marlboro country!
Vi har nog olika läsförståelse men jag läser inte att de säger koldioxidfri,
Klimatavtrycket från bostadssektorn varierar i Europa. Enligt Eurostat hade en svensk bostad år 2020 ett klimatavtryck motsvarande 26,2 kg, detta baserat på en förhållandevis koldioxidfri energiproduktion. Det är långt bättre än EU-genomsnittet på 700 kg. Det är också bättre än EU:s värstingar Tyskland (1,06 ton), Belgien (1,25 ton) och Luxemburg (1,64 ton). Tysklands situation förvärras av att de i dagarna stängt ner sitt sista kärnkraftverk och därmed ökat sitt beroende av olja och gas för uppvärmningen av sina hus.
Finns det någon online kalkylator där man kan beräkna vad man har för energiklass idag? Får bara upp företag som vill sälja det som tjänst vid snabb googling.
Du har missförstått frågan. Nedan går jag igenom ungefär hur logiken ser ut.
Den eldning som ingår i de 26,2 kg är t.ex. oljekraftverket i Karlshamn, vissa anläggningar som eldas med gas och sannolikt finns även viss begränsad koleldning kvar någonstans. Dessutom har vi ju en öppen elmarknad så den tidvisa importen av el från andra länder ”spiller över” på det svenska CO2-avtrycket. Dessa utsläpp är rätt obetydliga. Den större utsläppsmängd som kommer från biobränsle och sopor ingår inte.
Några problem som är typiska för Sverige är:
Vi har fortfarande många hus som värms upp med direktverkande el.
Vi har stor boyta per person
Vi har en stor sektor med fjärrvärme som till stor del eldas med biobränsle och sopor. Utsläpppen är stora där men bokförs som nollutsläpp. Det kommer dock att förändras på sikt.
Och då där ju problemet villaägare som sköter sin uppvärmning via fjärrvärme och inte villaägare med låg energiklass på sina hus…
Uppvärmning med direktverkande el när vi har näst intill koldioxidfri elproduktion är väl inte ett miljöproblem?
Så vi ska också flytta till mindre hus?
Som sagt fjärrvämen verkar vara problemet och inte låg energiklass, kanske enklast att förbjuda fjärrvärme som uppvärmning och bygga flera till kärnkraftsverk innan 2033?
Villaägarna är en intresseorganisation och känns som deras siffror är lite väl tilltagna.
Jag bor i hus från -52 med lövtunna väggar, dvs usel isolering. Vi har bergvärme och har energiklass C.
Tänker det ska mycket till att inte lyckas uppnå klass D på de flesta hus med ngn form av mer energieffektiv lösning än direktverkande el, t.ex. med luftvärmepump eller berg/markvärme.
Tänker investeringen snarare ligger kring 50-200k för att uppnå energiklass D snarare än 700k.
Däremot med dagens energipriser vet jag inte om det är nödvändigt att lagstifta om detta. Husägare har incitament att investera för att reducera energiförbrukningen. Dock är regleringen långsiktig och energipriserna kanske inte är så höga länge till.
Jag har redan gjort det , rev Mexitegelfasaden , isolerade upp 3,5 ggr och bytte fönster.
Fock ner värmeförbrukningen från 34 MWh till 4,9
Elen kommer från solcellerna och laddar elbilen, överskottet säljer vi
. Har slutat åka till macken.
Om fler skulke göra så här minskar efterfrågan på el och värme och därmed priset
Ja, det här bra för klimatet och plånboken men det borde kombineras med rejäla bidrag
Vi mår så bra så nuflrtiden och njuter av vår pensionärstillvaro med oerhört låga driftkodtnader.
Sätt igång nu med effektiviseringar!
Detta måste vara skrämselpropaganda, jag bor i ett hus som är byggt på 40-talet, tilläggsisolerat med 50mm i väggarna på 80-talet och har bergvärme och energiklass A med god marginal.
Mitt förra hus var byggt på 20-talet, renoverat på 80-talet, jordvärme, även det huset fick energiklass A med väldigt hög marginal.
Inget av husen har FTX, endast mekanisk frånluftventilation. Jo förresten bägge husen hade fräscha 3-glas fönster också.
Så att inte klara energiklass D måste vara en bedrift om huset inte är ett tapetserat renstängsel med direktverkande el…
Givetvis skulle inget fritt samhälle kräva en viss standard/nivå.
Är man däremot bidragstagare så kan man givetvis förväntas dansa efter statens pipa.
Själv vill jag varken ha krav eller bidrag. Rätt tillvägagångssätt är att ge skattelättnader som incitament, om det nu ens är nödväntigt då man ju faktiskt sparar pengar på att förbruka mindre energi.