Reduktionsplikt. En Makroekonomisk fråga?

Vänder mig härmed till det eminenta klientel som infinner sig här för en fråga jag inte förstår som ekonomisk amatör.

Eftersom ämnet är häftigt omfrågat just idag och jag är relativt uttråkad:

Varför premierar man inte på något vis hela ledet skattemässigt? Dvs. så alla konsumenter av drivmedel, privat som i näringsliv får ett billigare pris vid pumpen men även gör en insats för utsläppsreduktion, samtidigt som tillverkarna för dito tillsatser (etanol etc?) får en högre peng över ur tillverkningen?

Handlar allt om andra ekonomiska vinningar vi ej kan stå över?

Är detta ämne ej okej en fredagskväll eller om det tidigare är slutdiskuterat önskar jag rättelse.

Hoppas ni har en underbar fredagskväll oavsett!

Allt gott!
/A

Varför skall man sänka priset på drivmedel?
Varför skall man premiera de aktörer som aktivt driver på den globala temperaturhöjningen?

Är det OK jag flyttar denna diskussion till #heta ämnen? :slight_smile:

6 gillningar

Wow, rivstart in i helgen :nerd_face:

Jag tror att det handlar om att man inte kan premiera alla.

Solceller
Laddboxar
Elbilar (fortfarande avdrag på förmånsvärdet)

Man har oxå enats om ett mål baserat på CO2, (vilket enligt mig personligen är oförståeligt ur ett perspektiv samtidigt som det är väldigt logiskt ur perspektivet för enkelheten att mäta. Lite OT men men). CO2 målet gör att vi vill minimera användandet av fossilt bränsle. För att vara bäst i klassen så har vi tagit oss an alla möjliga paket. Däribland utsläppsreduktioner.
När vi väl etablerat försäljningen enl. reduktionsnivåerna så kostar det en förmögenhet att backa bandet för oljebolagen, dessutom får staten in mindre skatt. Om jag inte minns fel så riskerar även staten vite för att gå bakåt.

Sen tycker jag personligen att det är bättre att ha riktade insatser. Människor som behöver bilen ska kunna ta den. Ditt förslag ger en ”lika för alla” hantering, för att jag och mina grannar ska kunna ta varsin bil 3 mil till arbetet, trots goda möjligheter till lokaltrafik.

Det enda Sverige behöver är en rejäl elbilsbonus. Stämpla alla subventionerade fordon med exportförbud minst 3 år så att de stannar inom landet.

Vi har extremt låga co2-utsläpp per kWh el. Se http://app.electricitymaps.com

Vi ska inte göra varken diesel eller bensin billigt, det kan länder utan vatten-, kärn- och vindkraft göra.

Hela världen kan inte förses med en elbilsflotta än, men vi som har grön el ska se till att elbilarna hamnar här.

4 gillningar

Varför skall vi ha ekonomiska styrmedel ?
Vad är målet och varför ?

Det är tyvärr tämligen lönlöst att ha en elbilsbonus i Sverige eftersom hur mycket CO2 nya bilar från en biltillverkare får släppa ut sätts som ett genomsnitt på EU nivå. Det innebär att om vi subventionerar elbilar för flera miljarder här kan biltillverkare sälja fordon som släpper ut mer i övriga EU.

1 gillning

Skulle vilja påstå att de som betalar relativt stora pengar för att köra bil privat, alternativt i öeveranskedja leverera produkter till konsumenter/företag inte har mycket till val efter den samhällsutveckling som skett kring fordonstransport. Det jag personligen känner är att en omställning lär ske i nivåer som vi förmår premiera istället för att straffa.
Morot istället för piskan och det.

Om det finns teknik idag för att minska de skadliga utsläppen för gemene man I den här branschen, varför kämpar man inte för att göra det attraktivt stället för att bestraffa?
En bit på vägen typ :slight_smile:
Elbilar i all ära, men kostnaden miljömässigt för framtagning och underhåll går inte ställa mot att ersätta alla fordon drivna på fossila bränslen idag. Även om det vore en önskedröm.

Ja, det ligger verkligen rätt i tiden med elektrifiering.
Det jag menar är ett problem är att man skjuter sig själv i foten när man går från något som i allmänna ögon “officiellt” ger 100% positiva utfall klimatmässigt istället för att inse att det tar tid och ställa om helt, och därmed försöka få folk att välja ett klimatmässigt bättre alternativ sålänge.

Har aldrig sett ett konkret alternativ för 90% av befolkningen som inte har råd köpa en elbil med allt som hör därtill.

Helt korrekt ur min personliga synvinkel.

Väldigt få har råd köpa ny elbil dock i dagsläget, tyvärr. Faktiskt en ny bil alls.

Om det nu krävs en snabb omställning.
Varför inte bara få de som ej vill lyda under den nya trenden med elektrifiering alternativt nybilsköp att välja ett bättre alternativ för en billigare peng?

Även om det är kul att diskutera så önskar jag ändå relevanta svar på frågan om någon vet.

Om det finns ett så enkelt sätt att sänka utsläppen, som i dagsläget är så aktuellt,
varför straffskatta utblandningen?

Borde finnas åtgärder för att få till en morot för att tanka med mer tillsatser om det är billigare?
Blir ju mindre motarbetat, vilket troligtvis hjälper i omställningen med?

Du har fel.
Det är i länder som tillverkar el med lågt co2 som elbilarna ska gå.

En fossilbil har samma utsläpp i Sverige som i Tyskland.
En elbil har mycket mindre utsläpp i Sverige än i Tyskland, eftersom Tysk el kommer från fossila energikällor.

Jag skrev “rejäl elbilsbonus”.
Gör fossila bilar onödiga i länder med co2-neutral el. Se till att alla som överväger ny bil köper elbil. Det är vägen framåt. När man inte ens överväger att köpa en bensin- eller dieselbil i Sverige Norge Frankrike så har EU lyckats med en vettig energipolitik inom transport.

1 gillning

Du har helt rätt att det blir mer effektivt om elbilarna i huvudsak körs i länder med CO2 neutralt elsystem. Elbilar är dock överlägsna bensin och dieselbilar även i länder med mer CO2. En elbil i Sverige beräknas ge 44g/km medan den ger 75g/km i EU som genomsnitt. Bensin och diesel ger ca 230-240 g/km. Siffrorna inkluderar då produktion och bränsle i båda fallen. Skillnaden mellan Sverige och EU genomsnittet är ju inte jättestort.

http://https//www.transportenvironment.org/discover/how-clean-are-electric-cars/

Frågan är dock om detta är något som vi ska subventionera med svenska skattepengar. Om det ska finnas incitament för detta borde det styras på EU nivå eftersom regelverket sätts där.

Najj najj najj.
Kolla länken jag länkade ovan.
Siffror nu:
Sverige 19g per kWh
Tyskland 587g kWh
Faktor x30 i Sverige vs Tyskland.

Förstår “rejäl” i sammanhanget. Men den större delen av fordonflottan drivs på fossila bränslen och är av äldre modell med väldigt låg pris just ju, och sålänge inte rabatten är på +85% av nybilspriserna just nu så lär inte denna grupp köpa en ny bil. Därav återigen min fråga. Varför inte göra vad man kan i situationen och göra ett val av bättre bränsle rejält billigare?

Givet ska nya bilar följa nya standarder.

Innefattar dessa siffror det totala utsläppet inkl produktion och logistik eller är det bara på rena förbrukningen med miljömässigt bra elproduktion mot en bil driven av fossila bränslen?

Sälj bilen till en Tysk, den kan gå där. Här ska vi ha el. Gör det så billigt att köpa elbil här, att valet inte längre finns att välja nåt annat.

Jag har länkat ovan, studera den länken under en vecka.

Nu måste jag vara social här och hinner inte svara mer. Trevlig helg!

Exakt, det är inte nybilsförsäljning som driver marknaden just nu. Så den frågeställningen blir något urvattnad.
Det är naturligtvis så att man behöver göra sin egen analys. Jag känner att för mig personligen, som tvättäkta elbilsmotståndare, har inte subventionerna gjort valet. Jag har utifrån en TCO med skatt, service, bränsle etc kommit fram till att dieseln gjorde att jag eldar upp 30’/år med min körprofil.

Helt utan en miljötanke, utan ur ett rent ekonomiskt intresse, så valde jag en tesla före en XC60. Jag tror att fler kommer att göra den matematiken framöver.

Nu vet inte jag om just en elbil är bättre än en fossil bil i det långa loppet. Investeringskostnaden i laddnätverk, batterier, fabriksutrustning etc är skyhög rent CO2 mässigt. Det är å andra sidan så att om man inte utmanar så blir det heller ingen utveckling. Sverige har inte drivit elbilsutvecklingen så den är vi inte skyldiga till, vi har ren el i mängder som vi exportera. Då blir ju frågan snarare, varför inte….

Vi måste ju börja någonstans…

Laddnätverket är så gott som utbyggt. Du är varmt välkommen att förklara för mig på vilket sätt det vore bättre i det långa loppet att fortsätta elda diesel och bensin för att utföra transporter i Sverige jmf med att driva dem på el.