Slopad klimatbonus - en industripolitisk fråga?

Många verkar förvånade över att klimatbonusen försvinner. Samtidigt har det varit tydligt att elbilarna håller på och bli billigare. De billigaste elbilarna kommer från Kina och det lär komma fler sådana modeller.

De elbilar som främst kommer att vara aktuella för ”vanligt folk” och kosta ungefär som en fossilbil kommer sannolikt att vara kinesiska. Är slopandet av klimatbonusen helt enkelt en industripolitisk åtgärd? Syftet skulle då vara att förhindra en utveckling där relativt billiga kinesiska elbilar tar över bilmarknaden. Även om elbilar är önskvärda är det ju inte optimalt om europeiska tillverkare konkurreras ut med hjälp av skattepengar.

Har inte någon åsikt kring din huvudsakliga fråga, dock skulle jag vilja säga att ingen jag pratat med är förvånad över att bonusen försvann.
Vad jag och många andra har reagerat på är den korta framförhållningen.
Extremt dåligt att kvällen innan säga, “förresten, imorgon tar vi bort klimatbonuset”.

7 gillningar

Ja. Man kan av flera skäl diskutera bonusens framtid från flera perspektiv. Dels det att elbilar blir billigare men även de rent fördelningspolitiska aspekterna. Men det kan så klart vara rimligt initialt åtminstone för att främja tillväxten.

Däremot, att slopa det helt med ett drygt dyngs framförhållning är direkt oseriöst faktiskt. Vårdslöst och oansvarigt. För mig indikerar det att regeringen nästan har panik när de agerar så här.

Obegripligt.

Jag förstår dock inte helt hur det skulle gynna den lokala industrin så att säga? Kinesiska elbilar blir ju fortfarande betydligt billigare än de från ett stort svenskt märke?

2 gillningar

Du kan vara något på spåret. Det är samma tes som läggs fram i denna kommentar hos DN. Nämligen att ett visst svenskt biltillverkare vill få bort det för att sälja fler bilar.

2 gillningar

Inte dumt att gå in i en lågkonjunktur/recession med en rejäl orderstock att beta av under nästa år då kunderna redan är vana vid att vänta på allt som har elektronik i sig pga pandemin och nu när konjunkturen viker så ger det kortare ledtider på mycket av de kritiska delarna.

Det handlar inte om att bilköpare ska välja elbilar av svenska eller europeiska tillverkare. De kommer sannolikt att välja en fossilbil från någon ”etablerad” (=icke-kinesisk) tillverkare. De europeiska tillverkarna behöver mer tid för att få fram fler och billigare elbilsmodeller.

Den långsiktiga effekten blir att elbilarnas ”genombrott på bred front” skjuts upp tills dess att det inte är lika uppenbart att kinesiska tillverkare skulle ta hem matchen rakt av. Istället för att de kinesiska tillverkarna snabbt blir mainstream och tar över marknaden bromsas deras framfart med ett par år.

1 gillning

Håller med. Själv har jag haft halvt panik under dagen. Håller på att beställa elbil och har jagat leasingfirman (och Tesla) hela dagen. Nu verkar det som att allt har gått igenom men det var lite svettigt där ett tag.

Jag tycker klimatbonusen har varit ett bra incitament till omställningen av svensk fordonsflotta. Vi behöver ett stort utbud av elbilar även på andrahandsmarknaden. Å andra sidan kan man inte subventionera hur länge som helst. Någon gång måste marknaden bli självgående.

Nu kommer det nya satsningar på laddinfrastruktur vilket är välbehövligt. Förhoppningsvis gynnar istället det omställningen. Ska följa det här förslaget med spänning:

Sedan vet jag inte om jag håller med om att “europeiska tillverkare konkurreras ut med hjälp av skattepengar”. De är inte särskilt riktade till Kinesiska märken. Utan klimatbonus blir elbilar tillverkade i Europa ännu dyrare för konsumenten.

Det är de kinesiska tillverkarna som först kommer att lansera bilar i prisklassen 300 tkr. Där skulle klimatbonusen få en oerhört stark styrande effekt. Det är det som ska förhindras.

Inte för sent att beställa en Fiat 500E Action. 329 900 kr exklusive klimatbonus. Producerad i Italien. Tesla kommer med en lågprismodell nästa år sägs det. Men ja, slopandet av en klimatbonus kommer påverka leasingpriserna rejält på dessa bilar oavsett ursprung.

Som sagt, jag är inte heller emot att man tar bort subventionerna. Men jag hade gärna sett bättre framförhållning.

Elbilar är för dyra med eller utan klimatbonus… Spelar ingen roll om de är en ny eller begagnad…
Enda elbil jag skulle kunna betala för är en gammal bil som är elkonventerad… De är någe helt annat i mina ögon…

Tror det kan framkalla kallsvettning oss regeringen kring att de skulle ha längre framförhållning.

Kan bara tänka mig reklamkampanjerna med budskap så som ”köp din bil innan skattehöjningen”, ”passa på att köpa din bil innan Kristerssonskatten” osv. Speciellt med tanke på att M lovade att inte höja några skatter om de vann valet.

Troligen bättre för regeringen att ta smällen med snabbt borttagande och några irreteradd köpare kontra skaddan från biltillverkarnas annonskampanjer.

4 gillningar

Du missar en del aspekter här. Fossilbilen har tillåtits bli en assessoar, en pryl som ska vara ”rolig” och ”uttrycka ens personlighet”. De etablerade (och dyrare) biltillverkarna i väst försöker behålla denna ordning med elbilarna. Bilar ska vara förknippade med ”en upplevelse”, ”ha personlighet” osv.

Det som nu kommer är istället fler bilmodeller som är ”en plåtlåda” och inget mer. De är sämre än de traditionella ”upplevelsebilarna” på egentligen alla sätt. De som är ”intresserade” av bilar skulle förmodligen inte ta i sådana bilar med tång.

Bilen som plåtlåda är en förutsättning för ett ändrat mobilitetsbegrepp. Man kan ha bilpooler av olika slag eller andra kollektiva lösningar men så länge ”ideologin” från fossilbilarnas era tillåts leva kvar kommer många vara skeptiska till nymodigheterna.

Ändå är det sannolikt att ”plåtlådorna” kommer att ta över en stor del av marknaden. De kommer helt enkelt vara mer ekonomiska och tillräckligt bra för att göra de flesta nöjda.

Det är väl ändå en ganska nischad marknad redan nu, de flesta köper väl en plåtlåda nuförtiden oavsett om det är en elbil eller fossilbil.

Kan tycka det är dåligt att det sker med så kort varsel. Dock är det ju tveksamt om verkligen ett så pass dyrt köp ska styras av bara det. Visst, pengar är pengar men ändå.

1 gillning

Sen kan man ju fråga sig varför elbilar varit/är dyrare i Sverige (före klimatbonusavdrag) än i Finland, när traditionella bilar är dyrare här.

1 gillning

Jag vet inte, uppriktigt sagt. Det är ingen svartvit materia utan en glidande skala. Bilindustrin gör allt vad den kan för att skapa ”upplevelser”. Jag menar nu inte Ferrrari utan i hög grad även Toyota och Renault. Om detta sedan ”funkar” i meningen att det finns riktig efterfrågan på att ha tillval, flera motoralternativ, olika färger etc. vet inte jag och förmodligen ingen annan heller. Hittills har det inte funnits något riktigt alternativ till allt det där.

Om vi nu tänker oss en utveckling där Kina kommer med T-Ford 2.0 så är det något nytt. Jag menar då billigare och enklare elbilar som är ”back to basics” så kan det säkert finnas en viss efterfrågan. Här pratar vi nu om flera parallella modeller så den ”upplevda tråkigheten” kommer ändå inte att vara så total.

Den här efterfrågan skulle dock påverkas oerhört mycket av statliga subventioner - både av ekonomiska skäl och för att subventionerna skickar en signal om att de här elbilarna är ”rätt väg”.

Kändes som det blev så ändå, när bilhandlarna hade extra öppet och verkade bli nerringda av folk som hade ”panik”. Tänk att man kan ha dragit ut på ett beslut så länge och känner att man måste slå till för att eventuellt få klimatbonus…

Detta är huvudproblemet med subventioner.

Jo, men nu heter det fortfarande det korrekta klimatbonus men skulle tänka mig att bilfirmor inte är lika nogräknade och skulle köra massiva reklamkampanjer med ordet ”skattehöjningar” som är politiskt mer känsligt.

1 gillning

Det vi behöver är en global skatt på koldioxid/metan/kväve, istället för massa detaljstyrmedel.

Då kan alla industrier anpassa sig efter det som är det verkliga målet med interventionerna, nämligen att minska utsläppen av växthusgaser.

Samtidigt slipper vi administrera elbilsbonus, plastpåseskatt, flygstolavgift och miljözoner.