Teslaprisfallet här eller bara ett skrämskott?

Det finns en rad olika anledningar till att man inte vill vare sig köpa eller äga en Tesla idag. Elon Musk levererar vansinnesutspel på vansinnesutspel. Detta tillsammans med en svacka i elektrifiering av bilmarknaden och ökad konkurrens inom segmentet gör att Tesla har det svårt. Kommer Tesla överleva när Kina översköljer Europa och världen med billiga elbilar? Eller behöver de göra sig kvitt Musk för att utöver andra problem slippa all badwill och pinsam stämpel som han skänker märket?

https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2024-04-02/tesla-s-sales-flop-is-even-more-shocking-than-elon-musk?utm_medium=cpc_search&utm_campaign=NB_ENG_DSAXX_DSAXXXXXXXXXX_EVG_XXXX_XXX_Y0629_EN_EN_X_BLOM_GO_SE_XXX_XXXXXXXXXX&gad_source=5&gclid=EAIaIQobChMInaKt3r2WiwMV1BiiAx1lfR0YEAAYASAAEgKuXPD_BwE&gclsrc=aw.ds

https://www.dailytelegraph.com.au/motoring/tesla-owners-react-to-elon-musks-controversies/news-story/06857391f109390fdf755b31127232c9?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR223jlGBmSJmy9PIximrgqOBAzsjQNSz3NDYrhsRPkM2iAzDNfX_MG59gc_aem_aOouRrjxHjahYkePMvQp8A&nk=6d3766eb1868f1c860b68e89ded4d5e3-1737999717

2 gillningar

Det finns många anledningar att vara försiktig med USA-investeringar under de närmaste åren, och det är väl bara de med de djupaste ideologiska böjelserna som inte ser att den ekonomiska administrationen kommer att leda till många externa kriser för marknaden. Tesla är ju bara spjutspetsen för det skeendet, med tanke på företagets VDs förehavanden.

1 gillning

Jag läste om 1 person som sålde sin Tesla. Jag tror man kan chilla. Värmdöbor tar ställning mot Elon Musk – säljer sin Tesla | Mitt i

För varje person som ogillar Elon så finns det ännu fler som älskar honom.

Tesla sales dropped 1.1% in 2024, its first annual decline in a dozen years

Är det mycket av en nyhet? 1% färre sålda bilar än förra året haha?

Elon står nu sida vid sida om Trump. Det gör det lättare än nånsin tidigare för Elon att slippa regleringar etc.

Jag är ingen fanatisk Tesla-bull, men vissa nyhetssidor gillar att göra en höna av en fjäder.

7 gillningar

Jag fattar inte. The Donald är ju pro olja och billig bensin. Hur kan dom lira?

2 gillningar

Det tänkte jag med. Sedan hörde jag både Trump och Musk adressera just det där någon gång förra året.

Ingen av dem är emot grön energi, men båda är i första hand för att mänskligheten frodas. För Musk handlar ju gröna omställningen om att mänskligheten ska fortleva och må bra. Ett abrupt stopp på energiproduktionen vore katastrofal för mänskligheten (och därmed ekonomin och dem själva).

Planen är tydligen en sansad övergång från bra fossila produkter till bättre hållbara produkter. Inte extrema försämringar genom förbud där lägre utsläpp på kort sikt blir ett självändamål :slightly_smiling_face: att lägga ner kärnkraften var enl Musk hål i huvudet hörde jag. Kanske delvis därför han supportar AfD och högern i motsats till den breda mitten/ vänstern i Europa?

1 gillning

Ett stort hinder för Elon senaste åren har varit regleringar. Biden gjorde allt för att stoppa Elons bilar, Elons Starlink satelliter, och Elons SpaceX. Ja, Biden gillar elektrifiering, men Biden var samtidigt ingen direkt fan av Elon. Nu försvinner allt det, och helt plötsligt blir det fritt fram för Elon att expandera sina verksamheter.ö

1 gillning

Vilka regleringar tänker du på exakt? Det låter mest som snömos som levererats av nån influencer på YT än så länge.

Oroväckande hur folk verkar ta det här med personsäkerhet när det kommer till produkter som nåt slags hinder. Eller det faktum att dina perosnuppgifter lagras hos tillverkaren (in b4 nån säger jag har rent mjöl i påsen). Men vi är alla olika och gillar olika saker.

6 gillningar

Felet du gör är att du bedömer Trump och Musk från hur du själv agerar.

De talar inte sanning och de tror faktiskt inte på vad de säger.

När Trump säger “drill, baby drill!” så bryr han egentligen inte om olja, utan om de pengar som lobbying företagen kastar på honom och hur mycket makt det ger.

När Musk säger att elbilar är framtiden så bryr han sig egentligen inte om det, han vill bara ha något att hypa upp. Därför borde det inte komma som en stor förvåning att han deklarerat att om inte Tesla kan få AI att fungera så finns det ingen framtid för företaget…

Så de lirar för att de är samma skrot och korn. Sociopater som inte bryr sig om något förutom de själva.

Men du har rätt, man kan fråga sig hur länge kan de samarbeta… Efter bara några dagar så finns det redan rykten om att de skär sig mot varandra.

7 gillningar

Du verkar objektiv :slight_smile:

3 gillningar

Jo, ur ett globalt perspektiv är ju också frågan om Trump kommer utlösa handelskrig och förnyad inflationsspiral med huvudlösa skattesänkningar och stimulanser. Å andra sidan, för att anknyta till tråden kanske just Trump är anledningen till varför Tesla ändå kan klara sig? Men även där är det ju högst tveksamt om Trump kommer till undsättning. Det är ju drill baby drill som gäller, och elbil och sånt nys är väl egentligen alldeles för “woke”?

Generellt sett, när ett företag har en VD som mer fokuserar på sin egen gloria än att fokusera på företaget, dess tillväxt, vinst och ägare så ska man dra öronen åt sig. Inte bara i detta fallet.

När en VD tar politisk ställning så tydligt, och på ett sådant provocerande sätt sett ifrån sina meningsmotståndare, så det är risk att alienera stora delar av kundkretsen, då ska man definitivt se upp som aktieägare.

Ovan på det, när den kundgruppen man riskerar att alienera dessutom är den delen av den politiska skalan som varit mest driven att köpa företagets produkt, well, då börjar det likna självskadebeteende.

Det bästa som kunde hända Tesla är att Elon lämnar, så han kan fortsätta leka kronprins och så att Tesla kan leverera produkter som inte är alltför politiskt laddade.

6 gillningar

Fler borde kalla en spade för en spade.

4 gillningar

Asså, Tesla har väl som alla andra prisdumpatbunder -24?
Alla bilmärken har väl gått dåligt och har skakig försäljning/ekonomi?

Elbilarnas storhetstid har bestått i att kapital varit gratis och företag som vill ha ESG-stämplar av upphandlings syfte ställt om sina policys kring förmånsbilar(med tillägg att dem höll värde väldigt bra).

Numera har gemene Svensson världen över inte råd med Elbilar. Innan pandemin så kunde du få en lyxig ICE-bil från tyskland för 4-500K. För samma pengar -23/-24 får du en dussinbil med instegs kvalité/komfort.
Lägg till att billigare elbilar börjar rulla in på marknaden och du kan få en “nästan” bil av kinesisk tillverkare(BYD/MG) för runt 350K om du letar lite. Som enkel “svensson” så kan man köpa att det är plastigt, låter lite i mer i kupén och har 15mil mindre räckvidd.

Att det skiljer 300K mellan de olika basmodellerna är anledningen. Folk har inte råd att köpa bruksbilar med lyx prislapp.

De exempel jag minns på rak arm var:

• Att man inte fick hälla ut rent vatten i naturen. I öknen till på köpet.

• Att man både var tvungen att kvotera in utländska medborgare och samtidigt förbjuden att anställa sådana.

Båda hade dock med raketföretaget att göra, inte biltillverkningen. Där var uttalandet snarare att Tesla håller med om lagarna i 99,9% av fallen.

Men jag som precis fått bränna 40000kr på ny avgasåterföringskylare kan ju undra varför den öht sitter på en bil. Svaret är såklart: Regleringar. Och knappast ifrån mig som kund eller från tillverkaren. Regleringarna ger konsekvenser som i sin tur ger konsekvenser. Som ringar på vatten.

Resultatet verkar i många fall bli att saker kostar mer, tar längre tid och blir sämre på det saken var tänkt att göra.

Men bättre på det den inte var tänkt att göra, t.ex. släppa ut kväveoxider. Om det är “värt” det är svårare att svara på.

1 gillning