Köpt el-bil, sälja eller behålla?

Hej,

Jag köpte en el-bil förra året som är årsmodell 2022 (50kWh) för 290tkr.
Nu läser jag om solid state batterier (Lithium-sulfur), semi-solid state, etc.
Det gör mig något oroad att bilen jag köpt kommer att sjunka i värde något enormt när mycket bättre och billigare batterier kommer ut på marknaden.

Så frågan är ska man försöka sälja bilen nu och leasa eller köpa en fossil bil igen?

Köpte bilen istället för att leasa för jag kände att lägga 4000kr varje månad var dyrt och då kunde jag lika gärna köpa en bil men nu funderar jag på om det kanske inte var så smart drag.

Om jag istället köpt samma bil som jag har idag som gått på bensin istället så hade den varit 100tkr billigare.

Sen har det också kommit upp detta med effektavgift, laddar till 99% hemma (har solpaneler men när jag måste ladda som mest under vintern så hjälper det föga)

Vad tycker ni på forumet? Behöver ett bollplank.

3 gillningar

Jag skulle gissa att solid state är ett antal år bort innan de är massproducerade till rimligt pris. De första varianterna kommer troligen i dyra toppmodeller och kommer säkerligen ha några barnsjukdomar.

Givet normalt värdetapp på bilar skulle jag inte vara orolig i ditt fall. Bil för 290 är rimligen värd nedåt 100 när solid state som tidigast når massmarknad (i bilar för 600-700).

Men med allt ovan sagt, minst risk är såklart leasing. Men då blir det ny bil för en annan prislapp, så totalt sätt är det nog vettigast att behålla om du är nöjd med nuvarande.

1 gillning

290 tkr? Det var en billig elbil. Om den fyller dina behov, kör vidare och var glad. Bilar faller i värde, så är det bara. Det kommer alltid nyare och bättre modeller.

2 gillningar

Är du nöjd med bilen och den fyller dina behov så är det ju bara att fortsätta med den. Du har redan tagit en stor del av värdeminskningen.
Att nyare och bättre teknik kommer är givet men det sker inte över en natt och kommer knappast vara gratis det heller.

Själv köpte jag en ny Tesla häromdagen. Planen är att köra den 4-7 år beroende på hur familjens behov förändras. Kostnaden är hög men inte högre än att köra en lika stor fossildriven bil med motsvarande komfort och säkerhet.

5 gillningar

Jämför inte med fossilbilar. De bidrar till planetens undergång och skall inte finnas kvar, det är helt otroligt att de tillåts säljas fortfarande.

20 gillningar

Grattis! Vilken blev det? MY? Eller t.o.m. en S Plaid? :zany_face:

Inga större utsvävningar, en Model 3 Highland. Blir familjens andrabil så storleksmässigt räcker den till. Stort lyft från förra versionen både interiört och komfortmässigt. Ventilerade säten är ju lyx… :smiley:
Sjukt snål bil för övrigt, snittade 1,3 kWh/mil när jag körde hem den på motorväg. Vår andra elbil är iofs aerodynamisk som en noshörning men drar nog 50% mer.
Man kan diskutera hur prisvärt det är men en standard Model 3 utan tillval börjar på 496’ medan en rätt så beige ID.3 kostar typ lika mycket.

7 gillningar

ÄH, när jag letar efter lika snåla bilar på ev-database.org hittar jag… EN annan modell. Det är inget speciellt med Tesla.

1 gillning

Fossila bilar och hybrider är fortfarande värda en hel del trots att elbilar finns. Du kan lägga upp olika alternativ med driftkostnad över t.ex. 10 år i ett kalkylblad. Det går inte direkt att räkna på saker som inte finns än, men ny teknologi är ofta dyr rätt länge och överhypad ganska långt före den blir en praktisk verklighet.

Lite ångest efter stora köp är vanligt. Tror du kan ta ett djupt andetag. Är du nöjd med bilen från ett perspektiv fokuserat på dagens verklighet?

1 gillning

En begagnad men bra fossilbil är i många fall inte en större spark på miljön än att nyproducera en elbil. Jag är helt för elbilar och hybrider, men rent praktiskt är konstant nyproduktion, särskilt av elbilar, också miljövidrigt.

Dagen kommer säkert, men den är nog 10 år bort. Vi behöver miljövänlig elproduktion till att tanka alla elbilarna hela vintern och dylikt som gör miljökalkylen svårare med.

1 gillning

Nja, det tar <5 år att “köra in” produktionsutsläppskostnaden (som är svår att räkna på förvisso) med svensk elmix.

Fossilbranschen gillar att inte räkna in utsläppen som uppstår när man producerar och transporterar fossila drivmedel till kunderna.

6 gillningar

Jag har ju kört elbil i 4-5 år redan men detta är första Teslan. Först nu tycker jag byggkvaliteten, komforten och designen motsvarar prislappen, men jag är sjukt imponerad av räckvidd, drivlina och hur väl tekniken lirar med app, inställningar för förarprofiler etc. Och laddnätverk såklart. Här ligger Tesla många år före fortfarande.

3 gillningar

Får man fråga vilka modeller du ägt?

1 gillning

jag och min fru har haft förmånsbilar så flera av dem hade jag inte valt för ”egna pengar”, men

• Polestar 2
  • ID.4 GTX
  • Skoda Enyaq
  • Kia EV6

Flera av dessa är fina bilar men alla har haft sina brister.

3 gillningar

Hade inte oroat mig.

Visst kommer det komma ny teknik som potentiellt kan bli billigare, men 290 tkr är inte så farligt i elbilssammang och det finns ett gäng frågetecken på vägen (främst när och pris) som vi inte vet nu.

2 gillningar

Behåll bilen! Finns ingen anledning att hålla på och byta i förtid för att det ev blir ett värdetapp när ny teknik kommer i framtiden.

Din bil kommer oavsett inte att konkurrera på marknaden med de nya elbilarna ändå, för de är nya och finns inte på begagnatmarknaden förren efter ytterliggare ett antal år.

Men den där effektavgiften är jag också lite orolig för. Lite märkligt när man först pushar ut att så många då möjligt ska skaffa elbil, sen plötsligt ska det straffa sig när man laddar den för att det drar mycket effekt…

Behåll elbilen!

Skulle kännas jätteskumt att byta till fossilbil efter att nu kört elbil 3,5 år. En ID.3 Bussines som jag är riktigt nöjd med. Har räknat på värdeminskning utifrån uppskattat marknadsvärde, skatt och försäkring, samt med min förbrukning så har den kostat mig ca 4600 kr/månad hittills. Ville jämföra mot ifall jag hade leasat bilen (köpte kontant) eftersom det enligt alla ska vara så förmånligt.

Ser inte effekt tarriffer som ett straff, det är snarare ett verktyg till att försöka jämna ut belastningen på nätet i en värld när allt mer energi behövs plockas ut från nätet. Alternativet vore att behöva dimensionera upp alla nät för de tillfällen alla behöver effekten, vilket inte heller skulle ha varit gratis.

Vad har du för bil?

nöjd med bilen, kunde dock varit större batteri, väldigt mycket laddande under en kall vinter då 40% av batterikapaciteten försvinner…