köpte en Peugeot e-208 allure , årsmodell 2022
Antar att du inte vet att Sveriges El-produktion är 98 % fossilfri.
Problemet blir ju om man råkar sätta på tvättmaskinen samtidigt som man laddar elbilen (även om det är på natten) och hoppar upp en nivå en timme
Som jag förstått det räcker det att komma över en nivå en gång på en månad, så får man betala den extra avgiften för hela den månaden
köpte en Peugeot e-208 allure , årsmodell 2022
Det värsta värdetappet har redan skett, fossilbilen är 100K billigare.
Värdeminskningen är den största kostnaden, räkna med 40% på 3 år har jag lärt mig som en tumregel. Skiljer ca 40 tkr efter 3 år om dom tappar lika mkt, ca 10kr dyrare per mil med bensin jfr med ladda hemma.
En bil är ett transportmedel som tar dig från en punkt till en annan, trivs du med din Peugeot e-208 allure så ser jag ingen större vinst att byta.
Du har dom billigaste och problemfria milen framför dig.
Fast sedan beror det på hur du finansierar bilen, skatter, service och försäkring med mera.
Jag har för mig jag sett flera som använder medelvärdet av de TRE högsta timmarna för olika dagar en viss månad. Dvs belastar du mycket en kort stund eller bara enstaka gång/månad så slår det inte igenom.
T ex skriver Göteborgs energi: -medeltalet av dina tre högsta timmar varje månad, fördelat på tre olika dygn.
Även hos min egen nätägare Ellevio kan jag avläsa de tre högsta.
Ok, tack, det var ny info.
Men likväl knepigt. Vet man att man gått över finns det ingen anledning att försöka hålla nere resten av månaden, man får samma effektavgift ändå.
Men det räknas bara på kontorstid såg jag nu, så det låter ju någorlunda rimligt, men förstår inte hur effektavgiften ska kunna sänka ens elkostnader om man är bra på fördela om (läste det ingen artikel) då det är en ny avgift som läggs ovanpå alla andras skatter och avgifter
Nja effektavgiften är ju bara en av delarna som kopplar användning till kostnad
Själva elpriset en annat.
Sen har ju vissa bolag olika stor rörlig överföringsavgift olika tider på året/dygnet.
Är ju ett pussel av olika avgiftstyper/denitetingsmodeller. Så även om effektavgiften slagit i taket är det fortfarande lönsamt att hålla ner förbrukningen.
stämmer ju bra om man jämför med att om man INTE är bra på att fördela belastningen. Skrivningen säger ju inte att det ska bli billigare än tidigare sätt att debitera.
Barnen som dör i gruvorna i Afrika är också positivt, förstår jag. Öppna inte några gruvor i Sverige.
Kolkraften i Tyskland är superbra! Den driver elbilarna i Skåne och räddar klimatet.
Fattar inte, dör det barn pga elbilar som också hade levt om vi fortsatte köra planeten åt helvete med fossil energi?
Ja tydligen. En del verkar tro att råvaran till elbilsbatterier består av små små barn.
Tror skribenten menade att dom skulle dö långsammare om dom inte arbetade. Vilket jag inte är helt övertygad om. Dom försörjer väl en hel familj så på helheten går dom nog plus.
Jag tror hen syftade på den smutsiga kobolutvinningen i Afrika som är nödvändig i dagens batterier.
Der är helt enkelt så att all konsumtion, elbil som fossil är smutsig . Vi kan väl lämna spekulationerna och illusionen om klimat och männsikopåverkan utanför.
Om man är orolig för detta väljer man ett nickel- och kobolfritt LFP-batteri.
Jag menade inte att förbruka mer, men om jag redan haft en dag med tex 7kw mellan 07-17, så behöver jag ju inte vänta med att köra disk och tvätt till på natten (om jag har fast elpris och inte behöver ta hänsyn till timpriset), utan kan nyttja elen när det passar mig, resten av den månaden.
Den artikeln jag löste skrev uttryckligen att den som var “duktig” på att planera kunde sänka sina elkostnader när effektavgiften införs, men det är ju uppenbarligen felaktigt om inte den avgiften kompenseras med lägre kostnader nån annanstans (inte troligt)
Dock var det ju inte jätteblodiga summor såg jag när jag kollade på några företag som har det redan, så ev skiter jag i att ens försöka och tar de extra hundralapparna i månaden för att slippa bry mig.
Så vi ska inte lyssna på vetenskapen? De hittar på för att göra oss fattiga?
ÄH då får man RÄCKVIDDSÅNGEST. Bättre med kobolt i.
Sveriges elförbrukning är ca 66% förnybar energi. Även denna siffran är lurig då där finns program för att köpa förnybar el, t.ex. genom certifikat, som inte gör att en större andel av elen som produceras är förnybar utan vem som får den förnybara/hållbara andelen. Så länge den fossila andelen säljer väl så är det bara ett premium på priset som i bästa fall incentiverar att producera lite mer förnybart.
Vi överproducerar av förnybar el, men vi kan inte lagra vind, vatten och sol så det räcker. Plus att kärnkraft räknas in i den siffran samt jag tror värmedelen i fjärrvärme räknas bort.
Så 98% fossilfri produktion låter fint, men behöver mycket finstilt.
98% fossilfritt stämmer enligt följande källa.
Om du har belägg för dina 66% så dela gärna med dig av en källa på det.
Angående fjärrvärme är det bättre att elda upp sopor och avfall än att gräva ner dem. Vi slipper pumpa upp olja och gas för att värma våra hem.
Det beror nog på vilken vetenskap. Att en elektrifierad bil tar mycket mer resurser än en fosil att tillverka är väl vida känt. Att den sedan är bättre för miljön i drift är också väl känt. Efter det hoppas man. Att då dra slutsattsen att elbilen är bättre för miljön, det förutsätter en massa om och men. Det är helt enkelt så att både fosil och dagens elbilar förlitar sig på ändliga resurser, fosila på oljan och elbilen på stora mängder smutsiga mineraler. Ekvationen med den senare förutsätts alltid återvinning, trotts att effektiv sådan inte finns etc.
Kan man inte helt enkelt lämna miljöspekulationerna när det gäller dagens generation elbilar och bara tycka att bra elbilar är feta och kanske en förutsättning för att vi faktiska skall kunna få miljövänliga transportmedel i framtiden?