Folksams beslut att sälja Tesla, bra eller anus?

Folksam dumpade sitt innehav värt 1,6miljarder, pga Teslas personalpolitik (enligt Folksam själva).
Nu påverkar detta visserligen mig vilket säkert färgar vad jag tycker, men;
Är det såhär Fondförvaltare jobbar med våra pensionspengar?
D.v.s att de dumpar aktien som fallit med ca 40% i år, vilket känns som en usel idé att göra, om man nu tror på bolaget och att aktien borde gå upp igen.

För mig så känns det som att det är läge att flytta pensionspengarna från Folksam, för börjar man göra affärer och säljer av pga politiskt korrekta val istället för ekonomiska val, ja det är ju mina och pensionsspararnas pengar man leker med här.

Om man hade gått ut med nyheten att man har reviderat sin syn på bolaget och dess värdering och därmed säljer, då hade jag köpt argumentet. Men att sälja pga detta?

Är det en bra eller dålig idé, vad tycker ni?

Nej. Fondförvaltare har en uppgift, att förvalta kapitalet så bra som möjligt utifrån den investeringsinriktning och ramar som anges i fondfaktabladet.

Om de mot förmodan inte investerar i bolag som saknar svenska kollektivavtal (och som har svensk verksamhet får man anta) hur kan de i så fall förklara att det tagit närmare 1,5 år för dem att agera?

Vidare undrar jag om de går ut med pressreleaser för varenda avyttring de gör och till vilket syfte?

Hade själv tjänstepension hos Folksam fram till nyligen, har nu bytt till Swedbank.

Håller med föregående talare, de borde övergett sitt innehav hos Tesla i samband med att strejken drog ut på tiden. Men gissar att de inte ville åka på Nvidia-typ kritik, så valde att avvakta.

Nu när det kommit än mer rapporter om dåliga arbetsförhållanden, att Tesla har en VD som stöttar extremistiska partier, försöker påverka politiska val, motarbetar och hotar Ukraina, lyfter armen på olämpliga sätt och som grädde på moset, senaste veckornas aktieras för Tesla. Så kanske tiden kändes bra nu.

Att inte äga aktier i ett företag som har en VD som motarbetar demokrati och använder sina företag som vapen, tycker jag borde vara ett lätt val för många aktörer med rötterna i Sverige.

Men som sagt, de borde tagit beslutet för länge sen.

10 gillningar

Tesla har väldigt lågt SG score i ESG. Och de flesta fonder på svenska fondmarknaden har ESG. Så varför är du förvånad?

1 gillning

Dessutom är Folksam en del av “Rörelsen” med kopplingar till LO och socialdemokratin, så tycker inte att det är ett dugg konstigt. Tvärtom är det väl bra med förvaltare som tar ställning (och gärna representerar fondägarna på stämmorna). Gillar man inte Rörelsens politiska inriktning placerar man förslagsvis pengarna någon annanstans, där t.ex. Investor och Cevian står för andra sätt att se på världen.

1 gillning

Det är väl bra att det finns fonder med politisk inriktning, för investerare som är intresserade av sådant. Själv håller jag mig till marknadsviktade indexfonder.

3 gillningar

Varför säljer man inte av direkt eller ens köper in sig, om man har problem med deras personalpolitik?
Det låter jättekonstigt i min värld.

Det var inget som nämndes när de sålde in förvaltningen av mina pensionspengar.

1 gillning

Ja, men även här, med Musks nasse-hälsning på näthinnan, så hade man väl alla möjligheter i världen att kliva av? Vad MER behöver man om man nu vill köra PK-argumenten?

1-Varför i hela världen kliver man av när aktien backat 40%?
Endera så tror man på aktien, då säljer man inte vid nedgång.

2-Eller så tror man helt enkelt inte på den och kliver av, men det gör man väl inte heller när den backat 40% och har goda utsikter för en rekyl uppåt?

3-Eller, så borde man ha klivit av för längesen, eller aldrig ens köpt in sig, om man nu vill användana argumentet som man gjort?

Det är väl enbart punkt 3 som är logisk här?

Är bra ekonomiskt att göra sig av med bolag som kraftigt underpresterar. Vet inte varför du känner att det är en usel idé. Snarare brukar det vara ett klassiskt nybörjarmisstag att sitta kvar på kraschade aktier i hopp om att de någon gång ska gå upp.

En stor del av Teslas övervärdering kommer från att aktien är övervärderad, ett tämligen labilt läge. Skulle inte säga att det finns något som riktigt garanterar att bolaget skulle stärkas av att byta ut ledningen, det ligger långt över övriga fordonsindustrin i värdering.

4 gillningar

Jag är förvånad att man överhuvudtaget har aktier i Tesla om man köper och säljer med det som argument. Tycker du inte det?

Om man nu inte tror på bolaget, borde man inte då ha sålt för längesen?

Eller finns det något argument för att behålla en ”övervärderad” aktie?

Tydligen har 16 olika större nordiska investerare försökt få Tesla att skaffa kollektivavtal sen 2023. Det framgick redan då att Folksam hade planer på att sälja av aktierna om Tesla inte gick med på deras önskemål.

De tröttnade troligen på att vänta och lär ändå ha tagit hem en bra vinst. Trots senaste veckornas nedgång.

Nu är frågan vad de 15 övriga gör!?

https://www.sverigesradio.se/artikel/16-stora-investerare-i-brev-till-tesla-teckna-kollektivavtal

1 gillning

Om jag tycker det är konstigt att en ESG-fond har köpt Tesla-aktier? Absolut inte. De har välditt väldigt bra E score i ESG.

Nej, Tesla stod för cirka 0.17% av Folksams förvaltade kapital. (Enligt chatgpt)

De köptes 2013, så lär vara ok avkastning.

3 gillningar

Jag är långt ifrån någon expert.
Jag har inte heller gjort någon analys av Tesla.
Jag vet såklart oxå att det är många duktiga börsmäklare som sett Tesla som övervärderat under flera års tid, vilket ju då gör att man borde ha sålt för längesen?

Sen tror jag att om bilarna fortsätter sälja hyfsat, samtidigt som roboten Optimus hinner lanseras och blir populär under slutet av 2025, så tror jag att aktien har god potential att komma tillbaka igen, kanske nå nya höjer oxå.

Sen det viktiga i kråksången, så är det oviktigt vad jag tycker om värderingen här, jag sitter inte och förvaltar större summor åt pensionsspararna…

1 gillning

De kanske köpte för cirka 40 miljoner. Inte helt otänkbart, vem kände till Tesla 2013?

1 gillning

Om man hade sålt tidigare så hade det varit logiskt.

Nu ser det bara märkligt ut.

Det kan ju såklart va så att Tesla kraschar härifrån och det visar sig att de sålde i helt rätt tid, det vet ju inte jag.

Men för mig så borde man isåfall ha värderingen på aktien och bolaget i fokus när man berättar varför man säljer, vilket man inte alls verkar ha haft.

1 gillning

Ja, många år består årets bästa aktier av en samling övervärderade bubblor. Så ingen säljsignal i sig att en aktie är i bubbla, dels vet du aldrig hur stor bubblan blir, dels finns det mycket pengar att tjäna på att delta i spelet.

Jag tänker att en börsmäklare har satt både köp och sälj-värden på respektive bolag, och köper när det är ”billigt/undervärderat” , för att sälja när det sen är övervärderat/dyrt.

Jag förstår inte att nån som är börsmäklare, och som har räknat på att en aktie kommer gå ner 50%, ändå väljer att sitta kvar i den posten?

Det finns säkert nån smartypants härinne som kan svara på det. :slight_smile: