Världens rikaste man köper Twitter. Elon Musk har precis gått från 10% ägande till att få sitt bud på 44 miljarder accepterat av de tidigare Twitter-ägarna.
Från twittertroll till ägare av hela Twitter.
Till att börja med: som investering tror jag att detta är en plusaffär för Musk. Twitter är uppenbarligen här för att stanna, och att ha ensamkontroll över plattformen kan på intet vis vara negativt, speciellt för en man som minst sagt gjort karriär på att vara influencer.
Frågan är dock vilka budskap som kommer premieras. Musk har generellt rationell värdegrund, men gör ofta vetenskapliga snedsteg och utspel som inte kan ses som annat än uppmärksamhetssökande.
Och inte minst, vad händer med Trump och gelikar? Jag hatar Trump, men kan inte se något argument för att fortsätta bannlysa honom om man anser sig vara för yttrandefrihet.
Och när någon säger emot kommer han svara “tekniskt sett var det inte jag som grundade Twitter men jag tog den till nya höjder och gjorde den till vad den är idag”
Det beror på om han köpte Twitter för att känna pengar eller för att det är coolt att äga Twitter. Jag tänker mig att Musk inte bryr sig så mycket om att öka sin förmögenhet som att göra coola grejer.
Rent psykoanalytiskt kan jag inte tänka mig att tjäna pengar är så viktigt för världens rikaste man. Då hade han sannolikt sålt Tesla. Jag tror allt handlar om vad som är häftigt, precis som samtliga Musk-investerigar. (Vakuum, mars, hyper, solar etc)
Däremot skulle jag satsa på att Musk lämnar plattformen mer lönsam än vad den är. Högre värderad. Yttrandefrihet är generellt vinstdrivande – corporativ ängslighet väldigt begränsande.
Det var inte förrän jag läste alla reaktioner på detta (och hela vändan med bud och liknande innan dess) som jag insåg hur många som verkar ogilla Musk rent moraliskt vilket är en stor gåta för mig.
Jag tycker han verkar ha extremt genuina avsikter i sin uttryckta önskan att vilja göra saker som ökar sannolikheten att mänskligheten lever vidare och det under trevliga förhållanden, detta exempelvis genom att komma bort från koldioxidutsläpp, att kolonisera andra planeter, att förhindra missriktad generell AI, et cetera. Och när han uttrycker detta så ser jag en genuin (visserligen autistisk) person.
Visst, jag tycker att han är helt ute och cyklar beträffande vissa saker, exempelvis hans inställning till att bota åldrandet där han menar att det är att föredra att människor dör för att lämna plats för nya generationer och därmed nya tankar/idéer, vilket jag menar är en enormt skadlig inställning. Men det innebär inte att jag tycker att han är en elak eller moraliskt förkastligt människa (i sådana fall skulle jag vara tvungen att döma ut i stort sett 99 % av hela mänskligheten).
Allt jag försöker att säga är att om Elon är en förkastlig människa så är i princip alla människor förkastliga.
Med det sagt så välkomnar jag detta köp då jag håller yttrandefriheten extremt högt och då inte bara som en laglig princip utan även som en värdering som jag önskar att så många som möjligt lever efter (det vill säga att man välkomnar att människor uttrycker sina åsikter oavsett vad dessa råkar vara).
Jag ogillar Musk lite grann på ett moraliskt plan, just för att jag tror inte att han är genuin. Han är på tok för smart för det.
Alltså denna bild av honom delar jag inte alls.
Det som han presenterar som sina ideer och beskriver som storartade lösningar på problem (gärna miljö/energi) är ibland helt fundamentalt fysikaliskt sämre lösningar än de som finns idag.
Hyperloop är varken nytt som idé (patent från 1800/tidigt 1900 tal). Heller inte energimässigt eller resursmässigt en effektiv lösning. Helt oberoende av tekniska begränsningar (går inte att göra bättre än alternativen med teknisk utveckling). Dessutom skulle det redan varit färdigbyggt och till en pris som inte var på långa vägar rimligt. Ändå fortsätter hypen kring honom.
Eller solcellstakpannorna, en produkt som redan fanns på marknaden och inte var effektiv nog för att vara ett bra alternativ till de vanligare stora panelerna.
O.s.v.
Samt hans nedlåtande/härskande sätt jag noterat några gånger mot de journalister och andra som ställt lite kritiska frågor. Istället skattar han dem rakt i ansiktet och låtsas som deras skepticism är helt obefogad, även när de varit befogat.
Han är en fantatisk säljare och kommunikatör med dålig kompentens kring teknik.
Bara så jag förstår dig rätt: Du menar att du misstänker att Elon Musk medvetet föreslår halvkassa idéer eller försöker att ta äran för bra sådana, då med något annat mål i åtanke än de han påstår (exempelvis att människan ska bli en multiplanetär art)? Ja, det vore naturligtvis en anledning att tycka att han var oskön. Men ja, det är inte så jag personligen uppfattar honom när jag ser honom tala. Han känns oerhört genuin i mina ögon.
Oavsett vad så känns antalet människor som kan bedöma huruvida hans idéer är bra eller dåliga extremt få, så anledningen till att du ogillar honom kan knappast vara speciellt vanlig.
Har du något konkret exempel (i filmform) när han gör detta som ligger nära till hands (jag menar alltså inte att jag begär att du ska sitta och leta om du inte har något direkt i åtanke)? Skulle vara intressant att se för jag kan inte dra mig till minnes någon gång jag sett ett exempel på när jag uppfattat att han varit nedlåtande mot någon (i textform känns det omöjligt att bedöma vad som är ironi).
Håller med utan invändningar. I många av satsningarna är Musk i absolut framkant med åratal försprång. Problemet är sektmentaliteten som göder framgången. Att jag råkar hålla med Musk om målen är inte tillräcklig för att jag ska svälja alla orealistiksa idéer han har.
Har ni sett Thunderf00t? Youtuber som sågar många Musk-projekt, på ett skoningslöst och obestridligt sätt.
Först när en nämner BYD som konkurrent. Utskrattad. Trots att Buffet då hade köpt på sig en andel i bolaget.
En journalist påpekar potentiella risker kring lokalmiljön vad gäller vatten. Blir utskrattad med fåniga kommentarer om öknar.
Har inte orkat söka nogrannt.
Jag är i princip helt övertygad om det. Problemet är att han kommer undan kritik när han inte levererat på de kraftigt överdriva påståenden han har gjort tidigare. Hyperloop är ett bra exempel, hans ursprungliga påståenden måste han vetat aldrig skulle gå att leverera på. Oavsett teknisk utveckling. Om han genuint trodde på det han sa är han både okunnig när det kommer till teknik och omgiven av lika stora ja sägare som godtycklig diktator har stoppat runt sig.
Det är bara PR och jakt på hype. Uppenbarligen fungerar det, vilket stör mig. Det leder sämre allokering av det kapital som behövs för att lösa klimatfrågan och andra problem.
Så kan det vara, vem vet (jag har ingen större koll själv). Dock vill jag bara poängtera att min fundering alltså var kring varför folk verkar hata Musk, inte om huruvida han är inkompetent eller inte eller blir hypad bortom vad han förtjänar (folk brukar sällan hata en annan människa för att den är en dålig ingenjör).
Börsen är på kort sikt en popularitetstävling och på lång sikt en våg. De senaste 10 åren är kort sikt i sammanhanget.
Det är han inte. Inte Tesla heller. Det är bara säljsnack, rent krasst. “AI” i en mer generell mening har man sysslat med i akademin i 30+ år. Bara det att implementationer i verkligheten inte är så intressanta där.
Vet inte var jag ska börja med honom. På många sätt skrämmer hans värderingar mig oerhört mycket. Men jag får erkänna att jag kan inte slå hål på hans beräkningar när det kommer till teknik/fysik.