När Elon Musk köpte Twitter valde flera stora företag att sluta annonsera på plattformen.
Musk anklagar nu företagen för att ägna sig åt en olaglig bojkott och har lämnat in en stämning mot bl.a. Lego, Nestlé, Pinterest, Colgate-Palmolive och Shell i domstol.
Musk påstår att företagens beslut att sluta annonsera på plattformen resulterat i flera miljarder dollar i förlorade annonsintäkter.
Kan Musk få rätt och vad innebär det för företagen som slutat annonsera på X?
Kan Musk stämma de som slutat köpa Tesla också?
Han stämmer samma företag som han sa “go fuck yourself” till… Det kan ju orimligen gå igenom. Han kräver skadestånd för att de inte vill annonsera på X. De ska alltså vara tvungna att annonsera på X? Det är ju helt bissart.
Det är så vrickat. Ska jag stämma Musk för att han inte annonserar på min blogg?
Men visst, Musk-fanbois lär väl hitta någon långsökt bortförklaring för detta på samma sätt som man bortförklarar hans stöd för Ryssland, hans heilande och allt annat han får för sig.
Tycker det är idiotiskt det Musk gör, men när jag tycker någon beter sig idiotiskt så tycker jag det är viktigt att förstå hur tankegångarna går, så här kommer ett försök att “steelmanna” Musk:
Musk anser att Garm (annonsföretagens förbund) -kollektivt- försökte få X att ändra sin content-moderation och vilka som skulle bannas på platformen enligt deras egna preferenser och om X inte gjorde som dom sa så skulla alla annonsörer bojkotta plattformen. Dvs, man försökte använda sin makt för tvinga sociala mediaplattformer att följa deras riktlinjer, vilket skulle kunna ses som olaglig marknadspåverkan, vilket är vad X hävdar i stämningen.
Det hela beror väl på vad deras avtal med Twitter säger. Om de slutade betala för annonsering som de redan hade avtalat om så kan de behöva ersätta Twitter för skadan som deras beteende har orsakat.
Musk har ju stämt bolag om de gett Tesla dåliga recensioner med liknande argument.
Musk startade ett AI-bolag och strax därefter så stämde han konkurrenten.
Min personliga åsikt är att Musk använder domstolar och stämningar så mycket det går då det kostar energi och pengar för konkurrenterna. Exempelvis tror jag att det är många bolag som inte vågar göra en ärlig recension av Teslor då det kan medföra att de blir stämda. På sånt sätt har redan Musk vunnit genom sina stämningar.
I det här fallet var det alltså GARM som samlat ett gäng företag för att pressa plattformar att sprida vissa och hindra andra åsikter? Det låter ju helt sjukt.
Vad är det som är så bra med att en grupp företag detaljstyr innehåll på olika mediekanaler?
Javisst, men var kan man läsa om avtalen mellan de här bolagen och Twitter, eller stämningen mellan Twitter och bolagen?
Är det dokumenterat någonstans i tråden som jag har missat?