Såg på spotify att P3-dokumentär har släppt ett nytt avsnitt som handlar om Allra-härvan. Enligt avsnittets informationstext så står det att även Småspararguiden intervjuas.
Kanske kan vara intressant. Jag ska i alla fall lyssna nu tänkte jag 
Såg på spotify att P3-dokumentär har släppt ett nytt avsnitt som handlar om Allra-härvan. Enligt avsnittets informationstext så står det att även Småspararguiden intervjuas.
Kanske kan vara intressant. Jag ska i alla fall lyssna nu tänkte jag 
Har du länk till bägge avsnitten? Gjort ett halvhjärtat försök att leta efter det första någon gång utan lycka.
Enklast är att lyssna i en podspelare eller spotify, annars finns det i SR appen om man söker P3 Dokumentär eller här:
Tror bara att det finns detta avsnitt (inte “nytt avsnitt om Allra” utan “nytt avsnitt, om Allra”), det täcker hela händelseförloppet i alla fall.
Ska lyssna imorgon 
Hej! Jag skrev kanske lite otydligt men det finns alltså bara ett avsnitt som handlar om Allra. Det avsnittet är nytt och släpptes idag. 
Jaha, undrar varför jag fick för mig att det fanns ett för flera månader sedan då… Jaja, tack!
Ganska skrämmande vad tjatande telefonförsäljare kan få naiva, ej pålästa människor att gå med på. 
Tyvärr så tycker jag att den generella allmänbildningen kring privatekonomi, värdepapper och pensionssystemet är katastrofalt dålig.
Tack för tips! Ska lyssna på den efter jag lyssnat klart på ”Rich dad poor dad” på Spotify.

Tack för tipset! Hade visst noll koll på detta! Får viss förståelse för de personer som känner skepticism när jag föreslår Lysa som sparande även fast det är en helt annan grej för oss insatta.
Håller med. Majoriteten av de jag pratar med har aldrig hört talas om Lysa och när man förklarar hur den funkar blir de extremt skeptiska. Alla litar mer till 100% på sin bankman och fondförslag de fick från denne för 10 år sedan.
Opti har de hört talas om men det beror nog mer på att Opti marknadsför sig mycket med reklam på tv just nu.
Skulle säga att de flesta är alldeles för banklojala mot sin storbank och allt annat är bluff och båg.
Personligen så är jag också skeptisk till både Lysa och Opti. Beror mycket på om man litar på 2-3 okända bankmän/entrepenörer. För mig är risken för stor att man i småbolag vill sno lite från syltburken på samma sätt som Allra eller Falcon funds. Säger inte att det kommer ske utan bara att risken finns och jag vill kunna sova gott om natten.
Därför sätter jag in mina pengar i storbankernas indexfonder där det finns ordentliga kontrollmekanismer.
De fåtal jag pratar med stannar kvar i sin bank men går över till indexfonder och för mig är det en bra nog lösning
.
Ps, riktigt bra dokumentär även om man hört det mesta.
Jag startade en tråd om en ny podd som berör allrahärvan men det var tydligen inte okej trots att den har en helt ny tagning på händelseförloppet.
Tydligen så konspirerade aktivisten Patrick Siegebahn och några andra för att få bort Allra från PPM.
Den släpps vid en lämplig tidpunkt med tanke på att småspararguiden nyligen fälldes i tingsrätten.
Jag lyssnar med nyfikenhet. Programledaren låter som att han utför ett beställningsjobb… nåja, vi får se.
tillägg: “Bromance” och “brokig bakgrund” följt av ett av skälen: “spinninginstruktör på Friskis och Svettis” förstärker min känsla. Dramatiserad dialog som låter som hämtat från ett Tintinband hjälper inte. Men, jag fortsätter på del 2…
Det är underhållande lyssning, mest för att det är så clownigt producerat. Jag lägger ingen värdering i målet här, bara det otroligt konspiratoriska upplägget i “reportaget”.
Tillägg efter snart fem delar: Hög Aftonbladet-faktor på denna dokumentär. Enjoy!
Gammal tråd, men nu relevant när man läser senaste artikeln från Allra-granskarnas blogg så verkar det som om det finns en mycket större liknande problem med kommuner som köpt liknande produkter som Allra förmedlade.
Man blir ju mörkrädd på riktigt. Jag hoppas att det finns möjlighet att gå vidare med den granskningen så att de kan fortsätta att städa upp i finansträsket.
Hade varit intressant att veta hur det gick sen för allragänget.
Ta din blodtrycksmedicin, ladda upp med whisky, ta fram bettskenan:
Löjligt låga straff. Dessutom har de säkert ett gäng bitcoins nedgrävda någonstans… Brott lönar sig ![]()
Allihop är väl i princip Fire nu, med tanke på hur många miljoner de stal och gömde undan. Äckligt.
Fat Fire, eller mera Sjuklig Obese Fire gissar jag på ![]()