Har gjort bort mig, handla mellan egna konton. Sitter jag i skiten?

Råkade av misstag göra en transaktion mellan två konton som jag har. Beloppet var på cirka 800 kr och endast en transaktion.

Hade ställt ut en säljorder på avanza och köpte från nordnet, missade att jag inte tog bort säljordern

Är så jävla orolig nu att jag ska få skit för detta. Vad tror ni är det kört? Ska jag anmäla mig själv eller hur gör man?

1 gillning

Lawyer up!

Nej men jag undrar , det kan väl inte vara förbjudet att göra så? Det är ju dina egna konton. Eller ?

Jo tyvärr verkar det så. Men om de är en transaktion med lågt belopp kanske de är lugnt??

Är det tillåtet att handla med sig själv?

Nej, handel med sig själv eller närstående är förbjudet. Det är inte tillåtet att matcha köp- och säljorder i ett värdepapper via börser och handelsplattsformar så att avslut sker mellan privata konton, företagskonton, investeringssparkonton eller kapitalförsäkringar som samma person eller närstående disponerar över.

Vid transaktioner mellan ett värdepapperskonto eller en aktiedepå och en kapitalförsäkring, gäller detta trots att försäkringsbolaget är den formella ägaren av kapitalförsäkringen. Då sådana transaktioner omfattas av handelsskyldigheten enligt artikel 23 och 28 i Mifir och ska transaktionsrapporteras enligt Mifir artikel 20−21 kan de sända vilseledande signaler till marknaden i fråga om tillgång och efterfrågan på de aktuella finansiella instrumenten. Sådana transaktioner kan därför utgöra en överträdelse av reglerna om marknadsmanipulation i Mar vilket innebär att kunden kan drabbas av sanktioner.

Se vidare: Värdepapper Mifid/Mifir - Reglerna i korthet - Handelsskyldighet

Kan även små volymer köp av aktier vara marknadsmissbruk (enpetare)?

I bolag som har en aktie med låg omsättning och få avslutade, dagliga affärer har priset på varje enskild aktie en större påverkan på prisbilden än i de fall aktien har en hög omsättning och många dagliga affärer. Genom att vid ett eller flera återkommande tillfällen handla med små volymer i aktien (enpetare) kan priset vilseleda andra aktörer och ge intrycket av en högre värdering av aktien. Resultatet blir att aktiekursen successivt stiger. Vanligtvis är syftet med dessa transaktioner att öka värdet på sin befintliga position i aktien.

Exempel på transaktioner som har givit falska eller vilseledande signaler om tillgång, efterfrågan och pris finns beskrivna i våra sanktionsförelägganden mot marknadsmissbruk.

Skulle föreslå att göra en anmälan att du gjort det av misstag, så har du ryggen fri sen att kunna hävda att du iaf inte hade uppsåt till marknadsmanipulation.

6 gillningar

Inte risk att jag väcker en björn som sover då?

Jag menar att det är en transaktion med ett väldigt lågt belopp, att jag förvärrar situationen genom att de granskar då?

Tror inte de köper några bortförklaringar?

Jag fattar noll

2 gillningar

Jag sitter i närheten av ett gäng som sysslar med den här typen av fall.

Kommer inte ge något råd till dig. Men det händer förvånansvärt ofta och av vad jag har hört mig till när de diskuterar fall så spelar det en avgörande roll hur mycket individen kan dra nytta av situationen och dennes uppsåt.

Jag vet inte hur stor risken är att de ens skulle upptäcka dig med tanke på beloppet osv. Men de sparar data i åratal.

Slutligen, de kommer ju inte hitta någon större sammansvärjning med marknadsmanipulation utan en småsparare som råkat skicka 800 kronor mellan sina konton. Intentionen med lagen (vilket har betydelse) är att förhindra marknadsmanipulation.
Om du rapporterar det själv får du kanske ett mail tillbaka där de fått någon compliance / anti-money laundering person att skriva ett strängt mail. Om du inte sedan hittar på flertalet ytterligare hyss de närmaste åren så är det väl lugnt.

Viktigt att veta är att bankerna är så petnoga med småsaker för att de ska ha ryggen fria när Finansinspektionen kommer och kollar om de jobbar aktivt med marknadsmanipulation.
Men det handlar om siffror. Exempelvis, si och så många har råkat köpa av sig själva men inte tjänat något på det och så många av fallen skickade vi varningar på.

Det är min erfarenhet i alla fall. Men kommer inte ge något konktret råd hur du ska göra för din egen sinnesfrids skull.

2 gillningar

Tror det är bättre att vara transparent än att låtsas som det regnar, men har ingen praktisk erfarenhet hur fi jobbar, så är enbart spelulation.

2 gillningar

Skicka pengar mellan sina konton kan väl för bövelen inte vara olagligt?

Är det att ts sålt aktier och sen köpt dem själv på en annan bank, som är det olagliga?

Han har ju i så fall inte tjänat en krona på det. Helt orimligt i mitt huvud att han ska få skit för det…

Jag kan ge ett par tusen exempel på brott som är värre än så :joy:

1 gillning

TS har handlat aktier med sig själv, och det är inte tillåtet, se mitt första inlägg.

6 gillningar

Det handlar inte om att föra över pengar mellan konton trots att det står så, det handlar om att köpa/sälja av sig själv. Det är inte tillåtet då det anses vara marknadsmanipulation, man skapar högre omsättning av en aktie.

Ärligt talat dock, utan att veta mer så: glöm och gå vidare. Gör inte om det så är det inte ett mönster, och beloppet är litet. Om det mot förmodan skulle bli en grej så är det lätt att motivera att det var ett misstag. Du kan knappast påverkat marknaden i din favör mer än ytterst marginellt.

4 gillningar

Kan någon förklara detta? Jag vill ogärna göra detta felet själv men jag fattar inte alls vad som har hänt?
Hur vet man att man köper sina egna aktier på en annan bank?
Står det någonstans i själva köpet när man gör det?
Eller vad är det som händer här?

1 gillning

Du får inte lägga en säljorder på aktie A på 20 kr/aktie på en bank samtidigt som du lägger en köporder på aktie A på en annan bank på 20 kr/aktie eftersom det kommer registreras som att aktien nu är värd 20 kr/aktie men du har ju skapat ett falskt utbud och en falsk efterfrågan.

Ett extremfall som illustrerar problemet:
Aktie A står i 10 kr/aktie
Nu lägger du ordrar enligt ovan
Vips! Nu kan alla se att aktien har ökat med 100% i värde. Den senaste kursen är nu 20 kr/aktie jämfört med tidigare kurs 10 kr/aktie vilket är en ökning med 100%.

7 gillningar

Tack för förklaringen :pray:

Men herregud… Ja, glöm och gå vidare.

Jag tror sånt sker hela tiden. Säg att jag säljer en aktie på Avanza. Dagen efter ångrar jag mig och går in på mitt andra konto på Nordnet och köper aktien igen, för där hade jag lite pengar över. Eller varför inte, sälja på Avanza och sen köpa den igen för annat pris. Också olagligt?

Det sker väl hela tiden. Haha, jag köper och säljer fonder varje vecka också. Är det också olagligt?

2 gillningar

Hur vet man att man köper samma säljorder?

Sorry, för dumma frågor. Men detta är nytt för mig. Kanske för att jag endast handlar med fonder…

1 gillning

Edit: förlåt bara ett skämt! Om du verkligen är nojig så hade jag gjort som @Alec föreslog och berättat om ditt ärliga misstag. Du skriver att du inte vill väcka den björn som sover men risken då är väl att du kommer gå och nojja över det här jättelänge?

2 gillningar

Aktier som handlas på dom mindre listorna (tex first north, spotlight) är det ofta väldigt låg omsättning på, samt tidvis stora spreadar (skillnad i pris mellan köp och sälj ordrar). Då är det väldigt enkelt att handla aktier med sig själv för att skapa en falsk omsättning i aktien och driva marknadspriset i den riktning man önskar, för att sedan köpa eller sälja av/till någon annan när man fått priset dit man vill.

5 gillningar

Beror väl(?) lite på omsättningen också. Är det ett litet bolag är det ju mer känsligt.

Om gärningen är ringa döms det inte till ansvar.

Om du lägger en säljorder dag 1, och någon annan köper den, då kan du ju inte köpa samma aktier av dig själv dag 2.

Det här handlar väl om att du har en säljorder ute, ingen köper av dig. Då går du in på bank 2 och lägger en köporder på samma aktie. Nu finns det risk att du handlat med dig själv.

4 gillningar