Tack för förklaringen. Jag förstår nu.
Måste det inte vara ett uppsåtsbrott? Alltså att ditt uppsåt är marknadsmanipulation för att dömas för brott? Böterna är väl runt 15 000 kr för detta om de skulle bevisa att du med uppsåt gjort detta.
Jag själv hade antingen skrivit och förklarat mitt misstag, då bevisar du att det INTE är ett uppsåt med marknadsmanipulation eller helt enkelt tittat bort och låtsas som ingenting. Påverkades kursen något alls eller köpte och sålde du för liknande pris som aktien hade sen tidigare?
Köpte du verkligen av dig själv? Hur låg omsättning är det på aktien?
Om man lägger en säljorder hos ena mäklaren och sedan efter att ordern gått igenom köper samma aktie hos andra mäklaren så är det helt chill. Robotar köper och säljer samma aktie med någon sekunds mellanrum (om ens det) hela dagarna.
Påminner mig om när Youtubern Max Fosh skapade ett bolag med 10 miljarder aktier och sedan hittade någon på stan villig att betala £50 för en. Vips världens högst värderade bolag och världens rikaste man.
Varför la du en säljorder samtidigt som du la en köporder, på två olika konton dessutom? Låter svårt att definera som ett misstag.
Skulle göra precis tvärt om. Sannolikheten att de upptäcker det är lägre än att de gör något om man erkänner. Ryggen blir ju inte fri bara för man säger förlåt eller rent av misslyckades med sin manipulation och använder “oj det var inte meningen” som en väg ut.
Ska nog mycket till för att 800 spänn ska bli ett problem i detta sammanhang oavsett hur man väljer att göra.
Ja exakt. Svårt att se att de tycker de är lugnt för att man hör av sig.
Jävla ångest skit. Är en skit summa förhoppningsvis reagerar de inte?
Köpt på 0,6 och sålt på 0,59 i teckningsrätter…
Var det marknadsorder? Eller dubbla högsta nuvarande pris? Borde också ha viss betydelse.
Marknadsorder , en vanlig order från konto…
Så det blir ju inte prismanipulation isåfall. Bara att du ökar omsättningen, och det kan ju knappast vara något gigantisk skillnad. Borde väl vara lugnt då?
Det som har hänt är:
Köpt teckningsrätter 1350 stycken för 0,6 kr. Summa 810 kr på nordnet
Därefter har jag ångrat mig då jag inte ville ha dem i den depån och blanda in med mina seriösa innehav. Har då skapat en säljorder på nordnet på 1350 stycken för 0,59 kr
Sen har jag loggat in på avanza och skulle lägga in köporder på 0,4 men råkade få ivägen den direkt mot min order på 0,59 kr
Ångesten är hög nu, så onödiga problem
Hoppas på att summan är så låg att de inte bryr sig. Dock stod orden för typ 10 procent av omsättningen den dagen…
Vill passa på att varna er andra så ni inte begår samma misstag.
Finns ju bra tips från Avanza att tänka på. Kanske framför allt om man handlar i aktier med låg omsättning. Vad är marknadsmanipulation och insiderhandel? | Avanza
Det här sker ofta bland proffisionella trading firmor, speciellt när tradingbotar är inblandade. Det dom gör då är att anmäla det till handelsplatsen. Sker det inte medvetet och utan någon vinning o inte upprepas brukar det vara lugnt. Jag tror dom rullar tillbaka traden. Det är en väldigt lätt grej att hitta för börsens övervakningsavdelning eller för FI, köpare=säljare, då vi i sverige är registrerade med personnummer hos alla banker. Jag tror dom kommer skita totalt i det då du inte gjort någon ekonomisk vinning, det skett en gång och du har inte upprept beteendet. Men sover du dåligt då kan du anmäla det, jag har svårt att se att det skulle sluta i några böter.
Frågan är om det minskar risken eller ökar den om jag anmäler mig själv?
Eller om man rationellt inte gör något och om de kontaktar förklara att de slant i handen vid order läggning?
Två frågor i all ödmjuk framåtlutenhet:
- Du menar verkligen 800 kronor (åtta hundra kronor)? Inte 800 tkr?
- Hur stor är omsättningen på det aktuella instrumentet en normal dag?
Du kan ju roa dig med att räkna ut ungefär vilken kurspåverkan ditt misstag haft och, kanske mest relevant, hur mycket denna eventuella kurspåverkan kom dig till gagn,
Själv hade jag oroat mig mer för att bilen inte tvättats på ett par veckor, men vi är alla olika.
Jag har aldrig läst om någon som anmält sitt misstag och åkt dit.
Däremot läser man någon gång då och då om att de ger sig på småsparare som gjort fel. Det verkar inte vara så att de “kontaktar” den som gjort fel och ger personen en möjlighet att radera bevis och hitta på en ursäkt, utan det verkar snarast bli gryningsräd med beslag av it-utrustning, dagslånga förhör, topsning och hela skiten.
Som @OptimeraMera skriver övervakas börshandeln, och jag förmodar att du i någon mening redan är upptäckt. Det är mer en fråga om de kommer bry sig i just ditt fall.
Om jag vore i din sits skulle det nog väga över mot att kontakta banken och berätta vad som hänt, baserat på de anekdoter som jag snubblat över i media.
Min gissning är att det minskar risken för påföljd.
Det är ju helt idiotiskt att själv inleda en process av det här. I vissa fall är tjänstemän skyldiga att agera på vissa saker precis som en polis är skyldig att agera på brott osv. Drar man igång något själv har dom ju inget annat val än att starta upp hela proceduren.
Kolla på fotboll i stället - eller vad som helst - det är så mycket bra på teve.
Ja 800 kr var ordern värd
Det är teckningsrätter i ett micro bolag så den dagen var handeln cirka 10 tkr
Igår var det ingen handel alls i värdepappret. Så allt från 0 kr till 30 tkr per dag kanske
Ok. Trots väldigt låg likviditet i det där pappret så tror jag det blir svårt att leda i bevis att ditt förmodade misstag haft någon egentlig kurspåverkan. Tror du kan sova lugnt.
Ja borde vara så. Tack för vänliga kommentarer