Om du inte köper börshandlande fonder (ETF:er) så utgår inget courtage. Utöver detta så är 39 SEK väldigt mycket och du bör se över att byta, givet att din månatliga insättning är så låg i förhållande.
Hej, förlåt jag skrev fel. Jag har “mini” på nordnet så det är 9kronor / 0.25%.
Alltså planen har ju varit att ombalansera varje månad men jag inser ju att det kan kosta. Menar att köpa 1 st aktie för säg 100kronor känns ju onödigt om courtagen ska äta upp 9%. Köper jag 5 olika aktier för säg 500 så är det ju 45 kronor.
Därav undrar jag hur jag går tillväga för att undvika så mycket courtage som möjligt?
Ska jag lägga allt i en fond och omfördela 1 gång om året eller hur gör folk?
För att svara på frågan, jag köper aktier först när jag har en större klumpsumma att köpa för.
Antingen från kontanter, försäljning av någon annan aktie eller så tar jag från fonder.
Om du vill ha 5 aktier/ETF’er i din portfölj totalt så köp inte alla 5 varje månad. Köp aktie X en månad och aktie Y en annan månad. Över tid jämnar det ut sig.
Jag har exempelvis som policy att aldrig sälja innehav i barnportföljen. Blir ett visst innehav överviktat får man bara sluta köpa nya där och istället köpa andra innehav.
Det är ju lite min plan också. Därför funderar jag på att göra som du. Skippa att köpa just den som ligger över.
Har jag 1 krona per order(norden) som det verkar nu så kvittar det. Då kan jag fortsätta vikta om varje månad ist för lägga allt i en korg och vikta om 1 gång om året
Ouch.
Nu är inte min tyska särskilt bra, men betyder Min. Entgelt att minimicourtaget är 9,90€?
Och isåfall, betyder Max. Entgelt att max courtage är 59,90€? Det är ju isåfall ganska bra om man lägger större ordrar (relativt 4,90€ + 0,25% sett då).
Men inte direkt småspararvänligt kanske…
Ja, det skulle inte skada med lite nya aktörer som skapar konkurrens här med…
Typ Nordnet och storbankerna som finns. För småköp är t.ex. Nordea mer fördelaktigt än Nordnet, inget minimicourtage, 1%.
Bra fråga. Ögnade igenom terms & conditions och såg inget max belopp man får köpa för. Men finns nog någon klausul där de godtyckligt får bestämma om du utnyttjar systemet och kan ta ut extra betalt om man börjar handla för 25.000+ per order.
Tja läxan efter årtionden av att investera för min del var varit att inte göra just det. Man blir gambler och börjar tro på sin förmåga att slå marknaden. Man börjar titta på grafer som om man var ett orakel som tittade djupt in i en spåkulan för att ta smarta ekonomiska beslut. Bara syftet att köpa enskilda aktier skriker ju att man har har en härlig över tro på sig själv vs resten av alla miljoner till miljarden investerare i att kunna spå framtiden. Dom professionella investerarna och AI robotarna bokstavligt talat älskar att det finns så många dom kan hamstra pengar ifrån.
Det fina med rikatillsammans är att du kan läsa på och få rätt från början istället för att kasta bort pengar som annars skulle växt sig stora i onödan. Jan har rätt i att investeringar skall vara lika tråkigt som mellanmjölk. Ett steg ännu bättre än fonder skulle jag säga är att lägga pengarna på Lysa, för då kan du inte ens påverka vilken fond du köper. Då är vi på effektiva tråk mellanmjölk nivån. Över åren lär sig dom flesta av oss att vår interaktion med marknaden är den största fienden. Sälja knappen ligger närmast när vi mår som sämst och sett stora pengar gå upp i rök. Det bästa är då att ta bort möjligheten till att försöka kunna agera smart som nästan alltid blir dumt.
Ditt mål bör inte vara att lära dig om aktier, för det ger noll och nada. Jag har en master i business administration och den största insikten var meningslösheten i att försöka slå marknaden och hur ännu mer meningslöst det är att spendera tid varje dag på att försöka köpa och sälja aktier. Inte ens proffsen som jobbar typ dygnet runt, är matematiska geni, har all statistik live framför sig, lyckas ju med det så hur skulle jag?
Nej koppla bort det där. Slow, simple, boring - så kan du lägga tiden på något som faktiskt har en return of investment. Jobba mer, byta karriär… Eller bara njut av att du har mer fritid och mindre aktie ångest. You pick.
Med all respekt. Absolut jag håller med. Nu sitter inte jag och köper massa förhoppningsbolag. Utan jag har investerat cirka 18-20% av totalen i t.ex mitt jobbs företag och andra bolag likt investor. Där chansen att dom går i konkurs eller åt helvete är i princip = 0.