Vid köp av fonder finns det en bryttid / stopptid som anger när man måste ha lagt sin order för att få den dagens NAV. Dock garanterar inte mäklarna att du får den dagen utan man kan även få dagen efter. Väldigt sällan att man får 2 dagar efter av vad jag kunnat se.
Om man får igenom köpet dagen efter man själv ville ha köpet genomfört kan det medföra att NAV går upp eller ner jämfört med orderdagen. Så man kan vinna eller förlora på det och det går inte att veta i förväg.
Detta irriterar mig. Rejält.
La till exempel en order på en Sverigefond med 0,2% i avgift den 12:e men köpet genomfördes inte då utan jag fick NAV för den 13:e. Men vad gör det kan någon fråga … jo, NAV gick upp med 2,45% den 13:e. Det är alltså 12,5 ggr årsavgiften. Att diskutera om en fond kostar 0,2% eller 0,3% känns helt irrelevant vid en sådan tidpunkt.
Jag är självklart medveten om att det kunde gått åt andra hållet. Och att om jag gör många köp så jämnar det kanske ut sig i längden. Men helt ärligt, jag bryr mig inte. Har man bryttider så får man se till att genomföra köpen enligt “reglerna”. Dessutom så månadssparar jag inte. Jag köper för större belopp när jag “känner” för det och speciellt om jag ser index gå ner under en fm och jag tänkt köpa i dagarna så slår jag till.
Ovan fall gäller Nordnet och jag har hört med fondbolaget och de bekräftar att det är Nordnet som är sena med att skicka in ordrarna i tid. Så jag är lite sur på Nordnet.
Funderar på att byta till Avanza då de verkar vara bättra på att ha rätt affärsdag.
/EndRant
Vad har ni för erfarenheter?