"Fel" affärsdag vid fondköp kan kosta massor

Vid köp av fonder finns det en bryttid / stopptid som anger när man måste ha lagt sin order för att få den dagens NAV. Dock garanterar inte mäklarna att du får den dagen utan man kan även få dagen efter. Väldigt sällan att man får 2 dagar efter av vad jag kunnat se.

Om man får igenom köpet dagen efter man själv ville ha köpet genomfört kan det medföra att NAV går upp eller ner jämfört med orderdagen. Så man kan vinna eller förlora på det och det går inte att veta i förväg.

Detta irriterar mig. Rejält.
La till exempel en order på en Sverigefond med 0,2% i avgift den 12:e men köpet genomfördes inte då utan jag fick NAV för den 13:e. Men vad gör det kan någon fråga … jo, NAV gick upp med 2,45% den 13:e. Det är alltså 12,5 ggr årsavgiften. Att diskutera om en fond kostar 0,2% eller 0,3% känns helt irrelevant vid en sådan tidpunkt.

Jag är självklart medveten om att det kunde gått åt andra hållet. Och att om jag gör många köp så jämnar det kanske ut sig i längden. Men helt ärligt, jag bryr mig inte. Har man bryttider så får man se till att genomföra köpen enligt “reglerna”. Dessutom så månadssparar jag inte. Jag köper för större belopp när jag “känner” för det och speciellt om jag ser index gå ner under en fm och jag tänkt köpa i dagarna så slår jag till.

Ovan fall gäller Nordnet och jag har hört med fondbolaget och de bekräftar att det är Nordnet som är sena med att skicka in ordrarna i tid. Så jag är lite sur på Nordnet.

Funderar på att byta till Avanza då de verkar vara bättra på att ha rätt affärsdag.

/EndRant

Vad har ni för erfarenheter?

8 gillningar

Jag tror det jämnar ut sig i det långa loppet men om det är viktigt för dig att tajma detta så är väl ETF:er mer lämpade än fonder.

Jag tänker tvärtom att jag vill flytta över en mindre del av mitt kapital från Avanza och dumpa Avanza helt till förmån för Nordnet där jag redan har majoriteten av mitt privata kapital. Anledningen här är att Avanza är extremt långsamma vid sälj. Jag tappar oftast 1-3 börsdagar mer vid samma affärer på Avanza än Nordnet, innan likviden finns på kontot, vid handel med samma fonder parallellt. För mig väger det upp att Nordnet ev. är någon dag långsammare än Avanza vid köp. Oftast är inte Nordnet långsammare dock utan det är mer att köpet inte syns på depån förrän någon dag senare jämfört med Avanza.

En annan störande sak med Avanza är att även om en transaktion går klart samma dag som på Nordnet så ser man oftast inte detta förrän på kvällen, EFTER brytpunkten, dvs man tappar en extra dag på köp vid byten, detta väger nog upp att Avanza kanske är snabbare givet att man får in beställningen innan brytpunkten. Nordnets transaktioner går oftare klart på morgon/förmiddag så att man hinner lägga in en beställning innan brytpunkten.

Man kan förstås kontra en hel av detta via användning av kredit men skillanderna är ändå rätt störande när man ser dem så ofta som jag gör, det är systematiska skillnader och för mig överväger det till Nordnets fördel.

2 gillningar

För min del är det mer köp än “köp och sedan sälj efter x dagar/veckor” för tillfället. Jag fyller på befintliga fonder.
Jag mäktar inte med att köra momentum eller någon annan strategi.

Dock flyttade jag fonder jag hade på Nordea (till Nordnet) pga av att de var långsamma både vid sälj och köp.
Fick inte rätt affärsdag och jag kunde inte byta till nya fonder då pengarna inte ville dyka upp tillräckligt snabbt och jag fick inte använda funktionen “byta” fonder så att jag fick samma affärsdag för sälj och köp.
De har just det alternativet men jag fick inte nyttja för just mina fonder som inte var Nordeas egna är min gissning.

Får kanske ta en extra fundering kring hur jag ska göra.
ETF känns som vettigare beslut istället för att bli irriterad vid vanliga fondköp.

Är det verkligen så att det sker sälj och köp samma dag på Nordea? I de flesta fall är det inte så vid “byt” i privata sparandet, det är i själva verket en hel dagar utanför börsen. I tjänstepensionen kan det dock vara så delvis och på PPM är det så garanterat. I privata sparandet använder jag aldrig “byt” då jag gör separat utvärdering för sälj resp. köp för att få färskast möjliga data vid resp. beslut.

Det kanske är så att det du säger gäller bara för Nordeas fonder men inga fonder från Nordea har någonsin intresserat mig (kanske med något undantag för många år sedan).

Kan inte svära på det. Men fick upp det som ett alternativ istället för sälj. Kommer inte ihåg vilken fond det var. Ledsen. Kanske går att fråga deras support. Kan göra det nästa gång jag har ärende hos dem (om jag inte glömmer).
Men jag blev sur då jag inte kunde byta alla fonder jag hade utan endast vissa så jag bara sålde det mesta och flyttade till Nordnet.
Har kvar fonder där, utanför ISK, som jag inte vill realisera vinsterna på just nu.

Detta var väl en av anledningarna till att ETF:er skapades :slight_smile:

1 gillning

:joy:
Klaga du. Min tyska fondrobot, som innehåller ETFer, tar 5-7 dagar på sig från order till slut, speciellt vid försäljning.

Mycket kan hända. Jag frågade hur de kan garantera att man inte råkar sälja i en flashkrash. De kan inte garantera det. :joy:.

Köper inte mer hos dom, utan speglar deras portofolio själv i egen depo och kommer att flytta över bitvis för att minska risken för överraskningar.

2 gillningar

Lär ju aldrig bli bättre om vi inte klagar.

I mitt fall ovan handlar det om att fondbolaget utför ordern om de får den i tid, vilket de inte får. Så det är Nordnet som som är slöa och inte gör det lilla de ska göra. Hur jobbigt är det att skicka iväg en order liksom? :upside_down_face:

1 gillning

Är det hemligt berätta vilken fond du pratar om på Nordnet ? :thinking:. Vilken tid skapade du ordern?

Det är inte hemligt, men det är ju inte fonden i sig eller fondbolaget som gör fel utan Nordnet. Så problemet gäller alla fonder hos Nordnet.
Just denna fond (en Sverige Indexfond med 0,2 i avgift) gick upp med 2,45%.
Det var många fonder som gick upp en massa den dagen så det hade likväl kunnat vara en annan fond jag beskrev.

La ordern 10:30 och bryttid är kl. 13

Jag får både sälj/köp samma dag när jag köper/säljer LF Global indexnära hos Nordnet. Men jag tror på dig att det kan bli trögt.

Har du flera personligheter Jacke, eller trollar du oss?

Det är bara vid onödiga byte av global indexfonder :wink::grin:.

Jag ser bryttiden som bara en indikation på att “om vi inte fått ordern innan den här tiden kommer vi inte ens titta på den förrän imorgon”, och det ingår väl i “reglerna” för fonder.
Lite som när man beställer något från ett företag och de lovar att ordern kommer behandlas inom 1-2 dagar, det stämmer ju ofta, men sen kan det ju vara så att posten får paketet först på 3 dagen.

De fondköp- och sälj på Avanza som jag följt upp, en handfull, har alla följt förväntningarna enl Avanzas beskrivningar. De fonder som innehåller utländska värdepapper fick nav efter stängning av relevant utländsk börs.

Jag har haft kommunikation med Avanza support, som är snabb, på detta tema. Har delat den i nån annan tråd här, minns inte vilken. Sök bland mina inlägg.

3 gillningar

Har samma erfarenhet på nordnet (enbart köp, har aldrig sålt :slight_smile: )

1 gillning

Nordnet visar väl inte ens handelstider? Jag hittar bara “handlas dagligen”.
Men när jag via Avanza hittat att en fond handlas t.ex. 13:00, och jag lagt en köporder 12:00 på Nordnet, så har den nästan aldrig köpts till mig den dagen :thinking: Nu kör jag Lysa och bryr mig inte så mycket, och även om jag haft Nordnet hade jag inte försökt tajma marknaden med fondköp. Men jag har många erfarenheter att Nordnet är långsamma på att handla fonder :-1:

Nordnet tänker långsiktigt :joy::rofl:. Lugnt och fint ingen brådska. :joy::rofl:. Det är också störande lite när man gör fondbyte på Nordnet då Avanza visar tydligt när en fond är såld då ser du köp order direkt. Det går även tabort den köporder om man ångrat sig. :grin:. Men Nordnet måste bli allt klart och det taralltid en dag extra innan man ser att fonden är köpt. Det ser ut som det är mer manuellt skötande på Nordnet :thinking::wink:

Under fliken Detaljer har de “Stopptid”.

Förut hade de, men jag kan inte hitta heller nu när jag tittar…