Kåseri: Plötsligt går det minsann fort på Avanza. Glitch? ;)

Ibland blir jag faktiskt lite förvånad. Det är nästan så att jag blir lite konspiratorisk. Dagens kåseri från mig, med inslag av konspiration och kanske t.o.m. en glitch i systemet? Termen vinnande strategi och guldläge räcker liksom inte till. Som referens så skrevs detta inlägg 2022-01-24 18:00-ish.

Here we go:

Ni vet det här som alltid händer när man (främst av ren tur/otur och definitivt inte av skicklighet) råkar lägga en fondorder, exempelvis men ej begränsat till, på Avanza. Och så händer det! 1-2 dagar efter du lagt din fondorder så kommer årets bästa börsdag och allt bara rusar. Gött, tänker du nu. Perfekt timing, jag köpte ju precis innan det stack iväg upp. Men nej. Det är oftast 1-2 dagars eftersläp på NAV-kursen för fonderna och det visade sig att du i själva verket köpte på toppen. Och ni vet ju vad som händer precis varje gång det rusar en dag. Jo, det rekylerar ner dagen därpå. Och vipps så visade det sig att du, trots att du la fondordern i god tid före uppgången ändå köpte på toppen följt av en nedgång och således ligger du back -3% dag ett. :man_facepalming:

Samma sak gäller också, såklart™ när du lyckas med att lägga en säljorder. 1-2 dagar senare kommer megadippen på -7%. Största nedgången en enskild dag senaste 5 åren. Gött, tänker du nu. Jag har ju redan sålt före dippen. Och eftersom “Affärsdag” redan varit så har du således sålt före kraschen bara att det inte syns på kontot än. Men nej. Tro f**n att en kombination av släpande NAV-kurser, mystiska brytpunkttider och otydliga bankdagar resulterar att du ändå får exakt lägsta möjliga NAV-kurs på din storförsäljning. Och ni vet ju vad som händer efter ett tapp på -7% på en dag? Jo, dagen efter går det ju upp med 5%… :man_facepalming: OM det inte är så att det går ner flera dagar i rad, så klart, för då tar säljordern extra lång tid att gå igenom så att du får med precis allt tapp i din säljkurs. :thinking:

Ovan “fakta” till trots försökte jag mig så klart på att slå marknaden idag. Egentligen brukar jag göra månadsköpet den 25:e med lönen (dvs imorgon, dagen efter jag skriver detta) men just idag när jag såg att det vid 10-tiden idag redan fallit ca 2-3% och ingen räddning i sikte. Jag slår till, och och köper klockan 10:19 idag en större post än vanligt och dessutom på kredit. All in på AMF Aktiefond Småbolag. Småbolag brukar ju vara mer volatila, så mer effekt än så här kan man ju inte få. Eller? Mitt fondköp går ju igenom till en kurs som gäller vid ett senare tillfälle idag eller möjligtvis imorgon, typiskt börsstängning och vilken kurs det blir får vi ju egentligen inte reda på förens tidigast imorgon förmiddag när AMF vaknat och hunnit gå igenom gårdagens transaktioner och räknat fram gårdagens NAV för fonden. Trodde jag. :thinking:

Döm av min förvåning när jag nu ikväll går in på Avanza och ser att fondorden jag lade klockan 10:19 idag (jag vet exakt tidpunkt för jag la fler ordrar vid samma tillfälle i en annan portfölj, och dessa ligger kvar och är “skapade” vid denna minut) redan hunnit gå igenom. Och till den kurs som gällde i fredags. WHAT!? :exploding_head:

Jag går för säkerhets skull in och kollar på Avanza. Stopptiden är 13:00, affärsdagen samma dag, och på kontot syns det först “Nästa dag”. Ni vet sådär som det står på 80% av alla fonder och som har fördröjningseffekten som jag beskrev ovan. Enda undantaget är ju Avanza Zero som får NAV-kursen satt och handeln genomförd samma dag i och med att det är helt internt. Men JO! Just idag, just denna gång, när börsen gick genom golvet på en enskild dag, så gick fondordern så klart igenom snabbare än det ens står ska vara möjligt. Som om det någonsin händer!? “Syns på kontot” var samma dag, och till kursen från i fredags dvs före mega-raset.

Så, alltså mindre än 5h efter att stopptiden för min köporder går den alltså igenom och syns i sin helhet på kontot. När hände det senast liksom? Nu kommer konspirationstankarna. Hade samma sak hänt om jag lagt en säljorder vid samma tidpunkt? :eyes:

Rimligtvis, hade väl någon svarat. Men konsekvensen av det har ju en enorm magnitud; exempelvis: Om du märker att börsen går upp kraftigt innan 13:00 en dag; lägg en köporder och få en NAV-kurs som sattes innan uppgången startade. Och motsatt; går börsen ner kraftigt så lägg en säljorder innan 13:00 och bli av med fonden till en NAV-kurs innan nedgången. Risk Free Return™? Detta måste väl ändå vara en Glitch i systemet? Så här kan det ju bara inte vara (?!)

Vad som är ännu mer konstigt är att det t.o.m. gick snabbare än fondköpet i Avanza Zero* som också gjordes vid samma tidpunkt idag. Ni vet den fond som alltid i alla andra fall snabbast går till avslut och visas samma dag? I skrivande stund har den fondordern inte gått igenom. Märkligt…

* Ja, jag köper ibland Avanza Zero. Jag är medveten om dess begränsningar oh köper just den fonden specifikt av en annan särskild anledning som inte är rationell sett till en vardagssparare.

Fonden som ska visas först “Nästa dag”, men som gick igenom samma dag:

…med navkurs i fredags:

Fonden som ska visas samma dag, men ännu inte hunnit gå igenom:

Men allt har säkert en naturlig förklaring. Det måste ju onekligen vara bra för någon “på andra sidan” att de lyckades sälja till mig idag till fredagens kurs :slight_smile:

9 gillningar

Jag har också noterat det där med fullständigt oförutsägbara NAV köp- och säljkurser. Tydligen så funkar inte sån marknadstajming heller, precis som det skrivs här på forumet åtminstone några gånger per timme :wink: Känns som om ETF:er har en liten fördel där. Men med det sagt så väntar jag på månadssparandet som går igenom om cirka en vecka (får lön sista varje månad).

Låter som en glitch i systemet. Skulle jag gissa så kommer du om någon dag ha köpt andelar till dagens nav kurs och inte fredagens.

Kolla med Avanza supporten vilket nav du fick på ordern tillslut.

Jag hade velat se avräkningsnotan.

T.o.m. jag förstår varför sådant inträffar.

När du köper en andel i en öppen fond, så kan (åtminstone) fyra saker inträffa:

1. Du köper en andel som någon annan nyligen sålt. Det går blixtsnabbt.
  2. Pengarna du får, kommer från den lilla buffert med pengar (eller ekvivalenter), som fondförvaltaren har rätt enligt fondreglerna att sitta på, utan att investera. Det går nästan lika blixtsnabbt.
  3. Du köper nyskapade fondandelar från någon av de, från fonden, externa aktörer, som har rätt att skapa nya fondandelar, från tillgångar som de redan sitter på (direkt eller som kontrakt), eller snabbt kan skaffa fram, som är identiska med fondens investeringar. För vissa fonder, så betalar de till fondförvaltaren för att kunna vara med och skapa fondandelar, för andra fonder, så får fondförvaltaren betala för hjälpen. Det går snabbt, det är ofta helautomatiserade system, som avgör om den som skapar de nya fondandelarna, kommer att tjäna på det eller inte,. De som håller på med detta får ofta in det mesta av förtjänsten från arbitrage, mellan värdet för fondandelen just när du köper den, och deras verkliga kostnad för värdepapperen som de trollar fram.
  4. Du köper nyskapade fondandelar, där fondförvaltarna själva får köpa ihop de underliggande tillgångarna, för att skapa en ny andel. Detta tar tid, fondförvaltarna måste gå till börsen och köpa ihop rätt värdepapper.

När du säljer en öppen fond, så sker ungefär samma sak, fast tvärtom, med samma inblandade aktörer.

Jag har aldrig helt lyckats förstå hur magin bakom öppna fonder och fondandelar fungerar (och den fungerar dessutom olika för olika fonder, det gäller att lusläsa fonddokumentation om man vill begripa hur just en fond funkar), så jag har mestadels undvikit dem, till förmån för mer lättförstådda bolagsaktier och andelar i slutna fonder.

1 gillning

Jag tror inte fondhandeln generellt går till så. Utan generellt är att fondbolaget får ordrar på in och utflöde innan sin stopptid.

Sen när fondbolaget sätter nästa NAV kurs.

Då gör fondbolaget i princip alla de tre punkterna och skickar/sätter upp dig (eller tar bort dig) som andelsägare av x antal andelar.

ETFer däremot är sker de sakerna under börsens öppettider där all handel sker över en börs. Antingen så köp/säljs en fondandel från en “authorized participant” som skapar/förstör andelen. Eller så handlas andelen direkt mellan två andelsägare.

Känner igen vad du beskriver. Ungefär samma sak hände till mig i början av månaden när jag sålde innehav i AMF Aktiefond Småbolag och PLUS Allabolag Sverige. Tidigare har jag alltid fått nästa dagens NAV-kurs vid försäljning i dessa fonder men inte i början på januari. Jag la säljorder på förmiddagen onsdag den 5 januari. Skulle synas på konto nästa dag (respektive om 2 dagar för PLUS). Den 5 jan var Stockholmsbörsen öppen halvdag och den 6 jan var Stockholmsbörsen stängd.

För AMF fick jag NAV kursen för 10 jan även om det borde ha varit för 7 jan. För PLUS fick jag kursen för 7 jan även om det borde ha varit för 10 jan. Detta enligt avräkningsnota. Det var lite surt faktiskt för att börsen föll tungt 7 januari och det syntes som mest i småbolagsfonder.

Idag lagt jag köporder i AMF. Vi får se vilken kurs jag får.

Edit: Jag fick dagens NAV, alltså fondandelarna köptes samma dag som ordern lades.

Jag upplever att det inte fungerar som tidigare på Avanza. Om det är en dag med breda nedgångar så här jag ofta lagt ordar före 10. Då genomförs affären så snart som möjligt och ofta ser man resultatet dagen efter och NAV blir det som gällde för dagen man lade ordern.
Nu idag t ex så lade jag två ordar enligt ovan. Nu i kväll kom meddelande om att affärerna genomförts och när jag tittade så var NAV gårdagens NAV i båda fallen. D.v.s dagens förmodade bättre NAV gick jag miste om.

Har någon här varit i kontakt med Avanza och frågat om de ändrat något? Kan man alltid förvänta sig detta mönster oavsett om det gynnar en själv eller Avanza? Om så är fallet så kan man ju istället avvakta och se hur dagen slutar och om det är mycket ner och nästa dag är upp så bör man kunna köpa “i efterhand” till gårdagens NAV.

Vilka fonder har du köpt? Jag har bytt många ggr fonder på Avanza men aldrig hänt något fel. Alltid 100% rätt Nav kurs. Fattar inte räktigt problemet? :thinking:. Alla globala fonder som uppdateras samma dag fick jag för dagens kurs. Spp aktiefond global uppdateras nästa dag då bryt punk är vid stängningen även då fick jag för rätt kurs. Det kan inte bli något fel där.

I det här fallet Avanza Europa och USA.
Om jag lägger ordern före 10 så handlas fonderna samma dag.
Det jag tycker är konstigt är att affärerna genomförts till gårdagens NAV. Det borde ju vara till dagens NAV (som är ett resultat av kostnaden för att upphandla aktierna som ingår i fonderna och som man först nästa dag vet till vilken kostnad) d.v.s det NAV som presenteras i morgon och gäller dagens datum.

Hmm någon som vet om det är liknande på Lysa? För ifall det kommer en dipp igen vill jag kanske inte chansa att peta in lite extrapengar på Avanza, och missa nedgången :sweat:

Det ska vara så enligt den här. Avanza Usa . Order innan kl.10 köps dagligen och då blir det gårdagens kurs. Syns på konto på kvällen eller senast imorgon. Stämmer allt :+1:. Inget spökar här. :joy:. Droger har funnits hos Avanza men spöke har jag aldrig hört talas om haha :grin::+1::joy:

2 gillningar

Avanza Global köp nästa dag då får du det på dagens stängnings kurs. Då ser det ut så här. :grin::+1:

1 gillning

Du vet aldrig när du lägger fondorder innan kl.10 om det bli bättre köp på gårdagens kurs eller på dagens kurs som öppnar kl 15:30 stänger kl.22. eller om du får det köpt imorgon på dagens kurs. Det är omöjligt att veta det i förväg. :joy::joy::+1:. Därför ska man läsa i fond detalj faktablad då kan man läsa klart och tydligt vad gäller för den valda fonden. Svårare än så är det inte. Jag köpte idag ett gäng LF Global indexnära och köpet blir till brytpunkten kl.16. Det som händer mellan 16 -22 får jag uppdaterat i morgondagens kurs. Om det ska vara helt rätt borde alla uppdatera efter stängning brytpunkt kl.22 och köpa efter det kursen. Jag köpte också efter fel kurs idag LF global indexnära som köps varje dag och uppdateras.

1 gillning

Hmm det kanske är så när börsen är normal, men när det blir en dipp då tar det fan längre tid :joy:

1 gillning

Nu krånglar du till det igen :joy:. Börsen är alltid krånglig mer eller mindre. Ingen som vet hur börsen rör sig kortsiktigt. Ibland blir det bättre med gårdagens kurs ibland sämre. Det är samma sak med automatiska månadssparandet köper man billigt och dyrt men snittet blir bra. Den som vill och tror kan tajma börsen kortsiktigt kan smidigt köpa rena aktier eller börshandlade fonder som man köper på sekunden. Då vet man exat vad man får. :+1::grin::joy::tada:. Svårare än så är det inte.

1 gillning

Om du ska leka daytrading så kan du investera i en ETF istället. :+1: Så vet du exakt vilken kurs du får och affären blir klar på en sekund.

1 gillning

Undrar bara värför väljer du Avanza Usa/Avanza Europa när du får det mycket bättre och billigare ferdig paket Avanza Global !? 0.07% billigare och sköter sig utmärkt själv :+1:.

Enligt Avanzas kundtjänst: “NAV kursen för en viss dag fastställs efter att samtliga marknader som fond har exponering mot har stängt. Avanza Global har ju stor exponering mot USA, så någon gång efter 22:00.” En gång per dag.

Ett eget exempel med Avanza Global häromdagen:

Köporder lagd 2022-02-01 kl 09:40 (alltså innan fondens “stopptid” kl 10:00)

Kurs på avräkningsnotan: 152,89 SEK

På fondens informationssida kan jag läsa “NAV-kurs (2022-02-02) 152,89 SEK”

Så jag fick alltså kursen satt bankdagen efter ordern, nån gång efter kl 22.
Vilket rimmar med fondens informationssida:
“Affärsdag köp: Nästa dag”

Så jag antar att det för AV GL är bäst att chansa på:

• Köp innan kl 10 bankdag före bankdag med förväntad/gissad nedgång
  • Sälj innan kl 10 bankdag före bankdag med förväntad/gissad uppgång

Med LF GL (stopptid kl 13:00, affärsdag samma dag) antar jag då att man bara™ ska gissa om NAV kommer gå upp eller ner efter kl 22 samma dag.

Jag tänker viss gissningsfördel LF här, men den är nog väldigt marginell - eller vad tänker ni?

Nån som fått order-kurs satt på “fel” dag med Avanza Global, eller Länsförsäkringar GL indexnära?

2 gillningar

… så jag gjorde “rätt” när jag la order på Avanza Global igår kväll efter kl 22 när USA-börserna stängt på hyfsat rejält minus - gissar på rekyl upp idag, och rött igen på måndag när min orderkurs sätts efter kl 22. Gud vet, och förbättrar säkert min gissning över helgen, haha