Ibland blir jag faktiskt lite förvånad. Det är nästan så att jag blir lite konspiratorisk. Dagens kåseri från mig, med inslag av konspiration och kanske t.o.m. en glitch i systemet? Termen vinnande strategi och guldläge räcker liksom inte till. Som referens så skrevs detta inlägg 2022-01-24 18:00-ish.
Here we go:
Ni vet det här som alltid händer när man (främst av ren tur/otur och definitivt inte av skicklighet) råkar lägga en fondorder, exempelvis men ej begränsat till, på Avanza. Och så händer det! 1-2 dagar efter du lagt din fondorder så kommer årets bästa börsdag och allt bara rusar. Gött, tänker du nu. Perfekt timing, jag köpte ju precis innan det stack iväg upp. Men nej. Det är oftast 1-2 dagars eftersläp på NAV-kursen för fonderna och det visade sig att du i själva verket köpte på toppen. Och ni vet ju vad som händer precis varje gång det rusar en dag. Jo, det rekylerar ner dagen därpå. Och vipps så visade det sig att du, trots att du la fondordern i god tid före uppgången ändå köpte på toppen följt av en nedgång och således ligger du back -3% dag ett. 
Samma sak gäller också, såklart™ när du lyckas med att lägga en säljorder. 1-2 dagar senare kommer megadippen på -7%. Största nedgången en enskild dag senaste 5 åren. Gött, tänker du nu. Jag har ju redan sålt före dippen. Och eftersom “Affärsdag” redan varit så har du således sålt före kraschen bara att det inte syns på kontot än. Men nej. Tro f**n att en kombination av släpande NAV-kurser, mystiska brytpunkttider och otydliga bankdagar resulterar att du ändå får exakt lägsta möjliga NAV-kurs på din storförsäljning. Och ni vet ju vad som händer efter ett tapp på -7% på en dag? Jo, dagen efter går det ju upp med 5%…
OM det inte är så att det går ner flera dagar i rad, så klart, för då tar säljordern extra lång tid att gå igenom så att du får med precis allt tapp i din säljkurs. 
Ovan “fakta” till trots försökte jag mig så klart på att slå marknaden idag. Egentligen brukar jag göra månadsköpet den 25:e med lönen (dvs imorgon, dagen efter jag skriver detta) men just idag när jag såg att det vid 10-tiden idag redan fallit ca 2-3% och ingen räddning i sikte. Jag slår till, och och köper klockan 10:19 idag en större post än vanligt och dessutom på kredit. All in på AMF Aktiefond Småbolag. Småbolag brukar ju vara mer volatila, så mer effekt än så här kan man ju inte få. Eller? Mitt fondköp går ju igenom till en kurs som gäller vid ett senare tillfälle idag eller möjligtvis imorgon, typiskt börsstängning och vilken kurs det blir får vi ju egentligen inte reda på förens tidigast imorgon förmiddag när AMF vaknat och hunnit gå igenom gårdagens transaktioner och räknat fram gårdagens NAV för fonden. Trodde jag. 
Döm av min förvåning när jag nu ikväll går in på Avanza och ser att fondorden jag lade klockan 10:19 idag (jag vet exakt tidpunkt för jag la fler ordrar vid samma tillfälle i en annan portfölj, och dessa ligger kvar och är “skapade” vid denna minut) redan hunnit gå igenom. Och till den kurs som gällde i fredags. WHAT!? 
Jag går för säkerhets skull in och kollar på Avanza. Stopptiden är 13:00, affärsdagen samma dag, och på kontot syns det först “Nästa dag”. Ni vet sådär som det står på 80% av alla fonder och som har fördröjningseffekten som jag beskrev ovan. Enda undantaget är ju Avanza Zero som får NAV-kursen satt och handeln genomförd samma dag i och med att det är helt internt. Men JO! Just idag, just denna gång, när börsen gick genom golvet på en enskild dag, så gick fondordern så klart igenom snabbare än det ens står ska vara möjligt. Som om det någonsin händer!? “Syns på kontot” var samma dag, och till kursen från i fredags dvs före mega-raset.
Så, alltså mindre än 5h efter att stopptiden för min köporder går den alltså igenom och syns i sin helhet på kontot. När hände det senast liksom? Nu kommer konspirationstankarna. Hade samma sak hänt om jag lagt en säljorder vid samma tidpunkt? 
Rimligtvis, hade väl någon svarat. Men konsekvensen av det har ju en enorm magnitud; exempelvis: Om du märker att börsen går upp kraftigt innan 13:00 en dag; lägg en köporder och få en NAV-kurs som sattes innan uppgången startade. Och motsatt; går börsen ner kraftigt så lägg en säljorder innan 13:00 och bli av med fonden till en NAV-kurs innan nedgången. Risk Free Return™? Detta måste väl ändå vara en Glitch i systemet? Så här kan det ju bara inte vara (?!)
Vad som är ännu mer konstigt är att det t.o.m. gick snabbare än fondköpet i Avanza Zero* som också gjordes vid samma tidpunkt idag. Ni vet den fond som alltid i alla andra fall snabbast går till avslut och visas samma dag? I skrivande stund har den fondordern inte gått igenom. Märkligt…
* Ja, jag köper ibland Avanza Zero. Jag är medveten om dess begränsningar oh köper just den fonden specifikt av en annan särskild anledning som inte är rationell sett till en vardagssparare.
Fonden som ska visas först “Nästa dag”, men som gick igenom samma dag:
…med navkurs i fredags:
Fonden som ska visas samma dag, men ännu inte hunnit gå igenom:
Men allt har säkert en naturlig förklaring. Det måste ju onekligen vara bra för någon “på andra sidan” att de lyckades sälja till mig idag till fredagens kurs 

Känns som om ETF:er har en liten fördel där. Men med det sagt så väntar jag på månadssparandet som går igenom om cirka en vecka (får lön sista varje månad).
. Alla globala fonder som uppdateras samma dag fick jag för dagens kurs. Spp aktiefond global uppdateras nästa dag då bryt punk är vid stängningen även då fick jag för rätt kurs. Det kan inte bli något fel där.
. Inget spökar här.
. Droger har funnits hos Avanza men spöke har jag aldrig hört talas om haha 

. Svårare än så är det inte.