Jag köpte en LF globalt index idag kl 12 för en summa pengar via telefon banken.
Men jag hittar inte vilken kurs jag har köpt den för? Hon i telefon verkade inte veta heller.
Det står ju köpet kan ta 1-7 bankdagar. Sätts kursen på mitt köp nån gång under dom dagarna?
Ja, kursen sätts när fondordern går igenom. Alltid efter köpet. Du brukar få en nota som PDF där NAV framgår.
Jag förstår.
Vad betyder NAV?
Finns brytpunkter (tidpunkter) som banker har för fonderna och dessa varierar. Någon fond kan ha kl.11:00 en annan kl.13:00. Ordern måste läggas innan dess för att banken ska hinna behandla den under samma dag. Men ibland hinner inte bankerna och då behandlas ordern nästa bankdag.
Sen måste börsen eller börserna oftast stänga innan en kurs räknas ut för fonden. Dvs ingen vet vad en andel i en fond kommer kosta när du lägger ordern. I vissa fall har en fond ett klockslag den räknar ut NAV även om börserna inte stängt. Det kan ske med globala fonder där många börser stänger vid olika tider på dygnet.
För en Sverigefond så väntar man in kurserna vid Stockholmsbörsens stängning 17:30 innan man räknar på NAV.
Jag förstår. Då finns det med andra ord ingen mening med en extra insättning utöver månadssparande på en fond, vid börsnedgång. Och då tro att man gör en bra affär.
Egentligen borde du sätta in de pengarna så snart du har dem istället för att vänta. De ger förlorade dagar i marknaden att vänta.
Så NAV är alltså samma sak som fondkurs. I måndags var tex fondkursen på LF global index 448.
Är NAV också 448 då?
Jag kan det där. Det var min må bra buffert, eller hus buffert. Men jag trodde som sagt att det var värt det. Men nu har jag lärt mig det
NAV står för Net Asset Value och är priset som en andel hade vid en tidigare handelstidpunkt.
Det NAV du får beräknas flera timmar efter du har lagt din order på ett visst belopp. Du kan aldrig veta vilket NAV du kommer få innan du lägger en order.
Det är en följd av att alla andelsägare ska behandlas lika och att du inte ska bli blåst på pengar.
Ja, NAV är fondkursen.
Varför skulle det inte kunna vara det? Det tar ju som sagt bara några dagar innan köpet går igenom.
Låt säga att du gör en fondbeställning den 25e. Den 7e går köpet igenom.
Den 8e går fonden ned x antal %. Den 9e skramlar du ihop pengar från buffertkonto eller pantar burkar och gör en ny fondbeställning som går igenom den 13e. Den 14e går fonden upp x antal % igen. Voila, du har inte förlorat lika mycket som du hade gjort om du inte hade gjort extraköpet
Sen hur stor sannolikheten är att man ska timea det så väl och hur stor skillnad extraköpet gör går ju att diskutera
Min situation är följande:
Jag månads sparar halva min lön i LF global index.
Har en hus buffert på 60’. Plus kontanter.
Hade planerat sen förut att offra hus buffert vid börs ras för fond köp. Sedan spara ihop hus buffert igen.
Börsen gick ner i måndags. Jag fick tanken på att köpa först i dag tyvärr. Köpte för 60’ som var min hus buffert.
Den har ju redan återhämtat sig en del efter i måndags. Om det tar yttligare 1v innan mitt köp går igenom kan den ju mycket väl gått upp helt igen. Då känns det dumt att offra hus buffert om jag ändå inte fick det jag trodde jag köpte (dagens kurs)
Men även att jag skulle köpt i måndags (första börs ras dagen får jag ju ändå vänta 1v.
Är det ändå bra att köpa tex LF global index vid börs ras och hoppas på att köpet hinner gå igenom innan kursen går upp helt igen?
Oftast får man kursen som sätts samma kväll eller kvällen efter.
Sen kan själva hanteringen och dokumentationen ta 2-5 dagar.
Det är aldrig värt att försöka tajma marknaden. Men om du ska göra det så ska du göra det med en ETF. Då går köpet igenom på sekunden (om du satt rätt köpkurs).