USA-börserna tog glädjeskutt uppåt. De största enskilda innehaven i globala indexfonderna likaså. Blåa siffror i Japan och Europa. Ändå gjorde t ex LF Global indexnära -1,3%. Vad är det jag missar?
LF global indexnära brytpunkt kl.16 dagligen . Allt som händer efter den tiden ser du på nästkommande dag uppdatering samtidigt som Usd påvärkade kursen igår då den var ca.1,5% svagare än Sek . LF Global indexnära uppdateras dagligen men många andra Globala indexfonder uppdateras nav nästkommande dag när alla börser har stängt.
. Därför blir det så med LF daglig nav kurs till kl.16 men Usa har öppet till kl.22. och kan backa -2% efter kl.16 men det ser du nästkommande dag. Är du med
?
Inte riktigt med då jag lärt mig av Avanzas support att kursen sätts efter att USA-börserna stängs för dagen, d v s lite efter kl 22.
När du köper LF Global indexnära säts kursen dagligen alltså det som händer mellan 15:30 till kl.16 och eftersläpande gårdagens kurs efter kl.16 och fonden köps samma dag.
När du köper/säljer Avanza Global/Dnb Global indeks /Spp aktiefond Global köpet går igenom nästkommande dag då den uppdateras verkliga nav efter kl.22. Det är så det fungerar. Du ser här
Jag trodde bryttiden för LF global var 1300? Eller är ”stopptid” (som
Står som 13.00) något annat?
om jag lägger en order säg 12.00, köper jag då för kursen 13.00 eller 16.00?
13:00 skickas din order iväg men den köps eller säljs kl16:00.
Om du lägger order efter kl.13 då köps fonden nästkommande dag kl.16 
ah, gott! då har jag kört mig ngt nytt redan innan 07.00 idag 
Nja. Vi får skilja på köp (stopptid, NAV) och kurssättning. Här pratar jag kurssättning (alltså inte köp/sälj), och där har jag som sagt fått förklarat för mig att den sätts strax efter kl 22 svensk tid, och det är den NAV man får dagen efter om man lägger order innan stopptiden (kl 13:00 för t ex LG Global indexnära).
Så min fråga kvarstår - varför gick globala indexfonderna ner igår? (Alltså varför var de på minus igår när kursen fastställts EFTER att USA-börserna stängts?)
Du får läsa lite mer på det.
.Men tänk lite logisk varför LF Global indexnära uppdateras varje dag medan Dnb Global indeks och Avanza Global uppdateras nästkommande dag ? Du får ringa Avanza igen och fråga om inte tror på mig 
. LF kurs igår du fick är det verkliga kursen från kl.22 i förrigår.
Det som hände efter kl.16 igår kommer du få mellanskillnad idag i efterskott. Då LF nav uppdaterades igår bara till kl.16. Svårare än så är det inte.
@Jakke du skrev: “…då den uppdateras verkliga nav efter kl.22”
Det är väl just det jag lärt mig av Avanzas support, och det jag skrev. Och då kvarstår alltså min fråga fortfarande, eller?
Har dock inte druckit kaffe än. Men hunnit med en kopp té och lite styrketräning 
Du får mellanskillnad idag istället för det som hände mellan kl.16 till kl.22 igår 

. Det är gårdagens eftersläpning som du får idag inräknat och det som händer bara halv timme på dagens kurs till kl.16. Ingetting är fel att LF var på minus igår. Bäst av allt är att du slutar följa fonden dagligen och bryr dig inte om det. Allt sköts automatisk och smidigt och ingetting kan bli fel med nav kursen 

Min frågeställning är utan köp/sälj, bara håll. Du blandar in köp/sälj @Jakke.
Och jag är bara nyfiken, vill förstå. Lever alltså inte i någon illusion om att daytrada indexfonder
Det brukar inte se ut såhär. Det vanliga är att LF Global indexnära går upp efter kl 22 vid dessa omständigheter.
Eller är jag helt ute och cyklar och bör gå och ta en kopp hästakaffe?
En del fonder sätter NAV innan börserna stänger, kan vara så även för LF - inget jag kollat upp.
Sen så sjönk dollarn med nästan 2% mot kronan och 70% av fonden är i dollar.
Ah, kan att dollarn som sjönk som du säger @AimHigher. Igår sjönk den ca 2% mot SEK, vet dock inte om det förklarar hela den “avvikelse” som jag inbillar mig 
2% x 0,7 = 1,4%
Kl.16 sätter LF kursen idag. Det som händer efter det till kl.22 får du det imorgon. Enkel matematik ![]()
.
Dnb global index/Avanza Global sätts nav kl.22 och fonden uppdateras näskommande dag.
USA-börsen upp ca 2,7% igår.
USD vs SEK ner ca 2% igår.
Netto av ovan 2,7 - 2 = 0,7%.
Viktat för USA-andelen i fonden 0,7x0,7=0,5%.
Förstår då fortfarande inte hur det blev -1,3%.
Ja för att börsen backade ganska bra i förrigår efter kl.16 eftersläpning kompiss. Fattar du det.
LF sätter dagens nav bara till kl.16. Det som händer efter det får du på morgondagens nav ![]()
. Om du kollar LF Global index ikväll vid kl. 20-21 ser du att den har uppdaterat dagens nav medan Usa börsen stänger kl.22. Alltså du fick dagens kurs till kl.16. Inte till kl.22. Det får du mellanskillnad imorgon. Ta en macka och grunda på det ![]()
Så om jag lägger en order på LF Global indexnära nu, så får jag garanterat ta del av gårdagens glädjefnatt minus nedgången USD vs SEK?
Ska ta en PUMA (pålägg utan macka) strax 
Ja det stämmmer och om Usa börsen backar mellan 15:30 till 16:00 får du det ännu billigare då den räknas också in tillsammans med gårdagens kurs från kl. 16
. Lite rörigt men vem fan bryr sig om det 
. Sedan om du har tur att det vänder upp efter kl.16 då har du tajmat det fint. Då du får det i efterhand imorgon. Men det är något som kan aldrig hända när du köper fonden när nav uppdateras nästkommande dag alltså riktigt som det ska göras för att allting ska bli 100% rätt
. Ät nu ordentligt och njut i solen om du har semester.