Avanzas egna fonder långa köp/sälj tider

Bara jag som reflekterar över varför avanzas egna fonder som tex global, Europa, USA fonder har mycket längre köp och sälj tider.

Tex avanza Global som man måste köpa innan kl10.00 för att köpet ska genomföras nästa dag.

Jämför man med tex länsförsäkringar global som har köp innan 13.00 för affärsdag samma dag.

Svårt att lägga in ett köp en dag när börsen går ner rejält när det tar 1,5 dag innan köpet går igenom. Nä det blir att leta annan global fond, Europa fond och USA fond.

Har ni förslag på fonder?

1 gillning

Länsförsäkringar har börjat lagga med sina fondkurser, även Sverige- och Europafonder. Det kan handla om en eller ibland två dagar. Så var det inte tidigare.

För de flesta spelar det kanske ingen roll men om man vill byta lite oftare är det en nackdel. Synd, för de har flera fina fonder.

2 gillningar

Jag tror att ledtiden beror på att det är matarfonder som ska slussa vidare pengarna till Amundi. Det är lite störigt men inte så viktigt att jag tänker sluta köpa. Det är antagligen en fördel att fonden inte lockar till sig daytraders som får fonden att dra på sig transaktionsavgifter. :slight_smile:

6 gillningar

Handelsdag är väl samma så länge man köper före stopptiden ,när det syns på kontot spelar mindre roll om den ska ligga där 10-20 år ?

Nej det stämmer inte.

Ta tex avanza global
Stopptid 10.0å
Affärsdag nästa dag
Syns på konto 2 dagar.

länsförsäkringar global.
Stopptid 13.00
Affäradag samma dag
Syns på konto nästa dag

Vill man fylla på någon dag när det ser riktigt surt ut blir det ren gissning med avanza då köpet sker först dagen efter om köpet genomförts innan kl10.
Med länsförsäkringar global kan du vänta med att lägga ordern till 13.00 och då blir det till samma dagskurs.

3 gillningar

Är detta :100: säkert (med att LF genomför köpet till dagens stängningskurs?)

Hos avanza är det så.

Infon ovan tagit från avanza.
Du får fram infon genom att trycka på köpknappen för respektive fond.

Riktigt så illa är det inte för Avanzas fonder. LF Global beräknar sitt NAV på eftermiddagen innan alla marknader har stängt så man “gissar” på en eftermiddags utveckling (stopptid är ju även innan USA har öppnat). Avanza beräknar sitt NAV när alla marknader har stängt, dvs dagens slutkurs som sedan rapporteras dagen efter. Så att det står affärsdag nästa dag för Avanza betyder dock att du får slutkurs samma dag som den dagen du lägger in innan stopptid. Så man “gissar” cirka 7-8 timmar extra eller så. Men det här spelar ju egentligen bara roll om man är intresserad av att aktivt köpa/sälja enligt någon strategi och då kanske man istället bör titta på ETF:er. För långsiktiga buy-and-hold investerare är det minimal skillnad.

3 gillningar

Sant att Avanza är långsam pga matarfond.

Dock skulle jag säga att det inte finns några garantier för att LF Global alltid går igenom som det beskrivs.

Vill man tajma på dagshandel (vilket jag inte skulle rekommendera) så får man nog gå över på global ETFer. Som dessutom handlas fram till börsen stänger så man kan få med mer av USA börsens rörelse då landet i väster åtminstone vaknat och börjat handla före stängning i Europa. Dock med ETF så kommer andra kostnader som växlingskostnad (0.25% per köp sälj), spread, courtage. I så fall skulle jag tex välja Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD.

Jag höll på med mycket sådant förr (10 år sedan) men helt lagt ner det. Att köpa en viss dag börsen gått ner är svårt att få rätt. Ingen vet om det fortsätter ner ytterligare en dag senare dvs Avanza kan hamna mer rätt än LF Global eller ETFen. 50/50 i min mening :slight_smile:

3 gillningar

Nordnet är det 11.00 på LF Global.
Står också så här.
“Tidpunkten när du måste ha lagt din order för att den normalt vidarebefordras till fondbolaget samma handelsdag.”
Normalt låter som att det inte är tvingande och om man har osis så…

2 gillningar

Ok men t ex DNB Global Indeks s har affärsdag nästa dag. Uppdaterar NAV efter marknaden stängt precis som Avanza

LF uppdaterar ju NAV på eftermiddagen/kväll innan ens USA öppnat eller åtminstone flera timmar innan stängning.

Men på ett 20 års perspektiv spelar det inte så stor roll för den som månadssparar ?

ETF och Aktier är bäst för marknadstajmarna

Du får LF på dagens kurs men det köps efter att alla marknader har stängt kl.22. Även LF har ändrat att nav reknas efter kl.22. Därför uppdateras nav i LF fonder nästkommande dag exakt samma som Avanza Global. Swedbank Robur Access Global räknar navet vid kl.16. :person_tipping_hand:

1 gillning

Men de ägnar sig åt aktiv förvaltning numera som coeli. Överviktar de ”fina” bolagen och på så vis tar en risk de inte får betalt för.

1 gillning

Hehe. Lite aktivt kanske 5% på totalen samtidigt som det kostar 0,23% i total avg. Det kommer knappast avvika något i från index varken upp eller ned. Inget att bry dig om då länge det är så billigt brett och riktigt bra :grin::person_tipping_hand: . De ändringar LF gör kommer inte ha så jätte stor påvärkan att den skulle avvika så mycket i från global index :+1:

Definitionen på aktiv förvaltning?

Som jag uppfattar det plockar många indexnära billiga fonder bort aktier som inte lever upp till de etiska reglerna, men de letar inte efter några få vinnande raketer.
Istället äger de alla aktier som lever upp till reglerna.

Aktivt förvaltade funder brukar välja endast 20-70 aktier som är utvalda på förhoppningar att just dessa ska stiga mycket i pris.

Båda strategierna kan inte vara “aktiv förvaltning”, det är inte samma.

1 gillning

Ja såklart det är så.

Men jag tar hellre passivt, lågt tracking error, låg exkludering och köp nästa dag

än ”Aktiv förvaltning” och MSCI World fina-bolag-tilt och köp samma dag

Att välja bort oetiska bolag och äga alla andra etiska aktier är inte aktiv förvaltning.

Aktiv förvaltning är att köpa aktier man hoppas ska bli kommande kursraketwr.

Det är lögn och förtal av de indexnära fonderna att kalla dem för aktivt förvaltade när de äger alla aktier utom de oetiska.

1 gillning

Du har din definition av aktiv förvaltning och jag har min.
Passiva är dom inte i alla fall.

4 gillningar

Det fina är när man bor i ett demokratisk land att man får välja fritt efter eget smak. :+1:.
Därför kan man ha egna åsikter utan att behöva övertyga någon annan vad är vad.
Riktigt aktiva fonder kostar knappast 0,20% i förvaltnings avg. Alla indexfonder är till 99% passiva allt annat är finlir :grin: .
Majoriteten exkluderar bolag i från index och det får man leva med. Alla globala indexfonder är inte exakt lika och bara slumpen kommer avgöra vilken kommer ge lite mer mikro avkastning långsiktigt.

1 gillning

Jag skulle sälja Avanza Emerging Markets. Och jäklar va tid det tog…

Jag är även lite skeptisk till det här med matarfond. Det har säkert ingen betydelse och är lika säkert. Men tänk om Avanza går i konkurs. Då är det troligtvis ännu svårare att hitta rätt ägare till alla värdepapper om dessutom matarfonden har underliggande värdepapper. Det är säkert inga problem. Men jag föredrar en ren indexfond.