Jag får inte ihop ditt räkneexempel. Menar du att de fonder du pratar om har 30% i avkastning eller 20% i avkastning? Eller 14%? Du säger först att att din avkastning under 2017 är ca 10% vilket är 4% mindre än genomsnittet. Sen säger du att det är 20% mer.
Årsavkastningen är också beroende på om du månadssparar eller ej. De siffror vi tittar på hos Avanza förutsätter att du satt in kapitalet från tidsperiodens början och inte fortsatt månadsspara, för då blir resultatet över tid annorlunda.
Vidare så finns det 9 stycken globala indexfonder hos Avanza. Totalt 124 globalklassade fonder och det ger 115 aktiva. Av de 115 aktiva är det 27 som på 5 en 5-årsperiod slagit indexfonderna. Den som gått bäst är MS INVF Global Opportunity A som ökat med 223% på 5 år. Det är naturligtvis mycket bra även fast fonden tar 3,1% av ditt kapital varje år. Fonden drar stort på tre bolag, Facebook, Amazon och MasterCard vilka tillsammans utgör 22,3% av fondens kapital.
Fonden placerar bara i 30 bolag i i princip tre regioner; USA, Asien och Europa. De 10 största bolagen i den fonden står för 50% av fondens kapital. Hög risk alltså. Trots avkastningen vill jag inte sätta mina pengar där. Som jämförelse har SPP Aktiefond global 1743 bolag och där står de 10 största bolagen för 10% av kapitalet. De tre största innehaven utgör 4,5% av kapitalet.
För att du ska kunna få ut något av deras höga avkastning så förutsätter det att du placerar hela ditt kapital där och då kan du ju lika gärna direktäga de aktierna.
Som både Kim och Jimmy skriver så måste man ha koll på de aktiva fonderna och förstå de ingående bolagens affärer eftersom de är så få.
Jag är också intresserad av att se hur många procent du haft i värdeökning per fond på ditt konto och inte i Avanzas listor, för som jag skrev så utgår utvecklingen i listorna ifrån att man sätter in kapitalet i periodens början utan återkommande månadssparande.
Att ha aktiva globalfonder kräver mycket mer arbete från dig eftersom du måste övervaka dem rätt ofta för att se om de dippar och i sådana fall byta. jag tänker som så att om en global indexfond med ca 1700 bolag dippar lite en period så är det något som i princip drabbar alla aktiva fonder också.
Det finns många bra aktiva fonder som når marknader som inte de globala indexen täcker. Ett klassiskt exempel är Robur Ny Teknik. Men återigen, om man ska få ut något av den höga avkastningen så ska ju hela ditt kapital vara placerat där. Om du bara har 5-10% Ny Teknik i din portfölj så gör det inte särskilt stor skillnad i din totala avkastning över tid med månadssparande om du har en global indexfond i botten.
Nä, jag kör på med 100% globala indexfonder som bassparande över tid på 10-20 år.
/Fredrik