Globalfond köp samma dag?

Vilka bra globalfond er kan man köpa så att köpet går igenom samma dag som orderläggning?

Tex om dippar börsen 5% imorgon vill jag köpa en globalfond där jag är säker att köpet går igenom då.

Läste runt och tror tex att dnb global går köpet igenom nästkommande dag om man gör det vid ett visst klockslag samma dag.

1 gillning

En ETF går igenom direkt. WEBN är billig och bra.

3 gillningar

AMF Aktiefond Global dock aktivt förvaltad.
Swedbank Robur Access Global A.

1 gillning

Som emilv säger, vill du vara säker på att köpet går igenom på ett visst pris är det en ETF som gäller.

Jag tror dock att DNB Global Indeks som du nämner kommer att köpas samma dag som du lägger ordern om du lägger den före bryttiden kl 11:00. Dock så prissätts den så vitt jag vet (inte säker på denna information) efter USA:s stängning kl 22.

Så om du lägger en köporder på morgonen kommer du få de priser som gäller kl 22, om detta stämmer.

Läste detta på Avanza om tex dnb global index.
Stopptid 13.00 och affärsdag nästa dag.

Det tror jag innebär att lägger jag ordern innan 13.00 får jag morgondagens köp.
Eftersom det är mycket stor del usa i globalfond så blir köpet av tex usa aktier nästkommande dag när usa börsen stängt. Samma sakt för övriga börser som fonden köper aktier i?

Intressant, ja, jag ser att Avanza har stopptid 13:00 och skriver affärsdag nästa dag, medan Nordnet har 11:00 som stopptid, och såvitt jag vet affärsdag samma dag (vilket dock inte innebär att affären eller innehavet syns samma dag).

Men som sagt, för att vara säker på pris är det ETF som gäller.

SAVR Global by Vanguard om du vill ha en billig ETF helt fri från courtage och växlingsavgifter.

2 gillningar

Finns det inga vanliga fonder ?

Avanza Global köp innan 13.00 samma dag.

Carnegie Global Plus hamnar på kontot samma dag har jag märkt. Dvs. handlar jag den idag så är den redan på kontot ikväll.

Detta är egentligen inte möjligt med fonder.

Du kommer alltid få lägga ordern innan börsen är stängd, så intradag kan det gå upp igen efter du lagt ordern.

Konstruktionen med en fond är att alla ordrar är lagda i god tid innan man beräknar andelspriset. Helt enkelt för att man ska få en rättvis prisättning av andelarna.

1 gillning

Jag började nyligen spara i både Avanza Global och DNB Global Indeks S, och köper samtidigt för samma summa i båda. Är mest intresserad av att se om det blir någon märkbar skillnad efter några år. Men det jag har sett så här långt är att Avanza-köpet brukar gå igen dagen efter, men DNB brukar ta ytterligare minst en dag. Vet inte om det har med att göra att jag köper genom Avanza. Har även gjort några mindre köp av Swedbanks Globala indexfond med mitt Swedbank ISK-konto och där brukar köpet också genomföras dagen efter.

1 gillning

Det tar 1 bankdag längre för DNB än säg Avanza Global eller Länsförsäkringar på Avanza.

Går att se nere i detaljer på alla fonder.

Detta gäller på Avanza.
Vill man ha DNB Global Indeks S och vill ha snabbare handel kan man ha den på Fondo där sker den varje dag innan klockan 11:00.
Samt till 47% rabatt på fondavgifter. Så 0,11% istället för 0,21%.

2 gillningar