Vet att det är hårfint men nån av fonderna måste man ju välja för sitt månadsspar.
Vilken och varför ?
Här är fyra globala indexfonder som brukar rekommenderas Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Index S, Swedbank Robur Access Global A. Omöjligt att veta vilken av dem som kommer att ge bäst avkastning. Väljer du en av dem så har du valt en bra indexfond.
Kör båda om du inte kan bestämma dig. Kan likaväl singla slant. Båda följer samma index och har låg andel exkludering.
Lyxa till det lite och kör t.ex. Avanza Global på Avanza och DNB på Levler. Äta kakan och ha kvar den. Unna dig det!
Om de följer samma index så borde ju avgiften lägga avgörandet. Där vinner Avanza, el hur var det med skatt på utdelning, talade den för dnb (på samma sätt som den klassiska diskussionen Länsförsäkringar Global mot Avanza Global)?
Föreställ er att en superskurk håller en pistol mot er tinning och ni måste välja. Den ena el den andra?
DNB alla dar på året
Har för mig att Avanza Global landar på 0,26%. Den skattar 30% på amerikanska utdelningar i portföljen, jämfört med typ alla andra globalfonder som bara skattar 15% vill jag minnas.
I så fall vinner ju dnb eftersom 0,21 (Avanza) är lägre än 0,26
Ja, jag ser inget fel att välja DNB eftersom den är några baspunkter billigare. Känns rimligt.
Jag hade frågat superskurken varför han vill hota en enkelspårig bondtölp som bara äger en fond på en plattform när han kan hota en superkung med lite breddade tillgångar och äggen i mer än en korg.
Många föreslår att välja båda men om infon i tråden som vi fått hitintills stämmer så känns det ju helt meningslöst att köpa 2 fonder som följer samma index (men där den ena är lite dyrare än den andra).
Så länge ingen ny info på området inkommer så utser jag Dnb global indeks till vinnare
Nyfiken på varför Skandia Global Exponering inte får vara med? Följer väl samma index och kostar lika mycket, likadan historisk avkastning också.
Inget fel med den.Likvärdig med de andra. Jättebillig på Fondo också med 0,15 %
På de större mäklna som Avanza och Nordnet är Skandia Global Exponering dyrare, men visst på uppstickarna som Fondo, Leveler och Savr blir situationen en annan.
Intressant att Skandia själva tar 0.25 i avgift om man köper den i deras bank.
Att välja flera likartade globala indexfonder är ju ett sätt sprida risken för idioter i förvaltningen av fonderna.
Antar att de själva skörder det som annars hade varit kickbacks. Men inget alls emot fonden annars. Funderar själv på att ha ett stake i den på Fondo eftersom avgiften är så oslagbar.
Hur beskattas (amerikanska) utdelningar i DNB global indeks jämfört med en Sverige baserad fond? Fått för mig att det blir högre beskattning men kan ha fel.