DNB Global Enhanced Index S

Några tankar?

1 gillning

Vad jag observerar: Passiv med vissa särskilda indexstrategier, 1300 innehav (helt OK), främjar ESG utan att ha det som inriktning, av Avanza sedd som lägre risk än DNB Global Indek S (trots “enchanced”), högre förvaltningsavgift än för DNB Global Indek S.

Vet inte riktigt. Ser tills vidare inget som får mig att vilja byta från vanliga globalindex hos DNB.

1 gillning

Läste lite snabbt infon om dessa båda fonder (“Enhanced” vs ej enhanced).
Och jag förstår inte, nån skillnad(er) finns det ju, inte bara en högre avgift 0.3% vs 0.21% …
Men vad är skillnaden??

Vet inte fall jag blev klokare haha

1 gillning

Tack, jo jag blev klokare (tillräckligt).

“Han [förvaltaren] påminner återigen om att DNB Global Enhanced Index är en indexfond, den investerar i samma aktier som DNB Global Index, men att förvaltaren tar sig större friheter gällande företagshändelser och annat som påverkar indexförvaltningen.”

Ok så det här är en slags “semi”-aktiv indexfond… som inte riktigt följer index fast nästan… Högre tracking error. Främst för att förvaltaren deltar i nyemissioner och nya bolag som sätts på börsen, innan de ingår i index men “snart” kommer komma med i index(!)

Typ så. Och lite annat smått o gott. T.ex. låter bli att ta bort en aktie ur fonden när den tagits bort ur indexet, ifall det är “fördelaktigt” att ha kvar just den aktien ett “tag till” och sälja senare t.ex. p.g.a. en specifik företagshändelse.

0.1% i högre avgift för att förvaltaren då och då sub-optimerar vid förändring av det index man följer. Är det värt det? Knappast. Detts är bara ett ännu ett halvt fördolt sätt att ta mer betalt för att försöka slå index, som jag ser det

Det finns inga som helst bevis för att det här skulle löna sig över tid (30+ år) och sädana statistiska bevis kommer ju aldrig finnas heller.

Jag avstår.

2 gillningar

Inget för mig heller. Deras försök att skapa lite överavkastning, kan ju lika väl generera underavkastning.

3 gillningar

vs

vad betalar man 0.1 extra för?

Förvaltarens sommarhus och pension :+1:

10 gillningar

Den är två dagar gammal. Det är inte så förvånande att fonden inte hunnit genomföra affärer som avviker från grundfördelningen som jag antar är identisk med Global Indeks.

Har de en fond som inte avviker från grundfördelningen, tycker jag det är väldigt förvånande att de ändå väljer att börja sälja den för 0.3%.

Så om den nu inte avviker, men du tror att den kommer göra det i framtiden, när bör man köpa den? När har den kommit fram till nya fördelningen?

1393 innehav enligt morningstar

Ser ut som ett derivat/future för eurostoxx bland topp25 innehaven också.

Men något extra spännande verkar inte ha skett sen den startade för ca 1,5 år sedan.

1 gillning

Den överavkastar ju trots högre avgift.

Ett intressant samarbetsavsnitt @janbolmeson ? Dnb kanske är lättare att bjuda in än Länsförsäkringar?

1 gillning

Som @anon80140662 skrev ovan är det inga störra skillnader. Ändå lite intressant och jag kommer följa dess utveckling. Har ju trots allt slagit vanliga DNB Global i år efter avgifter. Kort tid att sia någonting om den och ja, den lär ju ha marginalt högre risk/lägre förväntad riskjusterad avkastning:

Vi skulle nog behöva en global indexfond helt fri från ESG i SEK från en nordisk aktör som går att handla överallt men än så länge lyser en sådan ju tyvärr med sin frånvaro.
Inget belåningsvärde på denna enligt Ava så detta talar emot förstås.

2 gillningar

Nä isf är savr global bättre. Men jag kör vidare på LF Global :blush:

1 gillning

Knasigt nog verkar denna ändå ha en totalavgift på 0,45% när man kollar på Ava, så då är vanliga DNB Global mycket mer attraktiv.

Väldigt dyrt.