Vad tycker ni om DNB:s nya globala småbolagsfond?
Jag tycker den verkar ganska dyr – förvaltningsavgiften ligger på över 1 procent, trots att den bara följer MSCI World Small Cap-index.
Tack för nyheten!
Just för tillfället verkar Handelsbanken Globala Småbolag vara bättre (men DNB småbolagsfonden kanske kan blli en värdig utmanare på sikt).
På vilket sätt är den bättre? DNB är visserligen bredare och har mindre fokus på ESG, men den är onödigt dyr – jag skulle aldrig köpa den med en avgift på 1,02 %. Men ja, varsågod!
Handelsbanken Global Småb Index (A1 SEK)
DNB Global Enhanced Small Cap S
Nu tror jag du missuppfattade vad jag skrev. Handelsbankens fond är billigare och inte avsevärt smalare. Därför är den bättre än DNBs nya fond. Eller missuppfattade jag ditt inlägg på något sätt? PS: välkommen till forumet förresten
Hur står sig Vanguard global small cap index fund i jämförelsen? Verkar bara finna hos Montrose och avgiften är 0,52 (eller 0,42?). Montrose har en förvirrande avgiftsstruktur och man ser bara fondlistan när man är inloggad. Dessutom tillkommer valutaväxlingsavgift, tror jag. Hoppas kunna övertyga Levler att ta in den. De har ingen valutaväxlingsavgift och tycks rabattera fondavgifter.
Vanguards fond lär vara “bättre”. Dock växlingsavgift som du är inne på. För närvarande förefaller Avantis’ global small cap value ucits etf vara bäst. Men den handlas i Euro och är en börshandlad fond (ETF).
Jag föredrar iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF USD (Acc). Den följer MSCI World Small Cap Index och har en avgift på 0,38 %, vilket jag tycker är fullt rimligt.
Avantis är visserligen ett intressant alternativ, men det är aktivt förvaltat – inte indexbaserat. Hade den funnits som en fond med runt 0,40 % i avgift hade det varit riktigt intressant, men som det ser ut nu tycker jag iShares-ETF:en är ett bättre val.