LF Global Index VS Storebrand Global All Countries A

LF Global Index VS Storebrand Global All Countries A

Vad säger experterna är den stora skillnaden mellan dessa två? LF Global Index verkar gå bättre.

LF Global Index följer MSCI World

Storebrand Global All Countries följer MSCI ACWI, alltså inklusive tillväxtmarknader

3 gillningar

Jämförelseindex är Morningstar Developed Markets Target Market Exposure Paris Aligned Benchmark Select

De har MSCI ACWI som jämförelseindex, men de utför en del egna exkluderingar från indexet.

Finns det en fond som är lik LF Global Index ?

2 gillningar

Avanza global
Swedbank robur access global
DNB global index

Billiga indexfonder som exkluderar tillväxtmarknader.

2 gillningar

Du kan alltid botanisera i denna listan. Förberedd för globala indexfonder, och sedan se vilken som finns på den bank du tänker handlar på. Behöver ju inte vara Avanza.

Kolla på respektive fond för att se om den har med tillväxtmarknader som tex Kina eller inte.
Utan tillväxtmarknader = alt till LF Global
Med tillväxtmarknader = alt till Storebrand Global

2 gillningar

Ok. Tackar. Jag sitter och funderar på att byta min privata pensionsfond då allt ligger på Storebrand…

Personligen föredrar jag Storebrand istället för de andra trots lite högre avgift. Jag inkluderar nämligen tillväxtmarknader i mina portföljer.

2 gillningar

Varför?
Jag bytte för några veckor till Storebrand i min ITP1 men du menar att där finns något som du tycker är bättre eller?

Storebrand har inte tillväxtmarknader med andra ord?

Storebrand Global all countries har tillväxtmarknader

1 gillning

Jodå

Ok. Den verkar iaf gå betydligt sämre än LF global index

Ja, tillväxtmarknader har ju gått ganska dåligt ett tag. Kan lika väl bli omvänt framöver, det kan vi inte veta i förväg. Jag förespråkar alltid att investera så brett som möjligt för att förhoppningsvis få bättre riskjusterad avkastning.

Många rekommenderar ju att om man vill ha som enklast att stoppa in allt i LF Global om det gäller investeringar för 40 år framåt typ pension.

Japp det funkar också. Det är en smaksak. Går inte veta nu om en globalindexfond med tillväxtmarknader eller utan tillväxtmarknader kommer gå bäst. Däremot vet vi idag att de utan tillväxtmarknader oftast är runt 5-10 punkter billigare i avgift.

Därför att det inte är alltid man kan handla den fonden man egentligen vill för sparande kan vara låst till en viss bank, tex tjänstepension så har jag inget val för gamla pensioner som inte är flyttbara eller tex folk som vill ha sparande på en viss bank av andra orsaker tex man har bolån där och får bättre ränta med mer engagemang.

Listan är för att botanisera utifrån ens behov och sedan kolla hur det ser ut hos den bank man ”måste” handla hos.

Har jag tillgång till Avanza Global så föredrar jag den pga mindre exkludering än LF. Utanför Avanza föredrar jag LF Global.

Vill man ha med TM så är Storebrand nog bland de bästa valen. Jag vet ingen bättre. Men jag själv undviker TM exponering pga politiska risken mht Kina, Taiwan spänningar och dåraktig Covid policy. Kina är ju en stor del av TM exponeringen så därför stryker jag TM. Men smaken är som baken :slight_smile:

Drabbas inte Avanza Global på 30% källskatt på sina utdelningar i med att den kommer från Luxemburg och därmed blir dyrare?

LF har 15% och som jag förstår det har Avanza nu också det genom nytt skatteavtal. Se länk nedan.

Dock, huvudsakliga orsaken varför jag väljer Avanza Global före LF Global på just Avanza är att den inte håller på med så mycket exkludering som LF införde nyligen. Jag vill ha så många innehav som möjligt och det går före ev. källskatteskillnad för mig :slight_smile:

2 gillningar

En billigt och stabilt fond, min favorit, jag kör den sedan 2017 :slight_smile:

3 gillningar