Vi diskuterade det där senare i tråden och några frågade runt, det är fortfarande 30%
Ok, så LF Global avgiften på 0,23% ska då jämföras med
Avanza Global 0.08% + skillnad i källskatt * utdelningen
Skillnad i källskatt 15%
Utdelningen är 1,5% ungefär
= cirka 0,3%
Omtag fattat det rätt? ![]()
Yep, jag tror DNB är numera den “bästa” globalfonden, typ som LF global var tidigare. De betalar någon intern skatt men har inte undersökt det vidare.
Jag undviker Robur på grund av Swedbank men viktigare ca 600 mindre innehav. Och ETF går bort för det är ETF.
Detta spelar inte så mycket roll faktiskt. Särskilt stora US bolag betalar sina ”utdelningar” mera och mera i form av återköp av aktier vilket är mera skatteffektivt för fonderna.
Gjorde lite research på detta i vintras och om jag minns rätt betalar S&P 500 bolag sina avkastningar ut ca 60% som återköp och endast 40% som utdelningar.
Det är enbart för USA som skatten är lägre, vad vi vet, så ca 70% av fonden. Avgiften blir likadan typ just nu om jag räknat rätt.
Ojdå, bara i år vilket inte betyder något egentligen:
Typ
LF Global avgift 0,23% ska då jämföras med
Avanza Global 0.08% + USA andel * skillnad i källskatt * utdelningen
USA andel 70%
Skillnad i källskatt 15%
Utdelningen är 1,5% ungefär
= cirka 0,24%
Tar gärna en 0.01% högre avgift för att slippa LFs exkludering.
Ska kolla på DNB.
Avanza Global är nog billigare än DNB, vet inte om de har sänkt avgiften eller varför det är sån liten skillnad nu, USA har blivit en större marknadsandel och utdelningar har minskat ![]()
Det jag undrar över är inte Avanza eller Nordnets egna då jag kör pensionsfonderna via en bank…