Är det många som fortfarande har LF global index

Är fonden fortfarande värt det?

1 gillning

Ja…? Menar du att något har ändrats på sistone?

Den har blivit mer hållbar och tagit bort typ 400 bolag

När då? Den har ESG filter länge så tror inte det är något nytt

1 gillning

Den har relativt nyligen bytt index och blivit mycket mer ESG än tidigare. Det var nåt år sen typ.

Ja därför jag undrar fast än den har esg om den fortfarande är en bra fond långsiktigt

Personligen bytte jag ut den när den gick woke. (broke)

7 gillningar

Den är säkert alldeles utmärkt. ESG är dåligt framförallt om det driver upp avgifterna. Är den billig så spelar ESG-filtret antagligen mycket lite roll. Den är mindre diversifierad, men på den nivån av diversifiering en global indexfond rör sig är det obetydligt. Den största risken är att fonden presterar annorlunda (kan lika gärna vara över som under) och att du grämer dig när den går sämre, typ. Men jag hade inte oroat mig om ESG (eller, jag oroar mig inte, då jag har Avanza global som väl är ESG-filtrerad). ESG ger sämre diversifiering, men skillnaden är liten.

4 gillningar

Okej tack för svar

Ja, jag har inga planer på att byta. Var väl länge sen den bytte index?

Den är fortfarande billig, bred och rekommenderas både av RT och Småspararpodden som en av topp fyra av de globala indexfonderna.

Kikar man på dessa topp fyras fonders kurvor, så presterar de i princip samma. Så alla är bra val.

Har två av de rekommenderade fonderna, ändras något drastiskt, som att den blir artikel 6, då kanske jag byter. Men om jag får gissa lär det inte ske i närtid.

2 gillningar

Vilka är de topp fyra?

1 gillning

Det är DNB Global Indeks, Robur Access Global, LF Global och Avanza global som RT och Småspararpodden brukar nämna.

Men finns flera andra globala indexfonder som är bra, bara de kostar under 0.4%, gärna närmare 0.2%, är globala och finns på den plattform du föredrar.

5 gillningar

Undrar en sak opti har 0.7 i avgift på 10 års sikt hur mycket blir skillnaden i avgift mot 0.2 om man sparar t.ex 500 tusen?

Går att räkna på här.

2 gillningar

på 20 år blir det 158 tusen i skillnad. 0,7 mot 0,2. Opti är skit ju

2 gillningar

Jupp. Därför jag kör globala indexfonder.

Men gillar Optis podd, ger mycket bra kunskap.

Om man sparar 5000 i månaden blir det 158 tusen i skillnad helt sjukt. Ska kolla deras podd

1 gillning

Sen är deras avgift lite dyr, tycker jag med, men de dyraste misstagen många gör, är beteendemisstag. Inte att de valt en lite dyrare fondrobot.

1 gillning

Har läst mycket och så som jag förstått när börsen går ner så får man billigare andelar sen när det går upp tjänar man mer på det. Fonder kommer alltid gå upp och ner bara ha is i magen och ha tålamod.

2 gillningar

Det är de jag har sagt hela tiden men ingen lyssnar :joy: