SAVR Global by Vanguard eller DNB Global Indeks S?

Krav:

• Så billiga avgifter som möjligt

• Ingen ESG

Om mina investeringar är långsiktiga (över 10år plus) så borde SAVR Global by Vanguard bli ett bättre val? Jag är inte helt insatt i ETFer och tänkte då att det är bättre att fråga här först innan jag gör någonting dumt?

Chat GPT sammanfattar avgifterna så här:

Har jag missat någonting?

De pengar som ligger i LF Global index idag får ligga kvar, detta gäller vad jag i framtiden skall placera mitt månadsspar i.

Ja SAVR Global är både billigare och bättre än DNB Global

Men jag missar inget med den då det är en ETF? jag tillför ingen extra risk eller finns det några dolda kostnader?

Nej. Det är en UCITS-fond från världens näst största kapitalförvaltare. Snarare säkrare än nordiska fonder

SAVR Global by Vanguard är både billigare och utan ESG-exkluderingar som nämnt ovan. Den enda nackdelen med den fonden är att du måste köpa den via SAVR så du måste öppna konto där. Personligen tycker jag att det är värt det, har investerat via SAVR i flera års tid och det har funkat bra.

1 gillning

kan man köpa delar av en etf? Nu är den inte superdyr, 114 eur per styck.

Normalt nej

DNB Global Indeks S finns att köpa med rabatt hos vissa aktörer, t.ex. 0,16% avgift hos Montrose.

Möjligen billig även hos Fondo, har för mig att den var det förut.

Fördelen med Montrose, Avanza m.fl. är att man kan använda värdepappersbelåning.

Det är billigare i praktiken eftersom man kan låna till lägre ränta än det är på sparkonto med insättningsgaranti vilket innebär ett riskfritt positivt räntenetto.

Se det som en sänkt avgift utöver fondavgiften i sig.